Kobberpasta og Alufelger og vinterdekk
Moderator: Moderatorer
Kobberpasta og Alufelger og vinterdekk
Er det greit å bruke kobberpasta på alu felger ?
Eller finnes det noe annet bedre alternativ for at dekket ikke skal sitte beinhard fast når man skal ha det av igjen til sommeren ?
Eller finnes det noe annet bedre alternativ for at dekket ikke skal sitte beinhard fast når man skal ha det av igjen til sommeren ?
Tore N10
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
Det er selvfølgelig boltene og selve felgen som sitter fast på navet.
I år så hadde jeg fått løs alle boltene - men hjulet satt fortsatt fast.
Eneste måten jeg klarte å løsne det på var å skru inn boltene igjen - løsne dem litt - slik at det ble litt "slark" mellom felg og bolt. Kjørte så litt frem og tilbake, så gikk det greit å få av hjulet.
I år så hadde jeg fått løs alle boltene - men hjulet satt fortsatt fast.
Eneste måten jeg klarte å løsne det på var å skru inn boltene igjen - løsne dem litt - slik at det ble litt "slark" mellom felg og bolt. Kjørte så litt frem og tilbake, så gikk det greit å få av hjulet.
Tore N10
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
Det er fordi, som Tore skriver, at hjulene fester seg noe besatt til navhuset - både foran og bak. Dette skjer fordi fukt selvfølgelig trenger inn mellom disse. Navet ruster og alufelgen korroderer. Dette gir uhyre mye friksjon mellom disse og de kan ære vanskelige å skille.bullan skrev:Hvorfor bruker du kobberpasta på boltene navringen??
Det er ågså en godt ide å vaske navene godt go gi dem et strok med varmebestandig lakk (Hammerite). Selvfølgelig i grått som originalt er...
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Litt koparslip på boltar er då obligatorisk.
På 900-en plukkar eg av dekka ein gong i året for å sette inn boltane med koparslip om det trengs, i tillegg til kondisjonskontroll av bremser ol.
Ellers brukar eg å polere med AutoGlym Metalpolish på "navhuset" om det er behov til det (har skjedd ein gong), ellers vert felgane polert med AutoGlym Super Resin Polish og AutoGlym ExtraGloss Protection som eit topplag. Gjerne to eller tre topplag slik at det held ei stund.
I tilegg til at felgane ser betre ut, er dei også mykje enklare å reingjere.
På dei andre bilane vert dette gjordt samstundes med skifte ifrå sommar til vinterdekk og omvendt. Set selfølgelig ikkje vekk skitne felgar, og spesiellt i vinterhalvåret er det greit at salt og slask ikkje festar seg so lett. Og på sommaren er det greit på den måten at ein dusj med høgtrykksspylaren fjernar det meste av bremsestøv, er det ille brukar du svampen etter du har vaska resten av bilen. Tek kanskje ein liten time dette om du er effektiv. Skal du ha på fleire lag med Extra Gloss brukar du sjølvsagt lengre tid då det skal herde. Men sidan hjula er av bilen er det berre å sette i kjellaren eller bua, og ta att neste dag, det er inga krise.
Men somsagt, bruk gjerne koparslip på hjulboltane, men på navhuset har eg inga erfaring. Men det er ikkje sikkert det er so dumt...
På 900-en plukkar eg av dekka ein gong i året for å sette inn boltane med koparslip om det trengs, i tillegg til kondisjonskontroll av bremser ol.
Ellers brukar eg å polere med AutoGlym Metalpolish på "navhuset" om det er behov til det (har skjedd ein gong), ellers vert felgane polert med AutoGlym Super Resin Polish og AutoGlym ExtraGloss Protection som eit topplag. Gjerne to eller tre topplag slik at det held ei stund.
I tilegg til at felgane ser betre ut, er dei også mykje enklare å reingjere.
På dei andre bilane vert dette gjordt samstundes med skifte ifrå sommar til vinterdekk og omvendt. Set selfølgelig ikkje vekk skitne felgar, og spesiellt i vinterhalvåret er det greit at salt og slask ikkje festar seg so lett. Og på sommaren er det greit på den måten at ein dusj med høgtrykksspylaren fjernar det meste av bremsestøv, er det ille brukar du svampen etter du har vaska resten av bilen. Tek kanskje ein liten time dette om du er effektiv. Skal du ha på fleire lag med Extra Gloss brukar du sjølvsagt lengre tid då det skal herde. Men sidan hjula er av bilen er det berre å sette i kjellaren eller bua, og ta att neste dag, det er inga krise.
Men somsagt, bruk gjerne koparslip på hjulboltane, men på navhuset har eg inga erfaring. Men det er ikkje sikkert det er so dumt...
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Samme her, jeg og har maatte ty til baade 2"-4"+slegge. Jeg trodde jeg var stein stokke dum som ikke greide aa faa av hjula. Da jeg endelig fikk dem av smurte jeg navet inn med kobberpasta. Har ikke vaert noe problem siden.
Har ogsaa polert felgene med AutoGlym Polish og Gloss som du sier Hjelle, men bremsestoevet forsvant ikke med kun hoeytrykkspyler for mitt vedkommende. Maatte nok gni litt med svampen etterpaa. Paafoerte kun et lag av hver. Skal proeve med noen lag ekstra i aar...
Maa si meg enig i din anbefaling av Autoglym forresten. Beste poleringsmiddelet jeg har vaert borti.
Har ogsaa polert felgene med AutoGlym Polish og Gloss som du sier Hjelle, men bremsestoevet forsvant ikke med kun hoeytrykkspyler for mitt vedkommende. Maatte nok gni litt med svampen etterpaa. Paafoerte kun et lag av hver. Skal proeve med noen lag ekstra i aar...
Maa si meg enig i din anbefaling av Autoglym forresten. Beste poleringsmiddelet jeg har vaert borti.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt