9000 B234L turbotrykk problem!
Moderator: Moderatorer
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Den øverste på MV, altså C som går til turbo går det fint ann og blåse igjennom.
Går ikke på W. altså til wastegate.. sjekket ikke R.
"Med kontakten til MV bortkoblet skal C-W være åpen for gjennomstrømming. Prøv å blåse gjennom MV og se hva du finner ut."
Da er det noe feil til meg tydligvis, men koblet IKKE ut kontakten da jeg prøvde.
Stikker og prøver igjen jeg!
Men, når jeg prøver dette regner jeg med at bilen skal gå?
Det gjorde den ikke når jeg prøvde nå.
Går ikke på W. altså til wastegate.. sjekket ikke R.
"Med kontakten til MV bortkoblet skal C-W være åpen for gjennomstrømming. Prøv å blåse gjennom MV og se hva du finner ut."
Da er det noe feil til meg tydligvis, men koblet IKKE ut kontakten da jeg prøvde.
Stikker og prøver igjen jeg!
Men, når jeg prøver dette regner jeg med at bilen skal gå?
Det gjorde den ikke når jeg prøvde nå.
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Bare så det er sagt og slik at ikke andre bare gjør dette:Marius Bruheim skrev:
Jeg fikk stremt opp wasegate staget litt. å nå går den ned til ca 1.25 eller noe.
Stramming av wg-stag er IKKE noe man skal gjøre med mindre grunnladetrykket er for lavt!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Kurt N597
- 1.2 bar
- Innlegg: 267
- Registrert: 31 aug 2007, 12:39
- Medlemsnummer: N597
- Navn: Kurt
- Bil: 9-5 Aero Estate
- Sted: Tromsø
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Hvis du kobler vekk kontakten eller bare stopper motoren, så skal du kunne blåse inn C og det skal komme luft ut fra W. Gjør det ikke det er MV helt sikkert defekt.
Det er ikke lekkasje på IC. Da hadde du ikke fått 1,5 bar under noen omstendigheter.
Det er ikke lekkasje på IC. Da hadde du ikke fått 1,5 bar under noen omstendigheter.
mvh Kurt N597
Saab 9-5 Aero Estate
Saab 9-5 Aero Estate
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Halleluja! for jeg KAN blåse inn C men da kommer det ikke luft ut W.Kurt N597 skrev:Hvis du kobler vekk kontakten eller bare stopper motoren, så skal du kunne blåse inn C og det skal komme luft ut fra W. Gjør det ikke det er MV helt sikkert defekt.
Det er ikke lekkasje på IC. Da hadde du ikke fått 1,5 bar under noen omstendigheter.
Da regner jeg med at det er den som er feil da, for skal få prøve en til neste helg!
Håper virkelig det er den..
Saab 9000 2.3 turbo. 91.-
B234L - 230HK
B234L - 230HK
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Slenger meg på denne..
Har så og si samme problemet selv, er ikke alltid jeg får max ladetrykk. har fått høre at WG kan være tilsotet og derfor henger, kan dette være noe i? har også Chek engine lyset. men da konstant..
Noe elektronikk til WG og WG klokka er det vel ikke? så da må det være en MV som er gåen? Hvordan finne ut i bar hvilke ladetrykk man har når jeg bare har den orginale måleren i bilen?
Har så og si samme problemet selv, er ikke alltid jeg får max ladetrykk. har fått høre at WG kan være tilsotet og derfor henger, kan dette være noe i? har også Chek engine lyset. men da konstant..
Noe elektronikk til WG og WG klokka er det vel ikke? så da må det være en MV som er gåen? Hvordan finne ut i bar hvilke ladetrykk man har når jeg bare har den orginale måleren i bilen?
/// M POWER
Re: Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Den nedstrupinga, det er ikke no "blåventil" som er slengt på? Wg skal ikke stilles på for å rette trykket. Kan du ta bilde av modden?Marius Bruheim skrev: Men var en rar patent på den slangen der, er det et skøytestykke under der? Kan den fungere som en "struping"?
/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Først og fremst, hva slags bil har du??arban skrev:Slenger meg på denne..
Har så og si samme problemet selv, er ikke alltid jeg får max ladetrykk. har fått høre at WG kan være tilsotet og derfor henger, kan dette være noe i? har også Chek engine lyset. men da konstant..
Noe elektronikk til WG og WG klokka er det vel ikke? så da må det være en MV som er gåen? Hvordan finne ut i bar hvilke ladetrykk man har når jeg bare har den orginale måleren i bilen?
Er det en 9-5 så er jo EVAP-systemet koblet til R-slangen, kan være en av EVAP-ventilene som lekker dersom du ikke får fullt trykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
Er en 9-5 2,3 (185 hk) Ensete jeg merker på motor er at den ikke alltid får max ladetrykk (etter orginalmåler som er i bilen, men kan også kjenne når det plusselig finner ut at det skal lade mere..).. Burde det ikke være konstant lavt trykk ved lekkasje?? Har desverre ikke fått anledning til å tatt diagnose ennda.. får man CE lyset ved feil ladetrykk? uten om at det er feil på MV og dump? er egentlig bare en filleting, men jeg vil ha ting på stell
Takker for svar
Takker for svar
/// M POWER
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: 9000 B234L turbotrykk problem!
du kan jo søke på blå enveisventiler her å se hva du finner, de kan skape litt krøll med ladetrykket på 9-5..arban skrev:Er en 9-5 2,3 (185 hk) Ensete jeg merker på motor er at den ikke alltid får max ladetrykk (etter orginalmåler som er i bilen, men kan også kjenne når det plusselig finner ut at det skal lade mere..).. Burde det ikke være konstant lavt trykk ved lekkasje?? Har desverre ikke fått anledning til å tatt diagnose ennda.. får man CE lyset ved feil ladetrykk? uten om at det er feil på MV og dump? er egentlig bare en filleting, men jeg vil ha ting på stell
Takker for svar
edit: gjorde det for deg: viewtopic.php?f=12&t=22377
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo