Dårlig lys i displayet til klimaanlegget

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
christlo
Navn: Christopher Løken
Bil: Saab 9-5 2.0t. 150hk
Sted: Stavanger

Dårlig lys i displayet til klimaanlegget

Legg inn av christlo » 20 okt 2009, 19:37

Hei
Jeg har nettopp kjøpt meg en Saab 9-5 2.0t 1998-modell og er STRÅLENDE fornøyd. Det eneste som irriterer meg er lysene i displayet for klimaanlegget er veldig dårlig. Noen lys virker dårlig, andre virker litt som de føler for og auto-teksten kommer f.eks på når jeg velger ECON eller andre valg. Et annet probelm er at antall grader som jeg ønsker meg i bilen ikke vises skikkelig, f.eks vises 17 ofte som 19 og 20 kan være veldig likt 28 osv...
Har noen av dere vært borti lignende problem før og evt. hva er galt? Er dette noe jeg kan fiske selv, eller må jeg på verksted?
På forhånd takk for alle relevante inspill
-C

Brukeravatar
Dan Magnus
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Dan Magnus Furuvarp
Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
Kontakt:

Re: Dårlig lys i displayet til klimaanlegget

Legg inn av Dan Magnus » 20 okt 2009, 21:36

dette er et problem, da det er selve displayet som er gåent, dette er et gjennom gangs problem på ssab 9-5, men dette kan du fikse selv vis du har litt teknisk innsikt. for det er kun å bytte displayet tror det koster rundt 3000 nok for et nytt et, ellers er det flere som fikser displayet på en billigere måte, bare på finn .no er det flere som kan tilby slike tjenester.

MortenW
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N2328
Navn: Morten
Bil: 9-3 SE -02
Kontakt:

Legg inn av MortenW » 20 okt 2009, 22:14

ACC-enheten koster nå ca 6000 ny.
Det finnes kun en måte for å reparere den permanent, og det er å skifte selve displayplata og flatkabelen fra den.
Kjøper du en ny en hos SAAB, så har den samme produksjonsfeilen innebygget!

Du vil sikkert finne "strykejern-metoden" beskrevet på nettet. Den metoden holder kun en kort stund (om du er heldig), for ikke bare er innfestingen av flatkabelen for dårlig, men også selve flatkabelen slutter delvis å lede strøm etter en stund.

Så vidt jeg vet er det bare en i Skandinavia som gjør dette, og han finner du på finn.no og av og til på qxl.no
Han reparerer SID og ACC-enheter for SAAB-forhandlere og bilbutikker, og har også reparert både SID og ACC-enheter til flere her på forumet.
Og ellers er jeg nokså inhabil... :)
Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94

christlo
Navn: Christopher Løken
Bil: Saab 9-5 2.0t. 150hk
Sted: Stavanger

Legg inn av christlo » 21 okt 2009, 05:11

OK. Takk for hjelpen.
Nå vet jeg ihvertfall litt mer om hva som er feil og hvordan jeg evt. kan få fikset det.

Svar