9-5 2,3t bytte til aero motor

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

9-5 2,3t bytte til aero motor

Legg inn av 9-5 » 27 okt 2009, 18:12

Har en 9-5 2,3t -98mod.

Lurte på om det går fint å sette i en 9-5 aero -01mod. motor oppi, uten å bygge om noe mere? Regner med iallefall hjernen må byttes.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: 9-5 2,3t bytte til aero motor

Legg inn av EdHunter N815 » 27 okt 2009, 18:30

Regner med du skal bytte motor pga. havari eller lignende? Hvis ikke har det lite for seg å bytte hele motoren, for grunnmotoren din er i utgangspunktet lik Aeromotoren.

I alle fall, regner med du skal bytte ut en havarert motor. I så fall er det bare å sette aeromotoren rett nedi, men pass på at det er en god del detaljer som må følge aeromotoren. Hvilke dette er har jeg ikke fullstendig oversikt over, så der skal jeg la være å uttale meg for mye. Hjernen må være med så klart, og jeg vet også at turboen er forskjellig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

Re: 9-5 2,3t bytte til aero motor

Legg inn av 9-5 » 28 okt 2009, 05:33

Problemet med motoren er at oljetrykket er borte. Jeg skal ta ned bunnpanna før jeg handler ny motor(delebil). Men i verste fall må jeg bytte motor. Har tilbud på en 9-5 aero -01 jeg kunne tenkt meg som alternativ. men jeg gidder ikke store ombygginger.

Bortsett ifra motor og understell. er det noe annet som er verdt å flytte over mtp aero?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 2,3t bytte til aero motor

Legg inn av Ingvar N629 » 28 okt 2009, 09:27

Hei

Du kan helt fint flytte over motoren, forskjellen på motorene er turbo, bunnpanne (den bunnpanna er egentlig bare knot, for den er umulig å ta ned uten enten å ta av girkassa eller bore hull), eksosventiler og BTR. M2000 Aero hadde også det nye innsuget med de dysene som også kom på de andre 9-5ene i 2001. Glem ikke motorstyringsboksen! Denne må forresten programmeres inn i bilen din, ellers blir det krøll med startsperra. Ikke rett fram siden bilene ikke er av samme årsmodell, men fullt mulig.

I tillegg til motoren er for- og bakbremser og understell fra Aeroen verdt å plukke av, selv om demperne kanskje bør byttes uansett. Fjærer og krengehemmere bør du iallfall ta vare på.

Aeroene har også TCS, den kan du jo ta med deg. Da må du også flytte over hovedinstrumentet.

Husk at du må vise bilen hos Biltilsynet for å få dette godkjent. Siden bilen din er en 98-modell tilkommer ikke avgift for høyere effekt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar