Første klage bør være uten trusler, men du kan innformere om at du har vært i kontakt med NAF hvor du er medlem, da forstår de at du kan bringe saken videre med juridisk bistad!daniel84lind skrev:Det er ikke målt hvor langt ute kjedestrammeren er, men to verksteder inklusiv det som har gjort en dårlig jobb mente det var mye lyd fra registret.
Jeg har skrevet en klage til verkstedet nå etter at de ville ha en skriftlig klage så får vi se hva svart blir, har truet med NAF, forbrukerrådet og uthenging i alle bilforum om de ikke tar ansvar.
så får vi se om de tar ansvar om ikke vil dere få vite navnet på verkstedet.
Registret IGJEN!
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Registret IGJEN!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- laesi N1097
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: 1097
- Navn: Lars-Ove Eie
- Bil: 9-5 Vector 03-mod
- Sted: Fiskå
Så lenge du ikke har ett stempel i ditt servicehefte har du ingen dokumentasjon på at du faktisk har skiftet olje på bilen din.
En garanti forutsetter at ALT vedlikehold som Produsenten oppgir, blir overholdt.
Det er ikke uten grunn at Saab selv krever at serviceheftet skal se ut som en søndagskolebok for de skal dekke noe.
Jobber selv hos ett verksted som er medlem av en stor kjede.
Disse har proffe advokater å mye mer penger å bruke på en sak enn hva du har.
Du kan risikere å sitte igjen med ulyd i motor og saksomkostninger. Altså, verre enn utgangspunktet.
Så jeg vil anbefale deg å prøve å komme til enighet med det verkstedet som har utført jobben i første omgang. Gjerne få en vurdering av merkeverksted, skriftlig. Siden det er de som er best egnet til å vurdere dette.(Ihvertfall bør det være sånn).
Har ikke jobben blitt utført i henhold til hva Saab anbefaler, spørs det om ikke verkstedet må gjør jobben på ny.
Men ikke løp ut i media og rundt på nettforum med verkstedets navn før du har en sjekket opp grundig med noen
som kan dette med klagesaker. Først må du vite om du faktisk har noe å klage på!
Tross alt skal de som jobber på dette verkstedet betale sin gjeld som alle oss andre, så gi dem en sjanse å ordne opp for seg først!
En garanti forutsetter at ALT vedlikehold som Produsenten oppgir, blir overholdt.
Det er ikke uten grunn at Saab selv krever at serviceheftet skal se ut som en søndagskolebok for de skal dekke noe.
Du kan risikere å sitte igjen med ulyd i motor og saksomkostninger. Altså, verre enn utgangspunktet.
Så jeg vil anbefale deg å prøve å komme til enighet med det verkstedet som har utført jobben i første omgang. Gjerne få en vurdering av merkeverksted, skriftlig. Siden det er de som er best egnet til å vurdere dette.(Ihvertfall bør det være sånn).
Har ikke jobben blitt utført i henhold til hva Saab anbefaler, spørs det om ikke verkstedet må gjør jobben på ny.
Men ikke løp ut i media og rundt på nettforum med verkstedets navn før du har en sjekket opp grundig med noen
som kan dette med klagesaker. Først må du vite om du faktisk har noe å klage på!
Tross alt skal de som jobber på dette verkstedet betale sin gjeld som alle oss andre, så gi dem en sjanse å ordne opp for seg først!
-
Jeg har vært på telefon med de hver dag i snart en uke med bare svada og trekke det ut i det lange svar.Singsaker skrev:Første klage bør være uten trusler, men du kan innformere om at du har vært i kontakt med NAF hvor du er medlem, da forstår de at du kan bringe saken videre med juridisk bistad!daniel84lind skrev:Det er ikke målt hvor langt ute kjedestrammeren er, men to verksteder inklusiv det som har gjort en dårlig jobb mente det var mye lyd fra registret.
Jeg har skrevet en klage til verkstedet nå etter at de ville ha en skriftlig klage så får vi se hva svart blir, har truet med NAF, forbrukerrådet og uthenging i alle bilforum om de ikke tar ansvar.
så får vi se om de tar ansvar om ikke vil dere få vite navnet på verkstedet.
Om jeg ikke har stempel i servicehefte mitt betyr jo ikke det at jeg ikke har byttet olje eller vedlikeholdt bilen? Nå har jeg hatt bilen på verksted for oljeskift de 3-4 gangene det har vært gjort etter bilen var inne på verksted for bytte av register, men tror sansynligvis det er mange som bytter olje på bilene sine selv og gjør mye annet. men har aldri tenkt at det skulle være nødvendig å få noe stempel for hver gang man byttet olje eller andre småting.
Og jeg skal ikke henge ut noe navn så lenge jeg føler jeg får det jeg har betalt for og at de tar ansvar, slik det ser ut nå har jeg på følelsen at de prøver å ro seg vekk fra ansvar i denne saken.
-
- 2.0 bar
Det vil være klokt å klage skriftlig og gjerne med dokumentasjon på at reg-kjede samt medfølgende slitedeler ikke kan ha vært skiftet i henhold til prosedyre og i forhold til kostnaden kunden har betalt.laesi N1097 skrev:Så lenge du ikke har ett stempel i ditt servicehefte har du ingen dokumentasjon på at du faktisk har skiftet olje på bilen din.
Når det gjelder advokater(alle er proffe såvidt jeg vet) så kan ikke de trylle, dessuten om du har medlemskap i NAF så tar de saken og regningen for sine medlemmer. Du har ogsa dekt advokatbistand på forsikringene dine og enkelte fagforeninger hjelper sine medlemmer i private affærer.
