motor bytte 9k turbo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jmjtsx
Innlegg: 7
Registrert: 15 aug 2009, 22:23
Navn: jørn magne
Bil: saab 9000 turbo
Sted: drammen

motor bytte 9k turbo

Legg inn av jmjtsx » 28 okt 2009, 21:36

har en 88 9k 2.0L turbo, og skal se på en 2.3 turbo i morgen, jeg lurte på passer den motoren rett nedi min eller må jeg bygge om noe ?
takk for svar mvh jmj

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: motor bytte 9k turbo

Legg inn av EdHunter N815 » 28 okt 2009, 22:00

Det spørs mest på hvilken 2,3 turbo det er snakk om...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

jmjtsx
Innlegg: 7
Registrert: 15 aug 2009, 22:23
Navn: jørn magne
Bil: saab 9000 turbo
Sted: drammen

Re: motor bytte 9k turbo

Legg inn av jmjtsx » 28 okt 2009, 22:20

veit ikke koden på den. men den sitter i en 91 saab 9000 cc viss det hjelper noe?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: motor bytte 9k turbo

Legg inn av Tor N12 » 28 okt 2009, 23:03

Stor forskjell på det elektriske, drivaksel må byttes mm
Men har du en komplett delebil så er det jo mulig, det skiller såpass mye på det elektriske at om du skal gjøre dette så ville jeg ha vurdert å flyttet over hele kabelnettet fra delebilen og over i din egen
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: motor bytte 9k turbo

Legg inn av EdHunter N815 » 29 okt 2009, 16:25

Tor N12 skrev:Stor forskjell på det elektriske, drivaksel må byttes mm
Men har du en komplett delebil så er det jo mulig, det skiller såpass mye på det elektriske at om du skal gjøre dette så ville jeg ha vurdert å flyttet over hele kabelnettet fra delebilen og over i din egen
...og da er det vel absolutt mer hensiktsmessig å få tak i en motor fra M94 eller nyere som har Trionic 5.5 motorstyring. Skal ikke gå nærmere inn på detaljene, men kort fortalt er det veldig mye bedre enn LH som står på den motoren fra 91.

En annen ting er at om denne motoren du skal sette i har TCS så styr LANGT unna. Det systemet er trøbbel fra ende til annen, det kan jeg skrive under på. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar