Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 28 okt 2009, 22:10
bil: saab 9000 cs 1992 modell 2.0 16v 131 hk (ikke turbomotor, ikke tennkasett, vanlige tennplugghetter)
det knirker når jeg trykker inn clutchen. men det slurer ikke på clutchen eller noe. clutchen er helt fin ingen problemer med den. er kunn at det knirker når jeg trør den inn. er det mulig å få bort den lyden på et vis? og hvordan?

Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 28 okt 2009, 22:13
Er nok hovedsylinderen til clutchen som lager lyden. Går ann å overhale den hvis den er grei ellers..
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 28 okt 2009, 23:45
Har aldri sitti i en 9000 hvor clutchpedalen aldri har knirket.. for å si det slik

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Timon
- 2.0 bar

- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
-
Kontakt:
Legg inn
av Timon » 29 okt 2009, 00:21
5-56
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 29 okt 2009, 00:24
Paradigm N558 skrev:Har aldri sitti i en 9000 hvor clutchpedalen aldri har knirket.. for å si det slik

De skal jo ikke knirke, noe de heller ikke gjør når de er i orden.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 29 okt 2009, 07:52
Tor N12 skrev:Paradigm N558 skrev:Har aldri sitti i en 9000 hvor clutchpedalen aldri har knirket.. for å si det slik

De skal jo ikke knirke, noe de heller ikke gjør når de er i orden.
Min gamle 9000 CC knirket.
Min gamle 9000 Aero knirket
Henrik sin 9000 CSE knirket
+ 2 andre random 9000'ere jeg har prøvd har knirket...
Så ja, jeg vil tør påstå at pedalen til 9000 skal knirke

Det er i allfall min og mange andres oppfattning

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 29 okt 2009, 12:02
og min 9k knirket også...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 29 okt 2009, 16:17
Og min. Løsningen ble høy musikk.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 29 okt 2009, 16:57
En (min gamle blå CC) av alle 9000 jeg har kjørt (minst 20-30) har hatt knirkende clutchpedal, det ble selvfølgelig fikset
At dere andre er så late at dere ikke gidder å fikse det får være deres sak

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Vegars
- 2.0 bar

- Innlegg: 811
- Registrert: 10 jan 2006, 23:17
- Medlemsnummer: N631
- Navn: Vegar
Legg inn
av Vegars » 29 okt 2009, 19:24
Tor N12 skrev:
At dere andre er så late at dere ikke gidder å fikse det får være deres sak

Hehe.... kjenner meg igjen litt her på andre ting

Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 29 okt 2009, 20:35
Tor N12 skrev:En (min gamle blå CC) av alle 9000 jeg har kjørt (minst 20-30) har hatt knirkende clutchpedal, det ble selvfølgelig fikset
At dere andre er så late at dere ikke gidder å fikse det får være deres sak

hvordan fikser man det? er det mye arbeid/skruing? lett å fiske selv? (er ikke så sykt flink med bil, men pappa kan sikkert fikse det hviss jeg spørr, han har jo skruva bil siden han var så ung så, flink mann å skru bil. får det sikkert selv til og. men vil bare vite hvordan man gjør så jeg ikke gjør noe feil eller ødlegger noe. så hva er løsningen?

Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 29 okt 2009, 21:18
Som Morten N88 sier så må du overhale hovedsylinderen (eller skifte den ut) noen kort arbeidsbeskrivelse på overhaling har jeg ikke men det er jo som å overhale en bremsesylinder.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 30 okt 2009, 15:54
Tor N12 skrev:Som Morten N88 sier så må du overhale hovedsylinderen (eller skifte den ut) noen kort arbeidsbeskrivelse på overhaling har jeg ikke men det er jo som å overhale en bremsesylinder.
Dy bytter o-ringer og pakninger, også tror jeg du skal bytte ei fjær, husker ikke helt. Bare sett alt inn med bremsevæske når du skal montere sammen igjen. Hvis du bestemmer deg for og overhale da

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Danielm
- 2.0 bar

- Innlegg: 724
- Registrert: 08 aug 2009, 00:37
- Navn: Daniel
- Bil: 9000 CS 92 B202I
- Sted: Bodø
Legg inn
av Danielm » 30 okt 2009, 23:30
ja, tenkte jeg skulle overhale den ja, men det blir ikke før til våren pga det blir kaldere ute nå, og jeg har så mye jobb, svømmer i jobb. har for lite timer i døgnet til å rekke over alt. så det må bli til våren.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 31 okt 2009, 01:29
Du får stille på treff i Bodø da vettu!! Daniel har jo 9000 og Paradigm har hatt så da kan du jo sikkert få deg noen tips fra dem

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor