Lucas v14 til v14.1
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Lucas v14 til v14.1
Det jeg lurer på om det er bare å bytte over en Lucas v14.1 boks til en bil som har org. v14. Eller må man også bytte ledningsnett i tillegg til motorstyringen?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Lucas v14 til v14.1
Den kan du hive rett inn, men dysene er ikke like. Jeg har forresten en (fabrikkny) 14.1 boks liggende om du vil ha å prøve med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Lucas v14 til v14.1
har hørt at v14.1 boksen kan settas i ein bil med v14 men ikkje motsatt.
v14.1 boksen har ingen bensinsperra i chipen. vett ikkje om alle v14 har detta men de fyste årsmodellane hadde iallefall det.
Som Ingvar seie så e dysene forskjellige. v14 har grønn ring på dysene. v14.1 har orange.
kaffor någen dyser som gir mest besnin strides de lærde om. har leste begge deler.
eg har v14.1 med orange dyser og har kjørt med 1,2 bar i ladetrykk og originalchip uten problem. har ikkje sjekka med lamdamålar men får ikkje tenningsbank iallefall.
litt ekstra info bare
v14.1 boksen har ingen bensinsperra i chipen. vett ikkje om alle v14 har detta men de fyste årsmodellane hadde iallefall det.
Som Ingvar seie så e dysene forskjellige. v14 har grønn ring på dysene. v14.1 har orange.
kaffor någen dyser som gir mest besnin strides de lærde om. har leste begge deler.
eg har v14.1 med orange dyser og har kjørt med 1,2 bar i ladetrykk og originalchip uten problem. har ikkje sjekka med lamdamålar men får ikkje tenningsbank iallefall.
litt ekstra info bare

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Lucas v14 til v14.1
Det er ikke min bil det gjelder nei, det er en 91-modell. Sender deg en PM Ingvar. 
Edit: trenger man forresten den motstanden som står på høyre siden også ettersom man må bytte dyser eller kanskje den motstanden er der fra før?

Edit: trenger man forresten den motstanden som står på høyre siden også ettersom man må bytte dyser eller kanskje den motstanden er der fra før?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Lucas v14 til v14.1
Motstanden skal vel være der fra før. Er ganske sikker på at alle Lucas dysene er lavohmige 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Lucas v14 til v14.1
Korrekt! Jeg lurer dessuten på om ikke det står samme lucasboks for alle biler med lucas i EPC, dvs 14.1 er erstatningsboks for biler med Lucas 14 om man handler ny boks hos Saab. Samme delenummer fra 1990-1993 iallfall.Ottar N398 skrev:Motstanden skal vel være der fra før. Er ganske sikker på at alle Lucas dysene er lavohmige
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Lucas v14 til v14.1
Aha, så det er egentlig dysene på v14 som gjør til at det blir problem når man kjører litt mer ladetrykk da.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Lucas v14 til v14.1
Niks, den kutter på en viss luftmassestrøm om man ikke bytter chip.na_X skrev:Aha, så det er egentlig dysene på v14 som gjør til at det blir problem når man kjører litt mer ladetrykk da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Lucas v14 til v14.1
ok, da er jeg litt mer med ihvertfall. Ihvertfall sengetid snart kjenner jeg (kjenner teskjefaktoren må være litt for høy for å få med seg noe).. 

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.