Hvordan få bedre lys på 9000?

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Aleksander
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2008, 20:31
Medlemsnummer: N1355
Bil: 1996 Saab 9000 2.0 t
Sted: Levanger

Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av Aleksander » 22 nov 2009, 20:53

Hei! Hvordan kan man på en rimelig måte få bedre nær- og fjernlys på en 1996 9000CS? Hva har dere andre med denne bilen montert? Hvilke ettermarkedskit og leverandører kan anbefales? Vil helst unngå eksterne lys og 1000-metere.

Takker for svar..!

Brukeravatar
Spöket
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 106
Registrert: 23 mai 2006, 14:30
Medlemsnummer: 1027
Navn: René
Bil: 9000,900,9-3ss
Sted: Kongsberg

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av Spöket » 22 nov 2009, 21:07

köp xenon sats, göm enheterna i framskärmarna...för det är väl inte laglig ombyggnad? (i Norge)
disse tar ett par sekunder att tända dock! (forste gången)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av Eirik N396 » 22 nov 2009, 21:12

Begynnelsen av denne tråden burde være til hjelp, selv om den på slutten sklir litt ut
viewtopic.php?f=37&t=23746

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av Skavold » 23 nov 2009, 02:17

Tenkte på tråden min (som Eirik linker til) med en gang jeg las emnetittelen til denne, og jeg var veldig fornøyd med resultatet etter en god vask av glassene og tørking av reflektoren. :)
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av Rambraut N1491 » 23 nov 2009, 09:20

Hvis ikke så kan du kjøpe deg 80W/100W pærer og ha i kjørelysa dine, men da kan det godt hende at du må legge opp nye kabler og sikringer. Jeg kjørte med slike på Audien min ei lita stund, var merkbar forskjell, men kjøpte 1000metringer istede.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Kristine
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 679
Registrert: 31 okt 2006, 16:06
Medlemsnummer: 1387
Navn: Kristine
Sted: Sandnes

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av Kristine » 23 nov 2009, 09:50

Hvis reflektorer og lykteglass er som de skal være, vil jeg anbefale seg å prøve gode pærer. Det var ikke mer som skulle til på mine 9000 i alle fall. F.eks Osram Nightbraker.
SAAB 9000 CSE -97
SAAB 900 -87
SAAB 90 -86
SAAB 99 -84
SAAB 95 -76

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av na_X » 23 nov 2009, 16:17

Hvis reflektorene er dårlige så kan det hjelpe å bytte hele lyktene for å få bedre lys. Å bruke for kraftige pærer gir varme på reflektorene og plasten vil smelte over tid så den fort vil bli dårlig og reflektorene blir bare å kaste.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av Jim S. N1578 » 23 nov 2009, 16:31

Spöket skrev:köp xenon sats, göm enheterna i framskärmarna...för det är väl inte laglig ombyggnad? (i Norge)
disse tar ett par sekunder att tända dock! (forste gången)
Er lovelig så lenge Lys-level justeringen fungerer 8)
Jeg hadde 6000k 50w Bi-xenon i min gamle M90 9000. Funket som bare det.
Om jeg ikke husker feil er det vel 9006 pærer i nælysene og H3 i fjernlys på CS'en. Billigere enn Bi-xenon for et sett. Men skal du ha i både fjern og nærlys må du jo ha to sett... Desuten med xenon behøver du ikke bekymre deg med varmgang og brent ledningsnett som med ikke E-merkede pærer som 100W/90W (pærer du bare kan bruke i vinterhalvåret for å få nok kjøling...)
Sist redigert av Jim S. N1578 den 24 nov 2009, 03:19, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av EdHunter N815 » 23 nov 2009, 17:06

Jim T. N1578 skrev:
Spöket skrev:köp xenon sats, göm enheterna i framskärmarna...för det är väl inte laglig ombyggnad? (i Norge)
disse tar ett par sekunder att tända dock! (forste gången)
Er lovelig så lenge Lys-level justeringen fungerer 8)
NEI (nei nei nei og nei), det er det ikke! Det er påbudt med automatisk høydejustering på alle biler med xenon. Om du har fungerende manuell justering betyr nok desverre ikke en dritt. :wink:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
henrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 370
Registrert: 08 okt 2005, 16:43
Sted: Bodø

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av henrik » 23 nov 2009, 19:05

Er nok sant det som blir sagt her.
Det er påbudt med automatisk nivåregulering på alle biler med xenon.. i tillegg er det påbudt med xenon orginalt på kjørelys dersom du ønsker å sette inn xenonsats på feks langlys eller kurvelys..

Jeg har Hella comet 200 xenon og jeg er blidt avhengig...
Koster vel ca 5k for ett sett, men det lyser så det rekker.. Er i tilegg så pass små av fysisk størelse at de ikke er særlig stygg. Pærene er av typen standar s2d og koster vel ca 1000lappen pr stk, men varer jo ett halvt ti-år.
Anbefales
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert :-(
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

håkon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 22 jan 2009, 19:03
Medlemsnummer: N1613
Navn: Håkon
Bil: SAAB 9-5 Estate TID
Sted: Verdal

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av håkon » 23 nov 2009, 21:19

Jeg byttet glass på hovedlyktene (315 svenske hos mekonomen i Svergie), satte inn Philips BlueVision og det lyste mye bedre, antar Osram nightbreaker har samme effekt. De galssene jeg byttet ut så rimelig bra ut, men ble matte sammelignet med de nye.
I høst måtte jeg bytte pærer og satte da in Biltema MegaBlue, det ble vesentlig dårligere lys :(
Klare og fine glass i kombinasjon med skikkelige pærer er en god løsning :)
Det kan lønne seg å sjekke spenningen inn på lypæra.
Mål med et multimeter mellom pæra og pluss på batteriet, her skal være tilnærmet null i spenningsfall. 15% spenningsfall gir 50% dårligere lys, i følge Bosch.
Selv har jeg et par Bosch Big Knick i fronten om vinteren, disse lyser godt med 100 w pærer, matcher vel ikke xenon, men koster en del mindre.
Kjekt med godt lys når man ferdes mye blant elg og annet utøy :D
2006 Saab 9-5 Estate TID
1999 Saab 9-3 2.2 TID
1995 Saab 900 cab
1972 Alfa Romeo GTJ 1.6 (Ego bil)
http://www.klubbalfaromeo.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av Jim S. N1578 » 24 nov 2009, 01:25

Sorry karer. Etter denne karen hadde dere bare delvis rett hva det gjelder xenon-lamper. (Jeg selv tok grundig feil :oops: )
Xenon-pærer er tydeligvis IKKE lov å bruke i annet enn i xenongodkjente lamper som er merket med DC/DR (fjernlys/nærlys)

Lånt fra et annet forum angående lovlighet med ettermontering av xenonlys:
gxi skrev: En lykt er ALDRI godkjent for både halogen og xenonpære. Dette eksisterer ikke, og det er umulig.
- Det er ikke bare å putte inn nye lykter slik mange påstår. Dersom lyktene skal byttes må de være godkjent for bruk på den bestemte bilen, og det skal særskilt godkjennes og føres inn i vognkortet når slike endringer blir gjort (som ikke blir gjort uten at godkjenningen allerde eksisterer). Dette er pga. ECE regulativ 48 som ikke tillater ombygging uten ny godkjenning.
- Lyktespylere og nivåregulering har absolutt null å si på om det er lovlig eller ikke. Det eneste som spiller en rolle er godkjenningen. Det er tilfelle at det er krav om at dette er montert for at det skal bli godkjent (gjelder alle, og kun, nærlys med lysmengde over 2000 lumen, altså inkluderer det også noen nyere halogenlys).
- Ingen, og altså INGEN, biler går ut med fullstendig klarglass foran på lykten. Det kan se slik ut, men ved nærmere ettersyn kan det i noen, men ikke alle tilfeller, være mulig å se at det ligger små korreksjoner i glasset som er der pga. feil som oppstår under produksjon av reflektoren. Dette gjelder også alle "prosjeksjonslykter".
- Ingen lykter er like. De er spesielt tilpasset den enkelte bilen, og ikke minst den enkelte lyskilde.
- Prosjeksjonslykter er MYE mer kravstor til at den korrekte lyskilden benyttes for korrekt lysbilde. Dette kommer bl.a av at reflektoren er svært mye mindre.
- Det ligger inne funksjoner i spredelinsen foran på prosjeksjonslykter som gjør følgende: Jevner ut cut-off-linjen på nærlys, sprer ekstra lys som tas fra undersiden av skjermen, og pushes oppover for å kunne lyse opp reflekser og skilt som ligger utenfor selve det prosjekterte lysbildet.
- Lysbildet fra en prosjeksjonslampe er ikke konstruert med skjermen som står før linsa. Den er der kun for at det skal være mulig å bruke samme lampe til både nærlys og fjernlys, samt som en enklere løsning på å konstruere lysbildet 100% korrekt med kun reflektoren. Lysbildet er konstruert av reflektoren som står bak skjermen, og den er 100% avhengig av at korrekt lyskilde benyttes for å konstruere korrekt lysbilde.

