Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
stpl
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 27 jul 2009, 17:48
Medlemsnummer: N1776
Navn: Svein Tore
Bil: 9-5 01mod. 2.0t Steg 1
Sted: Fredrikstad

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av stpl » 04 nov 2009, 00:11

Har desverre for lite greie på bil..:(

Har en Saab 9-5 2001 modell, Steg 1.

Lurer da på:
1) Hvilken dump bør jeg kjøpe? Tilbehør?
2) Får denne no positiv virkning på akselerasjonen?

Mvh Saab-frelst, men mindre flink Saab-eier!
M01 Saab 9-5 2,0t Steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Tor N12 » 04 nov 2009, 00:21

stpl skrev:Har desverre for lite greie på bil..:(

Har en Saab 9-5 2001 modell, Steg 1.

Lurer da på:
1) Hvilken dump bør jeg kjøpe? Tilbehør?
2) Får denne no positiv virkning på akselerasjonen?

Mvh Saab-frelst, men mindre flink Saab-eier!
Den bilen SKAL ha en resirkulerende avlastningsventil!
Og noen effektøkning får du nok ikke, bortsett fra på støynivået da ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Jimmen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 23 okt 2009, 23:43

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Jimmen » 10 nov 2009, 23:14

Hvor og hva er tennkasseten?!
91mod 9000 2.3 turbo. 200hk.
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Tor N12 » 10 nov 2009, 23:43

Jimmen skrev:Hvor og hva er tennkasseten?!
91mod 9000 2.3 turbo. 200hk.
Det er coilene på motoren, det røde "lokket" du ser på toppen av motoren din ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Jimmen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 95
Registrert: 23 okt 2009, 23:43

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Jimmen » 11 nov 2009, 18:55

Tor N12 skrev:
Jimmen skrev:Hvor og hva er tennkasseten?!
91mod 9000 2.3 turbo. 200hk.
Det er coilene på motoren, det røde "lokket" du ser på toppen av motoren din ;)
Åja, coilene. da forsto jo jeg og det.. tennkasseten har jeg ikke hørt før.. ;)
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK

Brukeravatar
redblonde
Innlegg: 1
Registrert: 26 nov 2009, 12:45
Navn: Linn-Anita
Bil: '02 Saab 9-3 2.0t

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av redblonde » 26 nov 2009, 13:31

Må innrømme at jeg har fint lite peiling på turboer og sånt, men jeg prøver stadig å lære :)

Jeg har en 2002 9-3 2.0t som er chippet til 220 hk (har jeg blitt fortalt). Monterte greenfilter (universalt) for noen uker siden og er fornøyd med lyden :) Når jeg nå har lest gjennom det som er skrevet her blir jeg litt i tvil om jeg kan skade motoren ved å ha dette filteret? Er det noen som kan hjelpe en stakkars forvirret blondine her? :P

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Ingvar N629 » 26 nov 2009, 16:27

redblonde skrev:Må innrømme at jeg har fint lite peiling på turboer og sånt, men jeg prøver stadig å lære :)

Jeg har en 2002 9-3 2.0t som er chippet til 220 hk (har jeg blitt fortalt). Monterte greenfilter (universalt) for noen uker siden og er fornøyd med lyden :) Når jeg nå har lest gjennom det som er skrevet her blir jeg litt i tvil om jeg kan skade motoren ved å ha dette filteret? Er det noen som kan hjelpe en stakkars forvirret blondine her? :P
Fjern filteret og sett tilbake original luftfilterboks og filter! Om du vil vite hvorfor så kan du jo søke litt, dette har vært oppe en del ganger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av oddi N108 » 28 nov 2009, 14:23

Jeg kjørte i ca ett år med K&N åpent filter på min 9-5, hadde aldri noe problem med den, utenom at spjellhuset en gang måtte resettes..:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Timon » 06 des 2009, 23:45

900en min tok fyr en gang, men det gikk bra for jeg rakk å slukke...

Men det betyr ikke at brann i bil er bra.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Tor N12 » 07 des 2009, 22:50

Timon skrev:900en min tok fyr en gang, men det gikk bra for jeg rakk å slukke...

Men det betyr ikke at brann i bil er bra.

Jaha :?: Flere som har vært på julebord eller? ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Timon » 08 des 2009, 00:03

Hehe neida. Var et svar på det oddi skrev. Etter å ha satt meg litt inn i problemstillingen, synes jeg ikke åpent filter i 9-5 virker som en optimal løsning.

Mest brukte motargument er noe sånt som "jeg kjenner en/flere som har hatt åpent filter i sin bil med T7, og det skjedde ikke noe". Det betyr vel ikke at det er den beste løsningen, selv om bilen ikke havarerte.

Så poenget var bare at bilen min tok fyr, oddi sin ble kjørt med åpent filter og begge klarte seg bra. Så da er vel både brann og åpent filter bra for bilen! Eller? :reading:
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Tor N12 » 08 des 2009, 00:38

Hehe, okei da... tok ikke poenget :oops: treg trønder
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Timon » 08 des 2009, 01:26

Hehe ja sånn er det når man har vært på julebord ;)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Daniel2.3t
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 276
Registrert: 29 sep 2009, 16:17
Bil: SAAB 9-5

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Daniel2.3t » 25 feb 2010, 20:06

Hei!

Jeg har GJERNE lyst på "pysj" lyd på bilen min (9-5 2.3t)
Har fått med meg at openair og resirk( som jeg har hatt :^o ) ikke er veldig bra for motor, openair altså. Da klarte jeg og oppnå innsugslyd og pysj lyd.

Jeg har nå montert tilbake luftfilterboksen, men har fortsatt resirkventilen montert :

http://www.speedparts.se/images/prod/ve ... 0020_2.jpg

Denne kommer det liten lyd av. Så spørsmålet er... Er det mulighet for og få denne pysj lyden, UTEN, at man ødelegger/sliter motor, får mindre effekt og ikke koste ALT for mye ? Finnes det noen slike ventiler?

P.s Bilen er ikke chippet, kan tenke meg at dette også har noe og si for lyden, eller er det slik at den MÅ være chippet for å få pysj lyd?

Takk for svar :D

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av haarstad » 25 feb 2010, 20:10

Næh :)
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Svar