lekkasje cupe 900 o.g.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

saabmaari
Innlegg: 26
Registrert: 19 jan 2009, 00:40
Medlemsnummer: N1615
Navn: Mari
Bil: Saab 900i 16V 2.0L
Sted: Trondheim

lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av saabmaari » 21 sep 2009, 20:48

har en saab 900 16V som sliter med at kjøleveska forsvinner. det er veske på gulvet under førersetet\førersete matta... vi har skifta varmekrana, men det hjalp lite. så er sikkert varmeregisteret. hvor stor jobb. tid og kostnad er dette å fikse?
tenkte å selge bilen før\etter skifte av dette til fordel for annen bil.
Saab 900i 16v 1990-modell.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av Eirik N396 » 22 sep 2009, 12:02

Jeg vet ikke hva et varmeregister koster, men det må vel bli et brukt et, så prisen kommer vel an på hvor du får tak i det. Men for noen hundrelapper burde det gå an å få tak i. Varmeregisteret er ikke stort verre å bytte enn varmekranen. Du tar ut midtkonsollen , og ut med knebrett og "ventilasjonsbrettet" under der(varmluft til beina) om jeg husker riktig, så skal du se en boks bak midtkonsollen hvor du finner varmeregisteret inni. Burde være gjort på en time.

saabmaari
Innlegg: 26
Registrert: 19 jan 2009, 00:40
Medlemsnummer: N1615
Navn: Mari
Bil: Saab 900i 16V 2.0L
Sted: Trondheim

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av saabmaari » 22 sep 2009, 18:59

Det hørtes jo ikke så veldig komplisert ut. Fikk høre at det var en helgejobb av noen, men det kan det vel ikke være når du sier det er gjort på en time?

Sånn som du forklarer så virker det ikke som jeg må ut med hele dashen, eller? Midtkonsollen er ut fra før, så det er greit.

Takk for svar :D
Saab 900i 16v 1990-modell.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av Eirik N396 » 22 sep 2009, 21:43

Jeg hadde ihvertfall ikke ute hele dashen på min da jeg byttet varmeregister, ettersom du kommer til det og bytter det fra undersiden av dashbordet. (Om du ikke vet hvor registeret ligger, kan du bare følge kobberrørene fra varmekranen.) Jeg husker ikke nøyaktig hvor mange deler som må demonteres for å komme til, men jeg husker det ikke tok mer enn et par timer da jeg gjorde det, og da hadde jeg lite skru-erfaring. Nå skulle jeg greid det på en time tror jeg. Regn med å bruke et par timer så burde det gå ganske greit :)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av na_X » 22 sep 2009, 23:15

Må da vel ikke selge den stakkars OGn vel? [-X
Tror jeg så den en dag for noen uker siden, det er en rød 3-dørs er det ikke? 8)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

saabmaari
Innlegg: 26
Registrert: 19 jan 2009, 00:40
Medlemsnummer: N1615
Navn: Mari
Bil: Saab 900i 16V 2.0L
Sted: Trondheim

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av saabmaari » 23 sep 2009, 00:37

Er nok en rød/burgunder 4-dørs. Så det var nok ikke meg:) Jeg må nok innrømme at jeg vil gå over til den andre svenske siden :oops: så da må og'n reise. Men det er en sabla bra bil, så jeg hadde ikke gjort det om det ikke hadde vært "lettere" for meg å eie en volvo. Greit å få masse hjelp og deler slengt etter seg når jeg har en slunken studentøkonomi;) Skal ikke se bort i fra at det blir saab igjen:)
Saab 900i 16v 1990-modell.

saabmaari
Innlegg: 26
Registrert: 19 jan 2009, 00:40
Medlemsnummer: N1615
Navn: Mari
Bil: Saab 900i 16V 2.0L
Sted: Trondheim

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av saabmaari » 23 sep 2009, 12:09

Tilleggsinfo:

Jeg har varme i bilen når det er kjølevæske på den. Men kjølevæska havner jo i førergulvet eller annen plass, annen hver dag, så da sitter jeg og fryser. Fortsatt varmeregisteret som er lekk?

Eller kan det være noe heeelt annet?

Før jeg byttet krana var det kjølevæske på hele tiden, bare at den sank unormalt mye. Etter byttet har den nærmest rent igjennom. Har et lager med kjølevæske bak i bilen, for sikerhetsskyld. Det kan jo være slangene som ikke ble tettet nok, skal sjekke det. Men det er jo fortsatt bløtt i førergulvet. Jeg får vel bare dobbeltsjekke mine skruskills...

