Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Cskog
Innlegg: 13
Registrert: 20 mai 2009, 19:11

Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Legg inn av Cskog » 24 sep 2009, 20:13

hei
Har en 95 mod 9000 2,3t (200hk) som toppakningen må byttes på :( å i den forbindelse dukker det opp noen spørsmål som dere sikkert kan svare på.

-noe annet som er lurt å sjekke/bytte underveis?
-hvor vanlig er det at toppen sprekker? De to mekanikerene jeg har pratet med er veldig skeptiske,å annser det nesten som sikkert virker det som. (har ikke kokt i forbindelse med "havari")
-noen som har erfaringer med verksteder i grenland som kan annbefale evt.fraråde? (kansje en guru i nærområdet som vil ta på seg jobben....? :worship: :D )

Anyway setter pris på alle innspill.

Mvh. Christian

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Legg inn av Edward N812 » 25 sep 2009, 08:22

etterhvert som innsug og dynamo blir skrudd av blir det veldig lett å komme til kjedestrammeren. denne bør absolutt sjekkes. om det ikke er du som skal gjøre jobben uansett så beskriver jeg ikke hvordan denne sjekkes :D

har ikke vært borti at toppen har sprekt selv, sikkert ikke umulig, men sikkert uvanlig!

forresten andre ting som kan sjekkes, men som kanskje ikke er livsviktig:
-se etter sprekker på multireim (denne må av, og koster uansett ikke mye for en ny)
-kjenn etter slark på strammehjul til multireim, de sitter montert med kulelager som sjelden har eviglang levetid har jeg inntrykk av
-kjenn etter slark på turboen (lett å gjøre uansett)

sier ikke at alt dette MÅ byttes om det ikke er så godt som nytt, men det er jo kjekt å vite litt sånn generelt hvordan bilen din har det/kan komme til å ha det i nær fremtid ..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Anders B.
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 35
Registrert: 21 mar 2007, 16:01
Medlemsnummer: N1693
Navn: Anders Boklund
Bil: -08 9-5 estate 2.0t biopower
Sted: Skien

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Legg inn av Anders B. » 25 sep 2009, 13:08

Hei. Har du prøvd Skiens automobilverksted i gvarvgata? Super service og ekspertise:) Prisen tror jeg er av de rimeligste i byen også.
-08 9-5 estate vector 2.0t biopower aut.

Brukeravatar
Danielm
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 724
Registrert: 08 aug 2009, 00:37
Navn: Daniel
Bil: 9000 CS 92 B202I
Sted: Bodø

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Legg inn av Danielm » 26 sep 2009, 22:36

hviss du har en 2.3 liter på 200 hk med turbo som du har rævkjørt en del med så skjønner jeg at toppen er gåen. har du det da? har aldri opplevd at toppen har gådd på noen av bilene jeg har hatt. min 9000 går enda og den har bekka 191000 nå og ingen ulyder i den.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Legg inn av EdHunter N815 » 27 sep 2009, 00:21

Jeg har vært ute for sprukket topp (sprekker mellom ventilsetene), men dette var på en bil som sansynligvis hadde gått med for høyt ladetrykk en del grunnet vacuumlekkasjer. Så lenge bilen din er orginal og har hatt normalt ladetrykk hele sitt liv, og heller ikke har vært kjørt tom for kjølevann, så tror jeg ikke det er noen fare for sprekker.
Dette bør jo selvsagt sjekkes når toppen uansett er av, men sansynlig er det ikke.

Vil ellers anbefale deg å få toppen overhalt når den først er av. Overhaling inkluderer vanligvis planing, og da er det betraktelig større sansynlighet for at den nye pakningen holder en god del lenger. Det koster noen kroner, men det har du igjen for senere. Motoren vil gå mye finere etter en skikkelig overhaling sv toppen, og du kan være ganske sikker på at den lever en god del lenger enn den ville gjort uten.

Til sist bør du også som Edward nevner få sjekket om registerkjedet bør byttes. Dette er like greit å få gjort med en gang hvis det nærmer seg utslitt, det er en stor fordel å få det gjort mens motoren likevel er i deler.

Ring rundt til verksteder og hør på "pakkepris" for å få gjort alt samlet, mye større sjangs for å spare kroner om du får avtalt pris på forhånd kontra at de skal skrive timer med gaffel...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Cskog
Innlegg: 13
Registrert: 20 mai 2009, 19:11

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Legg inn av Cskog » 27 sep 2009, 09:45

hviss du har en 2.3 liter på 200 hk med turbo som du har rævkjørt en del med så skjønner jeg at toppen er gåen. har du det da? har aldri opplevd at toppen har gådd på noen av bilene jeg har hatt. min 9000 går enda og den har bekka 191000 nå og ingen ulyder i den.
hei bilen har i tiden jeg har hatt den ikke blitt"rævkjørt en del" å er så og si orginal,med unntak av åpent filter + dump som forrige eier har montert. (skal jo ikke se bort i fra at han tynet den en del da :x ) :D
så tror jeg ikke det er noen fare for sprekker.
Dette bør jo selvsagt sjekkes når toppen uansett er av, men sansynlig er det ikke.
godt å høre får håpe jeg kan overhale den jeg har [-o<

takker for innspill...

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Spørsmål rundt toppakning bytte 9000

Legg inn av Tor N12 » 27 sep 2009, 23:39

Danielm skrev:hviss du har en 2.3 liter på 200 hk med turbo som du har rævkjørt en del med så skjønner jeg at toppen er gåen. har du det da? har aldri opplevd at toppen har gådd på noen av bilene jeg har hatt. min 9000 går enda og den har bekka 191000 nå og ingen ulyder i den.

Kremt [-X

På hvilket grunnlag uttaler du deg da??

16V-toppene til Saab sprekker nesten aldri!! På de første langtoppene så kan det skje, selvfølgelig så kan det skje ellers også men de er sinnsykt sterke så det er MEGET sjelden.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar