Import av SAAB 900

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Import av SAAB 900

Legg inn av saab-900-turbo » 10 nov 2009, 12:57

HAr tenkt å importere en Svensk SAAB 900 turbo 1988 model, og lurer på om det er en måte man kan få den til norge og kunne registrere den uten å betale engangsavgift. Er dette mulig hvis jeg plukker ut motoren og noe ? og sier at det er en delebil ? Eller er det noen som vet hvordan, uten å forfalske identiteten på bilen ?
Veldig takknemlig for svar ! :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av Tor N12 » 10 nov 2009, 13:29

Hehe, hadde det vært så enkelt du...

Er nok bare å finne seg i å betale til statskassa ja ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av Aleks_ » 10 nov 2009, 13:58

Du får nok ikke lurt deg unna der nei.
Ganske så sikker på at de smutthullene som kan ha vært, er godt tetta igjen nå :wink:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av saab-900-turbo » 10 nov 2009, 14:38

Okei. Men takker for svar :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av Edward N812 » 10 nov 2009, 15:14

eneste måten å lovlig slippe unna engangsavgifta er ved å importere veteranbil ;) 99 turbo? :twisted:
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av Helge » 10 nov 2009, 16:06

Du kan ta den inn som delebil. Da betaler du kun moms.
Og flytte alle delene over på et norsk rammenummer.
Mye arbeid.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 07 jul 2009, 22:19
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av JoBruheim N1726 » 10 nov 2009, 16:14

Kjøp deg et hus i Sverige og registrer den på det :p Så kjører du svenskskilt og snakker svensk :p
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av saab-900-turbo » 10 nov 2009, 17:58

Ja, ser jo litt svensk ut så hadde nok gått ann å ha et hus :wink: Men er det noen som vet eller kan regne ut hvor mye det blir til sammen med engangsavgift og alt, hvis bilen koster 3000 og jeg henter den i sverige selv ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 07 jul 2009, 22:19
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av JoBruheim N1726 » 10 nov 2009, 19:07

Dinside har kalkulator vil jeg tro! Er ikke store summen når bilen er 98mod.
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av saab-900-turbo » 10 nov 2009, 19:21

er en 88 8)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av na_X » 10 nov 2009, 21:13

Sjekk på http://www.tolll.no for avgifer hvis du skal ha skilt på den, hvis ikke er det vel 25% moms som skal betales på den.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av saab-900-turbo » 10 nov 2009, 21:28

Da fikk jeg prisen
Må tottalt betale 42460 kr, for en bil som nesten er et vrak. Da lønner det seg ikke, må nok heller finne en norsk som er litt rusten og fæl til en billig penge :D
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av Timon » 13 nov 2009, 21:08

Det finnes et smutthull.

Om du kjøper f.eks en 9-5 i Norge med høy km stand og en kollisjonsskade bak, slik at den er "totalvrak" så kan du hente en fin tilsvarende bil med det utstyret og den km. stand du ønsker i Sverige, flytte over motor, girkasse og forstilling fra den ødelagte norske og få det godkjent som karosseribytte.

Da har du jo også et sett motor gir og forstilling som ingen kan nekte deg å flytte tilbake igjen senere dersom noe skulle gå i stykker.

Ref: http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... guage=NO#9
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av TurboLars N383 » 13 nov 2009, 23:22

Timon skrev:Det finnes et smutthull.

Om du kjøper f.eks en 9-5 i Norge med høy km stand og en kollisjonsskade bak, slik at den er "totalvrak" så kan du hente en fin tilsvarende bil med det utstyret og den km. stand du ønsker i Sverige, flytte over motor, girkasse og forstilling fra den ødelagte norske og få det godkjent som karosseribytte.

Da har du jo også et sett motor gir og forstilling som ingen kan nekte deg å flytte tilbake igjen senere dersom noe skulle gå i stykker.

Ref: http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... guage=NO#9
Det er desverre ikke noe vanlige mann i gata kan gjøre :|
Kun verksteder som er godkjent til å drive med oppbygging av vrak etc
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Import av SAAB 900

Legg inn av Helge » 14 nov 2009, 00:46

Så i teorien kan jeg kjøpe meg et 9-5 vrak med motor, forstilling og girkasse som virker.
Reise til Sverige og kjøpe 2007 9-5, flytte over nevnte deler og vips ha ny bil?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Svar