For å finne ut hvilken lyskilde en lykt er godkjent for, så er det bare å se på lykteglasset, eller bakpå for å finne følgende:

- En lykt godkjent for halogen i nærlys og fjernlys har en av følgende koder: HCR eller HC/R
- En lykt godkjennt for xenon i både nærlys og fjernlys har en av følgende kode: DCR eller DC/R
- En lykt godkjent for xenon i nærlys og halogen i fjernlys har en av følgende: DCHR eller DC/HR
- En lykt godkjent for xenon i fjernlys og halogen i nærlys: HCDR eller HC/DR
- En fjernlykt godkjent for halogen: HC
- Et nærlys godkjent for halogen: HR
- En fjernlykt godkjent for xenon: DC
- Et nærlys godkjent for xenon: DR

Et tåkelys er aldri godkjent for xenon fordi det finnes ikke noen godkjenning for det, derfor finnes det bare èn merking av tåkelys: B.

Ingen av verken tåkelys, nærlys eller fjernlys er under noen omstendighet lovlig å bruke uten godkjent lyskilde. Det finnes altså INGEN, og da mener jeg INGEN, mulighet for å bruke en Hx-sokkel xenonpære på en bil som har skilt og ikke benyttes på særskilt godkjent bane uten tilknytning til offentlig vei.

Jeg sier bare èn ting: Ikke la deg lure av markedsføring som sier at "dette settet er lovlig for veibruk", "E-merket", "Du trenger bare lyktespylere og nivåregulering", osv. Det er ALDRI lovlig uten at det er godkjent og har en av de nevnte merkingene (D).

(btw. ekstralys med originalt xenonmontert er en annen sak, men er stort sett aldri lovlig det heller, men det er av andre grunner)
Overnevnte innlegg
Skal lure på om samme regelværk gjelder for bruk av led-pærer i parklys,blinklys, bremselys osv også mon tro :?:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av Ingvar N629 » 24 nov 2009, 12:44

Flyttet til elektrisk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleksander
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 10 mar 2008, 20:31
Medlemsnummer: N1355
Bil: 1996 Saab 9000 2.0 t
Sted: Levanger

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av Aleksander » 25 nov 2009, 00:11

Takker for svar! Skal åpne lyktene i morgen og ta en titt bak glassene slik noen anbefaler. Pærene er egentlig ikke særlig gamle, men av original type/styrke antar jeg. Skal også måle spenningen under tomgang.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hvordan få bedre lys på 9000?

Legg inn av EdHunter N815 » 25 nov 2009, 00:30

håkon skrev:I høst måtte jeg bytte pærer og satte da in Biltema MegaBlue, det ble vesentlig dårligere lys
Dette er noen sanne møkkapærer, lyser dårligere enn standard biltemapærer (og generelt dårligere enn noen andre pærer jeg noen gang har hatt i en bil...)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar