Reparere motor med rådebank - noe vits?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?

Legg inn av Tor N12 » 14 okt 2009, 10:33

Daniel N683 skrev:
Er det mye jobb å fikse en motor med rådebank? Er det i det hele tatt noe poeng?
Det vet du ikke før du har åpnet den ;)
Kommer jo helt an på hvor store skader det er på den og hvor lenge den er kjørt med skaden.
Normalt på en slik suger så vil jeg nå heller si at det er bedre å legge penger i en annen brukt motor.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?

Legg inn av EdHunter N815 » 14 okt 2009, 15:54

Om den er rast helt er det nesten garantert håpløst å få liv i den igjen, sjangsene er store for at både veiv og blokk (+++...) er så skadet at de ikke kan repareres.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?

Legg inn av Morti » 15 okt 2009, 21:59

hehe, rådebank går vel mest utover veiva som regel? flere ting kan såklart bli ødelagt om man ikke fikser det i tide..

man kan ofte fikse "mild rådebank" ved å bytte rådelagre etter det jeg har hørt vaffal?
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?

Legg inn av Ingvar N629 » 15 okt 2009, 22:21

En ting er at lagrene er gåene, spon setter seg i oljesila og kan gi dårlig oljetrykk, men det fører gjerne med seg varmgang. Dette gir deg, om motoren brukes videre, sannsynligvis skjev veiv samt at det blir deformasjoner i blokk og gjerne også lageroverfall slik at blokka må linjebores før man setter inn nye veivlager. I tillegg kan fort lagrene sette seg fast i veiva slik at slitasjen kommer mellom lager og råde, og mellom lager og blokk/lageroverfall. Det er reparerbart, men alt koster. Totalt lander nok prislappen på å reparere en slik blokk langt over det den er verdt, spesielt siden det er en suger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?

Legg inn av Gunnar N326 » 16 okt 2009, 09:49

Er ikke B206- blokka verdt sin vekt i gull da? Tenker, hvis Daniel skal bygge opp igjen denne, blir det vel ikke som standard 2,0 naturlig aspirert.. 8)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?

Legg inn av Tor N12 » 16 okt 2009, 10:44

Daniel N683 skrev:
Gunnar N326 skrev:Er ikke B206- blokka verdt sin vekt i gull da? Tenker, hvis Daniel skal bygge opp igjen denne, blir det vel ikke som standard 2,0 naturlig aspirert.. 8)
B206 blokka står i 900:an nå.. tanken var å fikse motoren med rådebank så den kunne settes tilbake i 900:an - så jeg kunne få B206 blokka over i 9k:an min ;)

B206-motoren er det forøverig ikke noe galt med - annet en at den står i feil bil - og uten turbo :P

Nå er det uansett ikke rett frem å sette inn en B206 i 9000... Registerdekselet er annerledes og da mangler noen festepunkter for øvre motorfeste samt dynamobrakett. Men dette kan man selvfølgelig sveise på om man har tilgang til noen som sveiser alu
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?

Legg inn av Ingvar N629 » 16 okt 2009, 12:18

Samt at den mangler oljeunderspylingsdyser og oljeretur fra turbo. Ser vel egentlig ikke helt fordelen med å sette den i 9000, du sparer vekt med spiller det så stor rolle i den bilen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Reparere motor med rådebank - noe vits?

Legg inn av Talker » 18 okt 2009, 15:53

B206 har vel ikke disse balanseakselene den? Er det sånn at det er merkbart om man bruker en motor som ikke har disse eller fjerner dem? Frigjører man noe power, og/eller vil man merke noen slags vibrasjoner?

Svar