eksos 900t 16v

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

eksos 900t 16v

Legg inn av powertom » 05 nov 2009, 17:17

Hei er det noen som kan svare på om det er noe forskjell på hk. Viss man går ned fra tre" til 2,5" i eksos. Har tre" fra katalysatoren og bakover.Det fra manifoild og frem er 2,5 " org. Det er sirka 280hk i bilen. Org turbo. Chip og intercooler er byttet. 1,3bartrykk.
Mvh Tom.B :D

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av Eirik N396 » 05 nov 2009, 17:28

Dette blir selvsagt bare synsing og gjetting, men jeg tviler på at det vil ha nevneverdig effekt. Det er jo den fremre delen av eksosen (downpipen ned fra turboen) som gir størst effektøkning ved oppgradering. Hva du har fra katalysator og bakover spiller mindre rolle. Jeg vil tro du skal oppi en del mer enn 280hk før 2,5" eksos blir en begrensende komponent effektmessig.

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av powertom » 05 nov 2009, 17:42

Takker for opplysningen. Regnet med at det ikke har så stor betydning. greit med org eksos. for det er vell 2,5"?

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av Rambraut N1491 » 05 nov 2009, 17:55

powertom skrev:Takker for opplysningen. Regnet med at det ikke har så stor betydning. greit med org eksos. for det er vell 2,5"?
2,25''
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av Eirik N396 » 05 nov 2009, 18:24

Original eksos er 2 1/4 " ja.

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av HansWF N416 » 05 nov 2009, 18:34

280 hk i en gammel 900 er mye! Du burde heller hatt 3" fra turbo, helst en "batteribøy" for å unngå den brutale bøyen som er på det originale. Hva du har lenger bakover i systemet har ikke så mye å si.
Det fungerer sikkert med originalt også, men du vinner nok noen gode hester å moment med ett mer effektivt annlegg i front.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av na_X » 05 nov 2009, 18:36

kommer vel endel an på hvilken turbo man har også da..
Er det orginal-turbo som står på lavtrykkern så går den visst til toppen 240-250HK.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av Frode N073 » 05 nov 2009, 19:24

tippe på at du ligge nærmare 220-230hk enn 280. med mindre du har gjort någe heilt porno med motoren.

eg har "samma" oppsettet som deg bare 0,9 bar og ligge på ca 190hk. 0,4 bar utgjør ikkje 90hk :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av HansWF N416 » 05 nov 2009, 21:31

Frode N073 skrev:tippe på at du ligge nærmare 220-230hk enn 280. med mindre du har gjort någe heilt porno med motoren.

eg har "samma" oppsettet som deg bare 0,9 bar og ligge på ca 190hk. 0,4 bar utgjør ikkje 90hk :wink:
Må si meg enig der. Hestekreftene fra 220-230 og oppover krever en god del modifisering, og kan være ganske kostbare.
Men selv med 220-230 hestekrefter går antagligvis bilen din like godt som nyere biler i dag med 280 hk.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av powertom » 05 nov 2009, 22:28

Trodde det var lavtryks turbo i Denne jeg og. Men turbo slår inn først på ca mellom 2500 3000 omdreininger er med opp til ca 5500. Har kappkjørt med audi 4x4 med 300hk. Den holdt jeg følge med. Og en s6 med v8. Den parkerte jeg.Det har jo egentlig ingen ting og si.Men litt gøy da. Men er litt grønn på turbo. Denne som sitter her er vannavkjølt. Mener det står saab på den. Men har hørt at det er noen som blir kalt fulltrykker. Vanskelig og si angående hk i bilen. Har ikke kjørt den i benk. Men har en jeg kjenner somm trimmer bilene sine selv. Har hatt mye gromt. Han har prøvd denne og sier at det mer en 240hk i denne.Jeg har trodde det var rundt 230hk i den. Men det er jo vanskelig og si noe før den har været i benk.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av Edward N812 » 05 nov 2009, 22:45

hadde selvsagt vært artig om du hadde benka den. sprøtt om du har holdt følge med en bil med både høyere toppeffekt og mest sannsynlig bredere effektregister, hehe. husker en kar starta en prosjekttråd om denne bilen på bilforumet for noen år siden eller noe (kjenner den igjen på avataren din). var det deg eller var det forrige eier? husker det var lagt planer om manuell boostcontroller og greier =D> om det nå er "bensinchip" og ladetrykk oppjustert i APC-styreenheten så takker jeg gud for at det nå er du som eier bilen/tok til sunn fornuft ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av Rambraut N1491 » 05 nov 2009, 22:49

På Og900 så er vel fulltrykker og lavtrykkeren akkurat samme turboen. Bare at fylltrykker har APC og orginal IC, noe lavtrykkern ikke har da den bare kjører på mindre ladetrykk, om en LTT har IC vet jeg ikke.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av Eirik N396 » 05 nov 2009, 22:59

Edward N812 skrev:husker en kar starta en prosjekttråd om denne bilen på bilforumet for noen år siden eller noe (kjenner den igjen på avataren din). var det deg eller var det forrige eier? husker det var lagt planer om manuell boostcontroller og greier =D>
Er vel forrige eier du tenker på; memberlist.php?mode=viewprofile&u=4377. Var blåkran i denne bilen tidligere ihvertfall.
Rambraut N1491 skrev:På Og900 så er vel fulltrykker og lavtrykkeren akkurat samme turboen. Bare at fylltrykker har APC og orginal IC, noe lavtrykkern ikke har da den bare kjører på mindre ladetrykk, om en LTT har IC vet jeg ikke.
Det finnes forskjellige turboer til og900. Mitsubishiturboen en ofte prater om i og900-sammenheng, TE05, er turboen som ble brukt på LTT. FTT brukte ulike Garrett-turboer.
Når det gjelder at og900 FTT har APC og IC originalt stemmer ikke dette. Det stemmer vel for alle f.o.m. ~midten av 80-tallet, men ikke for de eldre. Og en 900 LTT har ikke IC originalt.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av Frode N073 » 05 nov 2009, 23:01

feil. lavtrykkarane har mitsubishi turbo mens fulltrykkarane har Garret.
mitsu turboen begynner å lade litt tidligere (ca 500 omdr. tror eg) enn Garret'en som gjør bilen litt smidigare å kjøra.
te gjengjeld så e ikkje den egenskapen direkte girkassevennlig [-X

Edit: Eirik va litt før meg der gitt #-o

Edit 2: Ang kjøra i fra andre med mer effekt så drar eg sjøl i fra ein a6 2,7 biturbo automat (300hk). men det e jo ein bil som veie 4-500kg mer enn 900'en + automatkassen.
og900 går rimelig bra med "lite" effekt og den lava vektå har nok mesteparten av æren for det.
Sist redigert av Frode N073 den 05 nov 2009, 23:07, redigert 1 gang totalt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: eksos 900t 16v

Legg inn av Rambraut N1491 » 05 nov 2009, 23:06

Eirik N396 skrev: Når det gjelder at og900 FTT har APC og IC originalt stemmer ikke dette. Det stemmer vel for alle f.o.m. ~midten av 80-tallet, men ikke for de eldre. Og en 900 LTT har ikke IC originalt.

Stemmer! Nå var jeg litt for kjapp i svingene her, APC kom i 82' intercooler er jeg ikke sikker på.

Garreten troor jeg kommer på ca. 2000rpm, kom i allefall ikke noe før når jeg kjørte med T8 motoren.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar