eksos 900t 16v
Moderator: Moderatorer
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: eksos 900t 16v
Garret turboen jobber vel for fullt ved ca 2800-3000 omdreininger.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: eksos 900t 16v
nærmare 3000rpm hvis eg ikkje huske heilt feilRambraut N1491 skrev:Eirik N396 skrev: Når det gjelder at og900 FTT har APC og IC originalt stemmer ikke dette. Det stemmer vel for alle f.o.m. ~midten av 80-tallet, men ikke for de eldre. Og en 900 LTT har ikke IC originalt.
Stemmer! Nå var jeg litt for kjapp i svingene her, APC kom i 82' intercooler er jeg ikke sikker på.
Garreten troor jeg kommer på ca. 2000rpm, kom i allefall ikke noe før når jeg kjørte med T8 motoren.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Re: eksos 900t 16v
Dette var mye info på en gang.men det sitter apc i den. denne bilen er ikke gear kasse vennlig. byttet ei kasse på den. men det var ikke jeg som kjørte. Litt med sjafør og gjøre som kjørte den. rygget med den og heiv den i første full pedal i andre og i tredje. spant på alle de gear. han fikk beskjed om og ikke spinne med den. men nøtta hans var litt for trang. ble dyr tur for han det.....
den funker veldig godt. femte gear er like rått som tredje. det bir oppusing av den fra neste vinter. rust og litt overhalling + mere hk. langtids prosjekt..... takker for alle svar. 


Re: eksos 900t 16v
ble litt dårlig norsk på slutten. blir oppussing skulle det stå.he he 

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: eksos 900t 16v
Har du orginal eksos i front så har man større spool-up/lag på turbo enn hvis du har hatt 3" downpipe også, får fort noen hundre RPM lavere før det drar da.
Ta og sjekk hva det står på turboen din, om det er garret eller mitshubishi. Der det står SAAB og har en liten plate på seg så står det også hvilken turbo eller betegnelse på denne.
Ta og sjekk hva det står på turboen din, om det er garret eller mitshubishi. Der det står SAAB og har en liten plate på seg så står det også hvilken turbo eller betegnelse på denne.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: eksos 900t 16v
Fulltrykkere fra 1990 har da vitterligen MItsu-snurre de ogsåFrode N073 skrev:feil. lavtrykkarane har mitsubishi turbo mens fulltrykkarane har Garret.
mitsu turboen begynner å lade litt tidligere (ca 500 omdr. tror eg) enn Garret'en som gjør bilen litt smidigare å kjøra.
te gjengjeld så e ikkje den egenskapen direkte girkassevennlig
Edit: Eirik va litt før meg der gitt
Edit 2: Ang kjøra i fra andre med mer effekt så drar eg sjøl i fra ein a6 2,7 biturbo automat (300hk). men det e jo ein bil som veie 4-500kg mer enn 900'en + automatkassen.
og900 går rimelig bra med "lite" effekt og den lava vektå har nok mesteparten av æren for det.


Kasse(u)vennligheten på en Mitsu-snurre teller jo fint lite i forhold til kjøreegenskapene synes nå hvertfall jeg

EDIT: Det blir aldri feil å dra forbi pappagutter i styla BMW og Audi med en og900, det er slike ting som holder en ung!
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: eksos 900t 16v
ok. det va mer enn eg visste. te det kanskje Aero som bare har Garret då? ellår blei de og levert med Mitsu snurra?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Re: eksos 900t 16v
Det er bare komme innom viss du er på hedemarks traktene. andreas fra trondheim. alltid morsomt og bli kjent med nye menesker som har samme interesse. det var vel en stund jeg vurderte og selge denne. grunn mye jobbing familieliv dårlig med skru plass. Men jeg må jo si at denne bilen gjør meg alltid glad, Når je tar en tur med den. den er ikke strøken og det er noe jobb med rust og overhalling.Det vill si motorpakninger som svetter. dempere stabstag krenge stag osv. disse er jo verdt og ta vare på. utseende på de tiltrekker meg . de ser sinte ut. værtfall når intercooler tyter i front.stor vinge . det eneste som er synd. er at etter gear kass skift ble den litt andeledes. sitter 91 900i kasse i den. tatt vare på alle drev fra turbo kasse.. men må vel prøve og få tak i forsterket kasse i den viss jeg skal oppgradere turbo chip og mulig bytte til data insprut.. og eksos fra motorblokk.Dette er langtids prosjekt... har en kompis med saab 900i bygd til turbo. garret 4 turbo 3" downpipe data insprut større intercooler enn jeg og stage 3 chip litt usikker på ladetrykk. denne flytter seg helt sinnsvakt. men gearkassene går som varmt hvete brød på den. 

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: eksos 900t 16v
Skal ta deg på ordet en dag der Tom! Er opprinnelig fra Hamar, og har lagt igjen 18 år på plassen, så kjenner byen bittelitt hvertfallpowertom skrev:Det er bare komme innom viss du er på hedemarks traktene. andreas fra trondheim. alltid morsomt og bli kjent med nye menesker som har samme interesse.

