Kobberpasta og Alufelger og vinterdekk

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Tore N10
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Lierskogen

Kobberpasta og Alufelger og vinterdekk

Legg inn av Tore N10 » 08 okt 2004, 18:40

Er det greit å bruke kobberpasta på alu felger ?
Eller finnes det noe annet bedre alternativ for at dekket ikke skal sitte beinhard fast når man skal ha det av igjen til sommeren ?
Tore N10

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 08 okt 2004, 18:43

Dekket??? Eller mener du hjulbolter/-nav? Bruk gjerne kobberpasta e l på boltene navringen. Det gjør jeg, og det forenkler hjulbyttet.
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

bullan

Legg inn av bullan » 08 okt 2004, 18:48

Hvorfor bruker du kobberpasta på boltene navringen?? :?

Tore N10
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Lierskogen

Legg inn av Tore N10 » 08 okt 2004, 18:52

Det er selvfølgelig boltene og selve felgen som sitter fast på navet.

I år så hadde jeg fått løs alle boltene - men hjulet satt fortsatt fast.
Eneste måten jeg klarte å løsne det på var å skru inn boltene igjen - løsne dem litt - slik at det ble litt "slark" mellom felg og bolt. Kjørte så litt frem og tilbake, så gikk det greit å få av hjulet.
Tore N10

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 08 okt 2004, 18:59

bullan skrev:Hvorfor bruker du kobberpasta på boltene navringen?? :?
Det er fordi, som Tore skriver, at hjulene fester seg noe besatt til navhuset - både foran og bak. Dette skjer fordi fukt selvfølgelig trenger inn mellom disse. Navet ruster og alufelgen korroderer. Dette gir uhyre mye friksjon mellom disse og de kan ære vanskelige å skille.

Det er ågså en godt ide å vaske navene godt go gi dem et strok med varmebestandig lakk (Hammerite). Selvfølgelig i grått som originalt er...
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Bullan

Legg inn av Bullan » 08 okt 2004, 19:23

Har aldri opplevd noe sånt :)

Angry Saab

Legg inn av Angry Saab » 08 okt 2004, 19:33

Bruker wd40 eller Crc funker hvert år! :wink:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 okt 2004, 19:50

Litt koparslip på boltar er då obligatorisk.
På 900-en plukkar eg av dekka ein gong i året for å sette inn boltane med koparslip om det trengs, i tillegg til kondisjonskontroll av bremser ol.
Ellers brukar eg å polere med AutoGlym Metalpolish på "navhuset" om det er behov til det (har skjedd ein gong), ellers vert felgane polert med AutoGlym Super Resin Polish og AutoGlym ExtraGloss Protection som eit topplag. Gjerne to eller tre topplag slik at det held ei stund.

I tilegg til at felgane ser betre ut, er dei også mykje enklare å reingjere.
På dei andre bilane vert dette gjordt samstundes med skifte ifrå sommar til vinterdekk og omvendt. Set selfølgelig ikkje vekk skitne felgar, og spesiellt i vinterhalvåret er det greit at salt og slask ikkje festar seg so lett. Og på sommaren er det greit på den måten at ein dusj med høgtrykksspylaren fjernar det meste av bremsestøv, er det ille brukar du svampen etter du har vaska resten av bilen. Tek kanskje ein liten time dette om du er effektiv. Skal du ha på fleire lag med Extra Gloss brukar du sjølvsagt lengre tid då det skal herde. Men sidan hjula er av bilen er det berre å sette i kjellaren eller bua, og ta att neste dag, det er inga krise.

Men somsagt, bruk gjerne koparslip på hjulboltane, men på navhuset har eg inga erfaring. Men det er ikkje sikkert det er so dumt...

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 08 okt 2004, 21:06

Grafittfett skal visst være bedre enn kobberfett, men jeg bruker kobberfett hver gang jeg bytter hjul. Har jokka nok med en 2"-4" for å få løs hjula..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Erik N21
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 359
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: Sola

Legg inn av Erik N21 » 08 okt 2004, 23:05

...stilig at det andre også som bruker 2"-4" for å få/slå løs felgene... :D
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 10 okt 2004, 03:03

Samme her, jeg og har maatte ty til baade 2"-4"+slegge. Jeg trodde jeg var stein stokke dum som ikke greide aa faa av hjula. Da jeg endelig fikk dem av smurte jeg navet inn med kobberpasta. Har ikke vaert noe problem siden.

Har ogsaa polert felgene med AutoGlym Polish og Gloss som du sier Hjelle, men bremsestoevet forsvant ikke med kun hoeytrykkspyler for mitt vedkommende. Maatte nok gni litt med svampen etterpaa. Paafoerte kun et lag av hver. Skal proeve med noen lag ekstra i aar...
Maa si meg enig i din anbefaling av Autoglym forresten. Beste poleringsmiddelet jeg har vaert borti.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 11 okt 2004, 08:05

Det er noe som heter Aluminiumspasta som ikke har samme potensialet fro korrosjon som kobberpasta. Ellers har de like egenskaper. kobber og aluminium går dårlig sammen, men om kobberpasta kan påvirke aluminium har jeg ikke erfaring med.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Svar