Montering turbotrykksmåler NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 30 des 2007, 21:38
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

Montering turbotrykksmåler NG900

Legg inn av JPS N1230 » 19 sep 2009, 23:59

Hei!
gjeldende bil: NG900 turbo 1998 mod. T5

Bare så det er sagt, jeg spør grunnet at jeg har lest sikkert 5 forskjellige innlegg ang dette, men det fleste har forskjellig måte på hvor en skal koble til vakumslangen som går fra turbotrykksmåleren og ut til vakumslangesystemet, eller "innsugsområdet" hvis en skal kalle det noe..

1. Noen som har en helt korrekt fasit hvor jeg skal koble meg på vakumslangene med t-stykket, evt et tydelig bilde?

2. Har tidligere koblet meg på slangen fra avlastningsventilen og inn til innsug, fikk deretter ugjevnt turbotrykk. Er dette årsaken? Skal dette ha noe betydning? Demonterte deretter og koblet orginalt igjen..(er ute etter svar på spesifikt om dette har noe betydning) - Kan godt tenkes turbotrykket var ugjevnt fra før av (da disse mv'ene er så sabla elendige)

Slik det ser ut på faq'ene kan en jo nesten koble seg på hvor som helst..

Håper på konkrete gode svar :)
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Montering turbotrykksmåler NG900

Legg inn av Aleks_ » 20 sep 2009, 11:15

Kan jo hende denne er til hjelp for deg.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 30 des 2007, 21:38
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

Re: Montering turbotrykksmåler NG900

Legg inn av JPS N1230 » 20 sep 2009, 16:35

Ja, men som skrevet, folk kobler seg inn på forskjellige vakumslanger.
Sier du at det å koble seg inn på vakumslangen til avlastningsventilen er fasiten og det som er rett?,
slik som anvist på faq'en du linket meg.. :)
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

Brukeravatar
VegardTonheim N1444
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 17 jan 2008, 21:43
Medlemsnummer: N1444
Navn: Vegard Tonheim
Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
Sted: Eikefjord

Re: Montering turbotrykksmåler NG900

Legg inn av VegardTonheim N1444 » 21 sep 2009, 12:24

Aleks_ skrev:Kan jo hende denne er til hjelp for deg.
Eg har kobla meg opp etter denne guiden, og det fungerer fint :)
Har en ng900 T -97. 0,7 bars makstrykk (originalt).

mvh
Vegard Tonheim
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower

x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Montering turbotrykksmåler NG900

Legg inn av Henrik N449 » 21 sep 2009, 15:34

Det er jo bare et vakumsystem, så det er samme hvor du kobler deg på. Tror ikke det går noen vakumslanger inn i kupeen fra fabrikk, så du må koble deg på i motorrommet. Jeg koblet meg inn på stussen som går til dumpventilen, funker knirkefritt.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar