Aero 1986

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Aero 1986

Legg inn av taa » 23 okt 2009, 20:30

Det har begynt å bli kaldt her i nordre Østfold om morgen, og jeg synes tomgangen har blitt vel høy når den er kald dvs
ca 1800 omdreininger. Mener å huske at den ikke var så høy tidligere. Kan det være noe som kan justeres eller er det noe som er feil eller skal de være slik?

Hilsen TAA

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: Aero 1986

Legg inn av taa » 31 okt 2009, 06:38

Når motoren er varm så ligger tomgangen på ca. 1000. Er det noen som har peiling?

Hilsen TAA

Tlf.40039815

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Aero 1986

Legg inn av Trond N47 » 12 nov 2009, 23:01

Tomgangen er for høy, skal ligge på 7-800 varm og 1000-1200 kald. Det er en egen tomgangsmotor som justerer tomgangen på 16V. Denne sotes ofte igjen og bør rengjøres. Usikker på hvor den sitter på 900, men ville begynt å lete ved innsuget. Ellers er det en returstopper som skal bremse returen av gasswiren, du kan sjekke at den virker som den skal først.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Aero 1986

Legg inn av Rambraut N1491 » 12 nov 2009, 23:59

Tomgangsmotoren er festet ved venstre side av innsuget når du står på venstre side av bilen, har en slange som går inn på undersiden og en ut på øversiden, begge går til spjellhuset, er også en to-polet kontakt på den. Den er vel rundt 12cm lang og rund på midten, festet med to skruer.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Danielm
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 724
Registrert: 08 aug 2009, 00:37
Navn: Daniel
Bil: 9000 CS 92 B202I
Sted: Bodø

Re: Aero 1986

Legg inn av Danielm » 15 nov 2009, 10:30

taa skrev:Når motoren er varm så ligger tomgangen på ca. 1000. Er det noen som har peiling?

Hilsen TAA

Tlf.40039815

normal tomgang når motoren er varm er 800 rpm på alle biler. har samme "problemet" når det er veldig kaldt ute og når jeg starter bilen så har jeg 1200 rpm i en liten stund til motoren blir varm, da går den ned til 800 som er normalt.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Aero 1986

Legg inn av Edward N812 » 15 nov 2009, 12:23

Danielm skrev:
taa skrev:Når motoren er varm så ligger tomgangen på ca. 1000. Er det noen som har peiling?

Hilsen TAA

Tlf.40039815

normal tomgang når motoren er varm er 800 rpm på alle biler. har samme "problemet" når det er veldig kaldt ute og når jeg starter bilen så har jeg 1200 rpm i en liten stund til motoren blir varm, da går den ned til 800 som er normalt.
som du kanskje selv indikerer, så har du ikke noe problem... det er nøyaktig slik det skal være.. trådstarter har jeg jo altfor høy tomgang hele tida. og det har jeg og!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar