MSD montering

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

MSD montering

Legg inn av AndreasE N1216 » 28 sep 2009, 18:09

Hei!
Sitter her med en stk MSD boost timing manager i hånda som jeg skal få montert i bilen. har i den forbindelse noen spørsmål. Ser i monteringsinstruksjonene som fulgte boksen at ledningene"mag green - " og " mag violet + "skal kobles opp mot hallgiveren , noe jeg regner med sitter i fordeleren på min bil (900t16 -84). Derfra kommer det en grøn, brun og en svart ledning som alle går til tennpulsforsterkeren i innerskjermen. hvilken av de to fra MSD'n skal kobles på hvilken av de tre fra fordeleren?
Ha en god kveld!
Mvh Andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: MSD montering

Legg inn av Eirik N396 » 28 sep 2009, 18:12

AndreasE N1216 skrev:Hei!
Sitter her med en stk MSD boost timing manager i hånda som jeg skal få montert i bilen. har i den forbindelse noen spørsmål. Ser i monteringsinstruksjonene som fulgte boksen at ledningene"mag green - " og " mag violet + "skal kobles opp mot hallgiveren , noe jeg regner med sitter i fordeleren på min bil (900t16 -84).
Hallgiveren sitter i fordeleren på din ja. Frode N73 har MSD på sin 900, han kan sikkert hjelpe deg med resten :)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: MSD montering

Legg inn av Frode N073 » 28 sep 2009, 18:29

eg har ein sånn i min bil ja. gjør underverker i forhold te trykk-klokkå. :lol:

du ska kun kobla deg opp på ledningane som e festa te coil.

les denna linken. der finne du alt du trenge å vite.
viewtopic.php?f=13&t=6688&hilit=tenningsmodifikasjon

modifiser potmeteret som anvist i linken. anbefale å lodda på ein motstand kontra bytta potmeter då det originala allerede e lagd for de påkjenninga som komme i et motorrom.

eg bytta fyst potmeteret men det gjekk opp i limingå. lodda så på ein motstand og det har holdt te nå iallefall.
et nytt potmeter e møye dyrare enn ein motstand og.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: MSD montering

Legg inn av AndreasE N1216 » 28 sep 2009, 18:58

Takk for svaret, Frode!
gjorde underverker den linken!
så jeg kobler altså ikke MSD'n direkte til hallgiveren som anvist i papirene, men med den vite ledningen til den tykke blå som i dag sitter på coilen!?
og med potmeteret menes den justerbare "boost retard" boksen som kan dras med inn i cockpitten? vil man fortsatt kunne justere denne etter å ha paralelltilkoblet inn et ekstra motstand her?
Foresten merkelig jeg ikke får noen treff på MSD om jeg søker i forumet!? hmm
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: MSD montering

Legg inn av Frode N073 » 28 sep 2009, 19:03

du kan fortsatt justere ja men innenfor et mer fornuftig arbeidsområdet. originalt blir det alt for følsomt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Svar