Hadde samme symptomer på autobahn i sommer. Funket fint når den var kald, men rykket og lugget jo varmere den ble. Byttet tennkassett, og problemet var løstMacgeier skrev:
Tennkasset som virker OK så lenge den er kald.

Moderator: Moderatorer
Hadde samme symptomer på autobahn i sommer. Funket fint når den var kald, men rykket og lugget jo varmere den ble. Byttet tennkassett, og problemet var løstMacgeier skrev:
Tennkasset som virker OK så lenge den er kald.
Sjekket på NGK at det skulle være 0,39" dvs 0,99mm det på en 2,3t 9-5Macgeier skrev:Hmm, takk, jeg tror tampen brenner, forsøkte nemmelig å redusere stifteåpningen på tennpluggene fra 1.1mm til 0.9mm, og da ble fuskingen værre, fikk tilogmed fusketendenser på tomgang (tomgangen var fjellsolid med 1,1mm).
Edit ønsker meg tennkasset:
viewtopic.php?f=18&t=28028
0.39*2,54 er 0,9906mm, men brukes det annen type over sjøenTor N12 skrev:Er nok ikke god nok den omregninga fra amerikanske mål Singsaker, skal være 1.1mm gnistgap og det er det 11-tallet i betegnelsen på pluggen betyr også( du kan få samme pluggen uten at den heter -11 tilslutt og da har den et gnistgap på 0.8mm, man kan selvfølgelig bruke denne også om man justerer gapet)
Orket ikke å regne på det men jeg har jo verkstedbøkene og der står det 1.1mm så da trodde jeg kansje omregninga var feilSingsaker skrev:
0.39*2,54 er 0,9906mm, men brukes det annen type over sjøen
Det kan jeg!!!Tor N12 skrev:Orket ikke å regne på det men jeg har jo verkstedbøkene og der står det 1.1mm så da trodde jeg kansje omregninga var feilSingsaker skrev:
0.39*2,54 er 0,9906mm, men brukes det annen type over sjøen
Joda, plugger er byttet, kryssbyttet og dobbeltbyttet og ekstrabyttet i hele fuskeperioden. Forsøket med 0,9mm åpning var kun for å se om det ble noen forandring, for hvis jeg klarte å provosere frem en endring i sykdomsbildet (bedring eller forværring) så kan det tyde på at jeg pirket borte det svake punkt (tenninga). Håper nå at jeg er på rett spor, på lørdag skal jeg hente en tennkassett, jeg krysser fingrene på at bilen blir frisk. 9-5`en har fått det velfortjente navnet "fuskepetra"Singsaker skrev: Har du ikke byttet tennpluggene? er de dårlige så vil bilen tenne normalt på kald motor pga feit blanding for så få feil-tenning ved varm motor ved pådrag.
Gratulerer, bra du fikk løst problemeneMacgeier skrev:Hallelulja, Saab er stor!![]()
Sleit meg til Tønsberg idag, "fuske-petra" vare virkelig ille nå på slutten, nå akselereasjon var nesten utelukket på grunn av langt fremkommet stadie på veien mot kontinuerlig fusking. Må si forholdet til 9-5`en har vært langt nede en stund nå....
MEN, ny kassett ga NULL fusking![]()
![]()
Puuuhhhhh, det var utrolig godt! Takk til Lars Petter for å skaffe/selge meg en kassett
![]()
Trådstarter,hvis du ikke allerede har forsøkt å bytte kassett, gjør det.
På min 9-5 startet dette med litt småfusking (som jeg kunne leve med), men som utviklet seg over ett år til å bli et meget ubehagelig problem (som var "umulig" å finne ut av).