Jeg har ringt på denne bilen:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19287395
Eier opplyser at der står i en 2.3 liter, mens det egentlig er en 2.0. Fått anmerkning på det, og han sier at det må betales en avgift (ikke HK avgift da den er eldre enn 10 år) for å få den godkjent.
Noen her som vet hva slags avgift det er snakk om, og hvor mye det kran dreie seg om?
Vil man få den underkjent på en eu-kontroll pga dette? Eller er det bare å kjøre.....
Avgifter ved større motor
Moderator: Moderatorer
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Avgifter ved større motor
"Alt" fra totakt til turbo
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Avgifter ved større motor
Avgiftskalkulatoren på toll.no sier kr 0,-
Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 58 624,80
Avgift for motoreffekt: 125 633,80
Avgift for slagvolum: 50 950,40
Engangsavgift: 235 209,00
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 236 509,00
--------------------------------------------------------------------------------
Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 58 624,80
Avgift for motoreffekt: 178 733,40
Avgift for slagvolum: 81 698,00
Engangsavgift: 319 056,20
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 320 356,00
--------------------------------------------------------------------------------
Differanse: 83 847,00
Bruksfradrag (100%) 83 847,20
Tilleggsavgift ved statusendring: 0,00
Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 58 624,80
Avgift for motoreffekt: 125 633,80
Avgift for slagvolum: 50 950,40
Engangsavgift: 235 209,00
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 236 509,00
--------------------------------------------------------------------------------
Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 58 624,80
Avgift for motoreffekt: 178 733,40
Avgift for slagvolum: 81 698,00
Engangsavgift: 319 056,20
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 320 356,00
--------------------------------------------------------------------------------
Differanse: 83 847,00
Bruksfradrag (100%) 83 847,20
Tilleggsavgift ved statusendring: 0,00
"Alt" fra totakt til turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Avgifter ved større motor
Om han mener avgift for å vise bilen, så er det 4-500 kr... Det skal ikke være noe problem, men om BT du viser hos krever det de skal, så må du ha dokumentasjon fra GM Norge på at den motoren kan monteres i det karosseriet, og dokumentasjon på at det er en SW som er typegodkjent mtp avgass (det skal være nok med avlesning av SW-nr hos et Saab-verksted, snakk med teknisk sjef på nærmeste merkeverksted).
Feil motor i forhold til det som er registrert i vognkort skal gi mangel på EU-kontroll, dersom de finner det ut
Feil motor i forhold til det som er registrert i vognkort skal gi mangel på EU-kontroll, dersom de finner det ut

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Avgifter ved større motor
er det ikke bare å bytte toppdeksel slik det står 2.0 på det? Tror ikke det er noen verksted som tar EU kontroll som orker å sjekke støpenr på blokka for å se om det er en 2.0 eller en 2.3.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Avgifter ved større motor
Det var i allefall en merkelig bil, kansje ikke rart prisen er lav..
Den har jo jubileums-felger og interiør samt Aero/jubileums-bakfanger, kansje verd å sjekke at den ikke er registrert sent i 96 slik at det egentlig er en jubileum som en gang har hatt en skikkelig smell? Men når det er sagt så mener jeg å huske at RH34+++ er en nummerserie som gikk rundt årsskiftet 95/96
Den har jo jubileums-felger og interiør samt Aero/jubileums-bakfanger, kansje verd å sjekke at den ikke er registrert sent i 96 slik at det egentlig er en jubileum som en gang har hatt en skikkelig smell? Men når det er sagt så mener jeg å huske at RH34+++ er en nummerserie som gikk rundt årsskiftet 95/96
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Avgifter ved større motor
Ifølge mekonomen er den registrert 11. juli 1996
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/defa ... nr=RH34255
Jeg har mistanke om at et kan være mekket og gjort endel med den. En kompis skal se på den for meg i dag.
SER NÅ AT DEN ER OPPRINNELIG en 2,0i ... Tror jeg dropper denne
Drivstoff: Bensin
Motorkode: B204I4M
Slagvolum: 1985
Effekt: 96
Enhet: kW
CO2 utslipp: 0
dB: 77
1/min: 4125
http://webkat.mekonomen.se/inetkat/defa ... nr=RH34255
Jeg har mistanke om at et kan være mekket og gjort endel med den. En kompis skal se på den for meg i dag.
SER NÅ AT DEN ER OPPRINNELIG en 2,0i ... Tror jeg dropper denne
Drivstoff: Bensin
Motorkode: B204I4M
Slagvolum: 1985
Effekt: 96
Enhet: kW
CO2 utslipp: 0
dB: 77
1/min: 4125
"Alt" fra totakt til turbo