Hva mener du med at du føler 91 900i-kassa di er annerledes? Fra 91-93 så ble hele kassestrukturen på og900 endret, blant annet fast synkroniseringsgaffel på 1-2, større pinjonghus etc. Jeg har også hatt litt dårlig erfaring med samme type kasse etter å ha montert diff i den (rev av noen av de nevnte gaflene, hehe). Dersom du har skiftet til "turbo-interiør" har du fått noen beskrivelse på hva som er gjort da? Såvidt meg bekjent så er det ingen forskjell på en sugerkasse og en turbokasse til og900, annet enn at sugeren har mindre primær enn turboen (noe jeg har skiftet selv). Det som er sikkert med 91-93-kassene er at det kun går an å skifte delene der med tilsvarende 91-93-kasser, noe som gjør at utvalget er litt mindre enn ellers. Min faste kasse-overhaler i Sverige har diff-kassa mi til gjennomsyn nå (etter at jeg kun hadde 2. og 5 gir igjen å kjøre på), og det har slått meg å kanskje bytte denne med en 89-kasse, men den er nå akkurat overhalt da, og får seg en runde igjen nå...powertom skrev: det eneste som er synd. er at etter gear kass skift ble den litt andeledes. sitter 91 900i kasse i den. tatt vare på alle drev fra turbo kasse.. men må vel prøve og få tak i forsterket kasse i den viss jeg skal oppgradere turbo chip og mulig bytte til data insprut.. og eksos fra motorblokk.Dette er langtids prosjekt... har en kompis med saab 900i bygd til turbo. garret 4 turbo 3" downpipe data insprut større intercooler enn jeg og stage 3 chip litt usikker på ladetrykk. denne flytter seg helt sinnsvakt. men gearkassene går som varmt hvete brød på den.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Re: eksos 900t 16v
Det ligger i at den virker mere kort stega. viss du skjønner, mere langbent på den gammle. lurer på om det var sperre på den andre. den dro på begge hjula når den slapp. da slapp den kunn på 1og 2 gear. og den dro seg sidelengs mot høyre. nå slipper den på tredje og. og den er mer stabil. drar ikke til høyre. 

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: eksos 900t 16v
Da har du mindre primær. Min favoritt er 7er, synes ikke 6er er noe særlig, men jeg tror at 8er blir litt langtpowertom skrev:Det ligger i at den virker mere kort stega. viss du skjønner, mere langbent på den gammle. lurer på om det var sperre på den andre. den dro på begge hjula når den slapp. da slapp den kunn på 1og 2 gear. og den dro seg sidelengs mot høyre. nå slipper den på tredje og. og den er mer stabil. drar ikke til høyre.


"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Re: eksos 900t 16v
De forskjellene på kassene er jeg grønn på. Burde vel tatt vare på den gammle kassa. Men den er spiker nå. Jeg hørt om at de bruker kasser med rett skåret drev på motorcross saaber. De koster rundt 40 lapper. De skal være holdbare. Han jeg kjenner som har den saab 900 med garret 4 turbo og data insprut. vurderer og få tak i det. Det skal sitte godt over 300hk i den... Har ikke sittet på med han ennå. Grunn havarert kasse.Han har også fått tak i eksos dobbelt ende rør. betalte rundt 2500kr for det i England. Den sitter det grenrør på.syns det er rart at han ikke er medlem her.Han er saab gal 

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: eksos 900t 16v
Dersom han ønsker seg en rally-låda skal jeg (les: tror jeg) at jeg kan skaffe ham en om han ønsker seg det, men den konversasjonen kan vi ta på pmpowertom skrev:De forskjellene på kassene er jeg grønn på. Burde vel tatt vare på den gammle kassa. Men den er spiker nå. Jeg hørt om at de bruker kasser med rett skåret drev på motorcross saaber. De koster rundt 40 lapper. De skal være holdbare. Han jeg kjenner som har den saab 900 med garret 4 turbo og data insprut. vurderer og få tak i det. Det skal sitte godt over 300hk i den... Har ikke sittet på med han ennå. Grunn havarert kasse.Han har også fått tak i eksos dobbelt ende rør. betalte rundt 2500kr for det i England. Den sitter det grenrør på.syns det er rart at han ikke er medlem her.Han er saab gal

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: eksos 900t 16v
Du får få inn han kompisen din her da. 
De forskjellige primærer er slutt-utvekslingen (aks/toppfart). på suger-kasser er den 5, på lavtrykkerne er den 6 og 7 er på turbo-kasser som standard. 8-er primæren var visstnok bare å få i enkelte australske versjoner var det vel noe snakk om..? 7-er er finest til langkjøring, da man cruiser i 116 km/t i 5.giret på 3000RPM, med 6-er primær så har man 105 km/t på 6-er primær i 3000RPM i 5.giret, med 5-er primær så har man enda litt lavere hastighet på 3000RPM i 5.giret. Kassene er like ellers, men primæren er forskjellig.

De forskjellige primærer er slutt-utvekslingen (aks/toppfart). på suger-kasser er den 5, på lavtrykkerne er den 6 og 7 er på turbo-kasser som standard. 8-er primæren var visstnok bare å få i enkelte australske versjoner var det vel noe snakk om..? 7-er er finest til langkjøring, da man cruiser i 116 km/t i 5.giret på 3000RPM, med 6-er primær så har man 105 km/t på 6-er primær i 3000RPM i 5.giret, med 5-er primær så har man enda litt lavere hastighet på 3000RPM i 5.giret. Kassene er like ellers, men primæren er forskjellig.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Re: eksos 900t 16v
Skal prøve og få han inn her. skal snakke med han jeg andreas. gir deg tilbakemeld om han er inter i ei sånn kasse. takker igjen for svar og info 