Takker for svar:)
Saab 900i 16v 1990-modell.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av Trond N47 » 23 sep 2009, 23:57

Kan være lurt å sjekke kran med tilkoplinger før du bytter varmeregister da ja. Ellers kan jeg opplyse om at damp fra frostveske er ganske giftig, ikke så smart å kjøre rundt i en kupe fylt av frostvæske. Så lenge det holder seg på +grader ville jeg heller kjørt med rent vann enn frostvæskeblanding hvis du må bruke bilen før du fikser problemet.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av Eirik N396 » 24 sep 2009, 15:21

Om du skal prøve å stramme slangene til varmekranen mer, så vær klar over at de plastrørene har en tendens til å tåle litt lite. Det er ihvertfall min erfaring, har sett flere og900 hvor plastrørene her er sprukket.

Om du vil utelukke varmekranen som synder, ville jeg prøvd å dytte opp en del tørkepapir oppunder kranen over natten, og se om papiret er vått eller ei neste dag. Så du til at gummipakningene i kranen lå på riktig plass? Jeg mener å huske det er noen gummiringer her, som lett kan forsvinne, evt. de kan ha manglet på den "nye" du monterte?

saabmaari
Innlegg: 26
Registrert: 19 jan 2009, 00:40
Medlemsnummer: N1615
Navn: Mari
Bil: Saab 900i 16V 2.0L
Sted: Trondheim

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av saabmaari » 24 sep 2009, 16:33

Jeg sjekka bare om de var strammet i det hele tatt. Og det var de, men jeg snakker om de som befinner seg i motorrommet. Det som befinner seg under dashen har jeg ingen peiling på. Jeg er ganske sikker på at det er varmeregisteret, da jeg kjente etter nedi der, da jeg byttet krana, og syns det var rimelig bløtt rundt en "boks" til høyre og ganske langt ned. I hvertfall der hvor jeg mener varmeregisteret ligger.

Jeg satte på krana en gang og da forsvant ene gummiringen, så jeg forsikret meg om at de var på plass før jeg skrudde fast. Var skikkelig pirk, så kan ha sneket seg ut. Skal se over alt i helgen.

Ang. det med giftig gass. Tror jeg er rimelig gjennomforgiftet siden det har vært sånn en stund. Sikkert derfor jeg har hatt så vondt i hodet den siste tiden... Takk for tipset om vann, kanskje du har reddet livet mitt nå;)

Hvis noen vet av/har et varmeregister de vil sende i min retning, rop ut! Jeg trenger det fortest mulig!
Saab 900i 16v 1990-modell.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av Ottar N398 » 24 sep 2009, 17:38

Du kan jo bare lukke krana hvis du lurer på om registeret lekker. Hvis det fremdeles lekker etter at krana er lukket er det jo pakningen eller røra som er ødelagt :roll: Er jo ikke så kalt her oppe enda :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

saabmaari
Innlegg: 26
Registrert: 19 jan 2009, 00:40
Medlemsnummer: N1615
Navn: Mari
Bil: Saab 900i 16V 2.0L
Sted: Trondheim

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av saabmaari » 24 sep 2009, 17:45

Jeg lukker krana ved å skru av varmeapparatet/luftstrømmingen ikke sant? Eller mener du at jeg skal skru igjen manuelt inni dashen? For jeg kjørte uten varme/sirkulasjon, eller så godt det lar seg gjøre en stund. Og det hjalp så absolutt på lekkasjen. Var ikke like bløtt da. Men har brukt varmen mer i det siste, siden jeg syns det er kaldt nok allerede:p , så sikkert derfor det bare renner igjennom.

Varmeregister skal være på vei i løpet av helgen, så blir spennende å se om det hjelper. Får bare pakke på med aviser og tørke opp i mellomtiden.

Jeg er forresten grønn når det gjelder bilskruing, men det skjønte sikkert alle:p Så mine forklaringer er ikke nødvendigvis helt gode...
Saab 900i 16v 1990-modell.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av Trond N47 » 24 sep 2009, 19:37

Hvis det var tett når du kjørte uten varme så er det nok registeret eller pakningene/slangene "etter" krana. Altså de mot registeret. Prøv tørkerull-tipset før du bytter register så slipper du å bytte register unødvendig. Mener at du kommer til krana gjennom høyttaleråpningen og får lurt på tørkerull på slangene mellom krana og registeret. Blir det bløtt på tørkerullen er det slangekoplingene her som lekker. Hvis varmeregisteret lekker blir det bare bløtt derfra og ned ;)
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av Ottar N398 » 24 sep 2009, 22:31

Er det noen slanger til registeret på og900 da? Trodde det var metallrør som gikk rett fra krana og ned til registeret :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: lekkasje cupe 900 o.g.

Legg inn av Trond N47 » 24 sep 2009, 22:58

EDIT: RØRkoblingene
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar