Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 15 nov 2009, 23:23
Et hett tips til alle som har rare lyder er å forsøke å lokalisere den. Kjøp en slik sak;
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=81909 og prøv å lytte på forskjellige steder. Jo mer intens lyden blir jo nærmere er du. Jeg lokaliserte en defekt ventiltrykker til avgassiden på riktig sylinder med en sånn, så det funker!
OBS! Se opp for reimer og andre bevegelige deler som kan gomle i seg lytteutstyr, langt hår o.l.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
haavamol
- Innlegg: 2
- Registrert: 15 nov 2009, 22:28
Legg inn
av haavamol » 23 nov 2009, 12:07
Jeg har nå feilsøkt litt på hyleproblemet på min 2002 9-3:
1. Kjørte motorflush (omega)
2. Tappet Olje. Denne var bare 7000km gammel men var køl sort etter flushen. Ellers var den finfin i konsistensen.
3. Åpnet oljefilter. Dette så bra ut.
På bakgrunn av dette droppet jeg å ta ned bunnpanne for Sludge sjekk.
4. Test: Startet motor. Penere gange men fortsatt en slags "ule lyd".
5. Tok av multireim
6. Test: Startet motor, Ulyd borte.
7. Kjente på løpehjul, ac kompressor, dynamo, vannpumpe og servopumpe. Hjulet til vannpumpa gikk tungt, motstanden var dog jevn. Er dette normalt?
8. Vasket multireim i bensin og monterte den igjen.
9. Startet motor la på litt 6-56 på innsiden av reima.
Resultat: De fleste lydene er mer eller mindre borte. Føler jeg nå har kontroll på motor tilhørende ulyder.