"justere" fordeleren på ng900i

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: "justere" fordeleren på ng900i

Legg inn av Skaten N671 » 10 okt 2009, 12:17

Sikker på at det er justering på fordelaren? Denne har jo motronic styresystem, den styrer jo som regel tenninga og. I motsetning til tidlegare jetronic system.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: "justere" fordeleren på ng900i

Legg inn av Skaten N671 » 10 okt 2009, 12:25

Å ja... misforstod vist litt eg. Trudde du tenkte på tenningsjustering.
Fordelaren pleier berre å passe inn på kammen på ein måte... Det er som regel eit usymmetrisk spor e.l.
No har ikkje eg gjort det på akkurat denne motoren, men skriver etter tidligere erfaringer.
Uansett, så skal rotoren peike mot pluggledning nr 1 når motoren står i ØD. Det kan du sjå på svinghjulet, der det er eit merke. Du kan også sjå dette på reimskiva på veiven, som har eit spor som skal stemme med eit merke på registerdekselet.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Re: "justere" fordeleren på ng900i

Legg inn av Sondreot » 11 okt 2009, 16:53

NB! Rotoren skal peke mot ledningen til syl.1 når stemp nr.1 er på ØD + at syl.1 mår være i kompresjonstakt. Dvs. at det ikke er nok å se på veivakselmerket. Visst det blir feil vil ikke bilen starte.. Blir bare en puff og en smell :lol:

Du kan se det på kamakselen.. Begge ventilene på syl.1 skal være stengt samtidig som stempel 1 er på topp!
03 Saab 9-5 sedan Vector

Svar