Er fremtiden mørk for motoren min?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Legg inn av Arnesl N1394 » 05 okt 2009, 09:24

Macgeier skrev:Som andre nevner etterstram til slangeklemmene der du ser svetting.
Og hvis det ikke rakler i kjedene så kan du kanskje kjøre en god stund til så lenge du prakriserer hyppige oljeskift, og bruker et oljefilter som er utviklet for lavfriksjonmotorer og skitne dieselmotorer :wink:

Ikke bruk Saab Long life oljefilter, skaff deg et bedre oljefilter og forsøk med halvsyntetisk 10W40 olje i 10.000km for å sjekke om oljeforbruket "stopper".

Jeg mener at kravet til "supersyntetisk" olje er kommet på grunn hensynet til det dårlige oljefilteret til GM (Saab long life) og ikke av hensynet til motoren [-X Med et bra oljefilter(gode kaldstartsegenskaper, bedre filtrering og større effektivt filterareal) så kan man fint bruke 10W40 olje :wink:
Jepp, skal etterstramme slangeklemmene når jeg skal under panseret i ettermiddag/kveld.
Da blir det også oljeskift (har dog kjøpt 5w40 olje, har stort sett gått i 5w30 tidligere..) og får håpe Tecneco OL-40 får plass under der, hvis ikke stjeler jeg et Fram-filter av fatter'n :lol: . Har et Mahle filter liggende også, er det på nivå med SAAB/Biltema filter, eller er det bedre mon tro?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Legg inn av Ingvar N629 » 05 okt 2009, 10:43

Som et lite innspill i olje- og filterdebatten som jeg hittil ikke har deltatt i da jeg ikke har så god greie på det, så vil jeg bare kommentere at det er forskjell på partikler og partikler, sot og sot osv. Å prøve å skille det ene fra det andre visuelt er etter hva jeg har fått med meg ikke mulig. I tillegg består eksos av en del vanndamp som olja også kan risikere å komme i kontakt med i veivhuset, og jo større gjennomstrømming desto mer vanndamp. Jeg antar at Saabs valg av oljekvalitet er rimelig veloverveid og et resultat av mange vurderte faktorer, men jeg skal ikke si at det er sånn eller sånn, olje er et meget komplekst felt som jeg kan for lite om. Derfor bruker jeg olje etter de spesifikasjoner som er angitt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Legg inn av Macgeier » 05 okt 2009, 16:01

Enig med at å se partikler i microstørrelse ikke er mulig, fargen på olja er kun en indikator på tilstanden.
Vil ikke starte nok en oljediskusjon, men når jeg kjører på 10W/40 så følger jeg instruksjonsboka:
Fra Saab 9-5 (1998) instuksjonsbok:
Krav: API-SG/SH
Viskositet: 10W/30, alternativt 10W/40
Ved temperaturer konstant under -20 C: 5W/30 eller 5W/40 (Hel- eller delsyntetisk).
Ved temp konstant over +15 C brukes 15W/50 eller 20W/50


Siden jeg bor i endel av landet hvor det aldri så kaldt som -20 C hverken sommer eller vinter eller uheldigvis meget skjelden konstant over +15 C grader så holder jeg meg hele året til 10W/40 (delsyntetisk) innenfor API kravet. Og jeg trenger ikke etterfylle olje mellom hvert skift, trur neppe den 11 år gamle motoren hadde vært tett med bruk av 5W/30 eller 5W/40... Edit:eller gud forby tynnere oljer i 0W rangen som det burde vært forbudt å tilby over disk til privatpersoner :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Legg inn av EdHunter N815 » 05 okt 2009, 16:48

Bare en liten ting her som kan sjekkes, jeg vet at dette er (noe av) grunnen til mitt oljeforbruk på samme nivå som ditt, og jeg vet også om to andre 9-5 som har hatt samme feil.

Fra oljefilteradapteret går det to slanger over til oljekjøleren, og disse lekker litt der niplene er krympet på selve slangen. Jeg har ikke merket noe til lekkasjen ut over forbruk (ingen drypping eller oljevåt asfalt), men ser at slangene er konstant våt av olje. Kanskje fordi det ikke lekker annet enn når det er over et visst oljetrykk, altså mens du kjører med turtall på motoren. De to andre bilene jeg kjenner til reduserte begge forbruket drastisk ved bytte av disse slangene, så jeg planlegger å handle inn nye på neste lønning. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Er fremtiden mørk for motoren min?

Legg inn av Arnesl N1394 » 05 okt 2009, 20:04

Ble dårligere tid enn planlagt i garasjen i dag, så det ble med olje+oljefilter skift og nye tennplugger. Sjekket alle slangeklemmene på de stedene jeg har vist til tidligere (1. innlegget) og de satt så godt at jeg kanskje fikk vrid rundt skruen i klemma max. 40-50 grader hvis jeg tok i..

Men hey, lugginga under akselerasjon var så og si fraværende, noe den ikke ikke var før... :roll: Men pluggene så nå fine ut (ihvertfall ifølge fatter'n, litt svart nederst på kanten mot gjengene, og på tuppen var det et tynt, grått-hvit belegg), men nye fikk den da lell :) Også blir det fortsatt spenning og følge med på oljeforbruket, forventer ikke at dagens økt skal gjøre noe som helst utslag men..

(Fatter var heldivis enig med meg i at det var bedre med ny-overhalt motor, enn delvis rep. med nytt register til 15k.. Bare å krysse fingra og håpe han blir med på et sponselag :D )
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Svar