Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

bembilen
Innlegg: 2
Registrert: 11 nov 2009, 19:49

Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av bembilen » 11 nov 2009, 20:26

Hei.
Har en trofast 1996 2,3t cde siden sommeren 1998. Da hadde bilen godt 21,000 og kostet 298,000. Det var gliset i gata :lol: . Har vært og er en kjempebil, men med 250.000 km må vi se oss om etter en arvtager.
Har fulgt med på finn et par måneder nå og har satt grensa på 250.000,-, men lurer på om det er noen årsmodeller jeg bør styre unna. Eventuelt andre safe tips.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av Aleks_ » 11 nov 2009, 20:46

Motorer fra 98-2004 sliter med oilsludge. Dvs at olje kokser seg, og kan tette igjen smørekanaler osv. Men dette skal ikke være noe problem hvis den har siste utgave av veivhusventilasjon.

Fra 2005 mener jeg dette problemet skal være fikset.
Etter 2002 kom det også oppdatering utseendemessig og understellet fikk seg en liten overhaling.

Det jeg kommer på i farta :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av EdHunter N815 » 11 nov 2009, 21:10

I den prisklassen du ser for deg vil du vel neppe møte på noe eldre enn 2005 uansett, så da er det egentlig bare å gi gass og handle, er ikke noen store feil og mangler på nyere 9-5. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av Ingvar N629 » 11 nov 2009, 21:16

Aleks_ skrev:Motorer fra 98-2004 sliter med oilsludge.
Niks, fra og med 2004 er blokka endret.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 07 jul 2009, 22:19
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av JoBruheim N1726 » 11 nov 2009, 21:38

Ingvar N629 skrev:
Aleks_ skrev:Motorer fra 98-2004 sliter med oilsludge.
Niks, fra og med 2004 er blokka endret.
Er det ikke det han sier da?
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av Ingvar N629 » 11 nov 2009, 21:52

JoBruheim N1726 skrev: Er det ikke det han sier da?
Niks.
Aleks_ skrev: Fra 2005 mener jeg dette problemet skal være fikset.
Problemet er "fikset" fra og med 2004. Motorene som har den nye typen blokk har grå ventilkåpe og klips på slangen til veivhusventilasjonen som kommer ut fra ventilkåpa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
JoBruheim N1726
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 07 jul 2009, 22:19
Medlemsnummer: N1726
Navn: Jo Bruheim
Bil: Saab 9-3SE t7
Sted: Melhus/Oslo

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av JoBruheim N1726 » 11 nov 2009, 22:51

1998 - 2004

Altså, med hele 1998 og til 2004, ikke inklusive 2004.
Det er nok en relevant tolkning av det :)
Saab 9-3SE t7 '02

[X] Saab 900S '96

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av Aleks_ » 11 nov 2009, 23:25

Nei, mente fra 01.01 1998 til 31.12 2004, for å si det slik :wink:
Men jeg husket nok feil på årstallet.
Bra du retter opp, Ingvar :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av doo-kie » 11 nov 2009, 23:45

Aleks_ skrev:Nei, mente fra 01.01 1998 til 31.12 2004, for å si det slik :wink:
Men jeg husket nok feil på årstallet.
Bra du retter opp, Ingvar :)
er vel fra og med 2004. Altså fra 1.1.2004
IKKE 31.12.2004
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av Aleks_ » 11 nov 2009, 23:54

Neineinei, nå blir det rot her :P

Jeg sa lengre opp at jeg trodde oilsludge problemet berørte 1998 til 2004 modeller. Altså, de som ble produsert fra 01.01 1998 til 31.12 2004.
Jeg sa også at fra og med 2005 hadde de ordnet dette.

Men det var feil.
Problemet varte fra 1998 til 2003 modeller.
Og det skal være utbedra på 2004 modeller, ref Ingvar.

Min feil, jeg roter.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av Edward N812 » 12 nov 2009, 08:17

bembilen skrev:Har en trofast 1996 2,3t cde. men med 250.000 km må vi se oss om etter en arvtager.
alle dager da :roll: slettes ingen grunn til å måtte se seg om etter en arvtager spør du meg ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av Singsaker » 12 nov 2009, 17:00

Aleks_ skrev:Motorer fra 98-2004 sliter med oilsludge. Dvs at olje kokser seg, og kan tette igjen smørekanaler osv. Men dette skal ikke være noe problem hvis den har siste utgave av veivhusventilasjon.

Fra 2005 mener jeg dette problemet skal være fikset.
Etter 2002 kom det også oppdatering utseendemessig og understellet fikk seg en liten overhaling.

Det jeg kommer på i farta :)
---------->04 dvs M04 er uten overnevnte problem. Se etter en med Aero fronten hvis du ikke velger Aero.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av doo-kie » 12 nov 2009, 22:36

Singsaker skrev:
---------->04 dvs M04 er uten overnevnte problem. Se etter en med Aero fronten hvis du ikke velger Aero.

Vector Sport heter de :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av Timon » 13 nov 2009, 20:16

Jeg må nesten legge til at jeg kjøpte min 9000 når den hadde gått ca 250.000 og har kjørt ca 50.000 etter det. Og den bilen har tålt MYE herjing etter at den passerte 250.000 :twisted: Så er nok mye bil igjen enda, men er jo moro med ny bil også da 8)
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

bembilen
Innlegg: 2
Registrert: 11 nov 2009, 19:49

Re: Skal ta steget fra 9000 2,3t til 95

Legg inn av bembilen » 13 nov 2009, 22:19

Timon skrev:Jeg må nesten legge til at jeg kjøpte min 9000 når den hadde gått ca 250.000 og har kjørt ca 50.000 etter det. Og den bilen har tålt MYE herjing etter at den passerte 250.000 :twisted: Så er nok mye bil igjen enda, men er jo moro med ny bil også da 8)
Skjønner hva du mener liker bilen veldig godt, har bytta bremser,dempere,førersete,bensinpumpe,tenningslås, fronthøytalere, (originalt?) sony anlegg, div slanger. Ingen synlig rust, men durer ei pumpe e.l. i v. bakdør- sentrallås sliter, ryker blått i starten,lukter varm frostveske i kupe, 2 bolter i eksosmanifold knekt,abs kommer o går,piper å raller i AC. kjente ting tenker jeg. Som du bekrefter blir stas med nytt å da.

Saken er at jobben dytter på meg en firmabil (2-seter) jeg ikke kan uttale navnet på engang,(gjettekonk?) så da må vi ha en hovedbil å stole på som kona kan bruke i hverdagen også.

mange gode råd her,
er vel avgjørende når den oppdateringen av ventilering er gjort.
Hva med den diesel utgaven? virker undermotorisert
Ser jo ut som jeg kan få mye bil for 180 om jeg finner den rette, men eldre en 2005

Svar