Konsekvensene av manglende tilbakemelding bør være en kraftig smekk på fingrene og det kan være vanskelig for menig-mannen å dele ut den, da er offentlig uthenging en siste mulighet sammens en rettslig runde, De vil aldri ta saken til retten, da det vil gi de en mye større regning én å fikse problemet, selvkost er kanskje 10K.
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Jo, dvs. normalt sett skal jo et håndverksarbeid være av kvalitet slik at det holdt minimum ett år, og normalt sett der arbeidet ikke har holdt ett år er det jo sånn sett noen som ikke har gjort det de ble betalt for..Ingvar N629 skrev:Gjelder det også dersom man finner ut at verkstedet ikke har gjort det de ble betalt for? Om man f eks etter 2 år oppdager at de ikke har byttet hele registersatsen men bare dratt rundt et nytt kjede? Sier ikke at det har skjedd her, men jeg bare lurer...Haaka skrev:Bare for å rette på en sak, spørsmål 1; det er 1 års reklamasjon på håndverksarbeid, uansett størrelse på verkstedregninga. Når du da har kjørt med bilen i 2 år, blir det straks verre da du ikke kan legge direkte ansvar på verkstedet.

(Husk nå folkens at nybilgaranti varer kun tre år, pluss evt. tilleggsgarantier på motor og div 5-6-7-8 år. Når bilen er 10 år gammel har verken verksted eller importør noen garantiansvar. Denne saken går på håndverksarbeidet som er gjort. DET finnes det en garanti på, ett år. Håndverket har holdt i to, desverre er også den garantien utløpt. Servicebøker blir sånn sett uvesentlig).
Men selvsagt, dersom det er reellt at verkstedet har tatt betalt for en jobb de ikke har gjort, eller gjort svært dårlig, så ser jeg ikke hvordan dette ikke skulle kunne løse seg. Problemet i første omgang blir jo at et tvistutvalg ikke er 'law', og uten verkstedets godvilje må det nok en anmeldelse til, med dokumentasjon på kjøpt håndverk, og faglig utredning av det faktiske arbeidet som bevis på at verkstedet har tatt betalt for arbeid de ikke har gjort/gjort svært dårlig..
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Nå må dere huske å skille mellom garanti og reklamasjon, i denne saken her er det vel til nærmere ettertanke snakk om en reklamasjon på dårlig utført arbeid, ergo er det ikke noen tidsfrist annet enn hva som "normalt kan forventes". At et register normalt kan forventes å vare lenger enn dette er det vel liten tvil om...Haaka skrev:Jo, dvs. normalt sett skal jo et håndverksarbeid være av kvalitet slik at det holdt minimum ett år, og normalt sett der arbeidet ikke har holdt ett år er det jo sånn sett noen som ikke har gjort det de ble betalt for..Ingvar N629 skrev:Gjelder det også dersom man finner ut at verkstedet ikke har gjort det de ble betalt for? Om man f eks etter 2 år oppdager at de ikke har byttet hele registersatsen men bare dratt rundt et nytt kjede? Sier ikke at det har skjedd her, men jeg bare lurer...Haaka skrev:Bare for å rette på en sak, spørsmål 1; det er 1 års reklamasjon på håndverksarbeid, uansett størrelse på verkstedregninga. Når du da har kjørt med bilen i 2 år, blir det straks verre da du ikke kan legge direkte ansvar på verkstedet.Så mjo, etter to år har ikke verkstedet noe garantiansvar.
(Husk nå folkens at nybilgaranti varer kun tre år, pluss evt. tilleggsgarantier på motor og div 5-6-7-8 år. Når bilen er 10 år gammel har verken verksted eller importør noen garantiansvar. Denne saken går på håndverksarbeidet som er gjort. DET finnes det en garanti på, ett år. Håndverket har holdt i to, desverre er også den garantien utløpt. Servicebøker blir sånn sett uvesentlig).
Men selvsagt, dersom det er reellt at verkstedet har tatt betalt for en jobb de ikke har gjort, eller gjort svært dårlig, så ser jeg ikke hvordan dette ikke skulle kunne løse seg. Problemet i første omgang blir jo at et tvistutvalg ikke er 'law', og uten verkstedets godvilje må det nok en anmeldelse til, med dokumentasjon på kjøpt håndverk, og faglig utredning av det faktiske arbeidet som bevis på at verkstedet har tatt betalt for arbeid de ikke har gjort/gjort svært dårlig..
http://forbrukerportalen.no/Publikasjon ... asjonsrett
Her står det klart og tydelig;
Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse.
Med andre ord, dette må uten tvil være reklamasjon på dårlig utført arbeid der "varen", i form av nytt register, varte bare en liten brøkdel av forventet levetid. Det er også VERKSTEDETS ansvar å kontrollere at oljeskift er utført, de må faktisk bevise at det ikke er utført for å ha en sak!Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.
Her står det også mye relevant:
http://naf.no/no/Eie-Bil/Verkstedtjenes ... tjenester/
Det er også sansynlig at du vil få godtatt at fristen for denne typen jobb er 5 år, i alle fall så lenge du har kjørt så lite;
I tillegg gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på 2 år fra oppdraget ble avsluttet. Hvis resultatet av tjenesten er ment å vare vesentlig lenger, er fristen 5 år.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 2.0 bar
Noe annet er at dette er noe som vanlige folk ikke har greie på og det er skjult i motor-rommet under deksler slik at det ikke forventes at noen skal sjekke eller kontrolere at alle deler er slitt. Jeg tror dette verkstedet om de opplysningene vi har fått er riktige, har en svak sak og vil være tjent med å enten reparere skaden og følgeskader på motor evt dekke et annet verksteds arbeid.