Snakket med saab verksted, de skulle ha 17 tusen koner for å bytte registeret...
Er veldig takknemmelig hvis noen som har peiling tar seg tid til å svare

Moderator: Moderatorer
Kan jo alltids håpe at det er noe annet som rasler, spennrulle eller noe såntEdHunter N815 skrev:Som Ingvar sier bør du få målt strammeren, men om det stemmer at kjedet allerede lager lyd er jeg desverre redd det er litt for sent.
Hadde raklende registerkjede da jeg kjøpe signaturbilen for ett år siden (203.000km), fikk byttet registerpakke på Saab (15.000 kroner), har siden bytte av registerpakke kjørt 41.000 km (km stand 244.000km) så det er ikke sikkert at det er for sent å bytteEdHunter N815 skrev:Som Ingvar sier bør du få målt strammeren, men om det stemmer at kjedet allerede lager lyd er jeg desverre redd det er litt for sent.
Helt enig, bare å bytte.Dopus skrev:"Så er det forsent"
Forsent til hva da?. ER jo bare å skifte det. Det som skjer er at motoren kan få litt feil ventiltider/styring, dersom kjede har strekkt seg mye(driver jo kammene). Men bare at kjedet rasler er ikke det samme som at motoren har rast.
Er du en ok amatør mekaniker så får en til å skifte disse kjedene selv...jeg klarte det jo!. Bare beregn GOOOOOOOOOD tid.
uansett. Skifte eller ikke skifte, ta ned bunnpannen og sjekk oljesila. har inntrykk av at kjedene strekker seg raskere dersom det er dårlig med smøring.
Macgeier skrev:Hadde raklende registerkjede da jeg kjøpe signaturbilen for ett år siden (203.000km), fikk byttet registerpakke på Saab (15.000 kroner), har siden bytte av registerpakke kjørt 41.000 km (km stand 244.000km) så det er ikke sikkert at det er for sent å bytteEdHunter N815 skrev:Som Ingvar sier bør du få målt strammeren, men om det stemmer at kjedet allerede lager lyd er jeg desverre redd det er litt for sent.
Jeg mente at det antakelig er for sent til å unngå å bytte kjedet, det var jo også det trådstarter spurte om... Det er da ingen som i det hele tatt har nevnt at det er for sent å bytte kjedet!Dopus skrev:"Så er det forsent"
Forsent til hva da?. ER jo bare å skifte det. Det som skjer er at motoren kan få litt feil ventiltider/styring, dersom kjede har strekkt seg mye(driver jo kammene). Men bare at kjedet rasler er ikke det samme som at motoren har rast.
Er du en ok amatør mekaniker så får en til å skifte disse kjedene selv...jeg klarte det jo!. Bare beregn GOOOOOOOOOD tid.
uansett. Skifte eller ikke skifte, ta ned bunnpannen og sjekk oljesila. har inntrykk av at kjedene strekker seg raskere dersom det er dårlig med smøring.
jkl skrev:Vil det hjelpe å rense oljesila og oppgradere veivhusventilasjonen(?) eller må jeg belage meg på å skifte hele registeret?