Defekt kjørelys 9.3 1999
Moderator: Moderatorer
Defekt kjørelys 9.3 1999
Har skiftet både rele og blinkerarm, men når jeg vrir lysbryter over til høyre i kjørelysposisjon slår nærlysene seg av. Nærlysene virker altså når de står i venstreposijon, fjernlysene virker i begge posisjoner men kun som lyshorn, dvs de slår seg ikke permanent på. Har sjekket lysbryter, den ser hel og pen ut. Videre er alle sikringer sjekket. Noen som har en løsning? Takknemlig for alle tips - Gunnar Østgaard
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Forstår jeg deg rett så vrir du lysbryteren bare til parklys-posisjonen. Det er ikke sikkert at kjørelys/tåkelysene er koblet slik at de fungerer kunn i parklys-posisjon... Det kan være at du "må ha" lysbryteren i "normalstilling" for å få kjørelys/tåkelys til å fungere. Undersøk dette først... Dersom det er slik må du koble om hvor du henter styrestrømmen litt reléet fra (Hvor spenningen til pin 86 på reléet hentes fra) om du vil at de også skal fungerer i parklys-posisjon.goestga skrev:Har skiftet både rele og blinkerarm, men når jeg vrir lysbryter over til høyre i kjørelysposisjon slår nærlysene seg av. Nærlysene virker altså når de står i venstreposijon, fjernlysene virker i begge posisjoner men kun som lyshorn, dvs de slår seg ikke permanent på. Har sjekket lysbryter, den ser hel og pen ut. Videre er alle sikringer sjekket. Noen som har en løsning? Takknemlig for alle tips - Gunnar Østgaard

- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Høres helt klart ut som det orange kontroll-rele'et, er det dette du har skiftet?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Som Tor sier er det garantert det orange relèet, hadde samme problem selv. Byttet over til ett jeg hadde liggende og alt ble bra. Hvis du byttet til et brukt relè kan du jo ha vært uheldig at det ikke virket det heller kanskje?
For det første har ingen sagt noe som helst om hverken parklys eller tåkelys, problemet hans er at nærlysene ikke fungerer, kun kjørelys. Uansett ville tåkelysene slukket hvis det var slik du snakker om, ikke kjørelysene, og langlysene ville også fungert som normalt. Og mener du at kjørelysene skulle fungert i park? Den bilen har jeg ikke sett enda som har den funksjonen...
For det andre kan dette du snakker om programmeres med Tech 2 om jeg husker rett, så ingen grunn til å lage hobbymekk i ledningsnettet.
Det kan være lurt å lese innlegget før du svarer...Jim T. N1578 skrev:Forstår jeg deg rett så vrir du lysbryteren bare til parklys-posisjonen. Det er ikke sikkert at kjørelys/tåkelysene er koblet slik at de fungerer kunn i parklys-posisjon... Det kan være at du "må ha" lysbryteren i "normalstilling" for å få kjørelys/tåkelys til å fungere. Undersøk dette først... Dersom det er slik må du koble om hvor du henter styrestrømmen litt reléet fra (Hvor spenningen til pin 86 på reléet hentes fra) om du vil at de også skal fungerer i parklys-posisjon.

For det første har ingen sagt noe som helst om hverken parklys eller tåkelys, problemet hans er at nærlysene ikke fungerer, kun kjørelys. Uansett ville tåkelysene slukket hvis det var slik du snakker om, ikke kjørelysene, og langlysene ville også fungert som normalt. Og mener du at kjørelysene skulle fungert i park? Den bilen har jeg ikke sett enda som har den funksjonen...
For det andre kan dette du snakker om programmeres med Tech 2 om jeg husker rett, så ingen grunn til å lage hobbymekk i ledningsnettet.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Sa ganske tydelig fra om "Forstår jeg deg rett så....."EdHunter N815 skrev:Som Tor sier er det garantert det orange relèet, hadde samme problem selv. Byttet over til ett jeg hadde liggende og alt ble bra. Hvis du byttet til et brukt relè kan du jo ha vært uheldig at det ikke virket det heller kanskje?
Det kan være lurt å lese innlegget før du svarer...Jim T. N1578 skrev:Forstår jeg deg rett så vrir du lysbryteren bare til parklys-posisjonen. Det er ikke sikkert at kjørelys/tåkelysene er koblet slik at de fungerer kunn i parklys-posisjon... Det kan være at du "må ha" lysbryteren i "normalstilling" for å få kjørelys/tåkelys til å fungere. Undersøk dette først... Dersom det er slik må du koble om hvor du henter styrestrømmen litt reléet fra (Hvor spenningen til pin 86 på reléet hentes fra) om du vil at de også skal fungerer i parklys-posisjon.![]()
For det første har ingen sagt noe som helst om hverken parklys eller tåkelys, problemet hans er at nærlysene ikke fungerer, kun kjørelys. Uansett ville tåkelysene slukket hvis det var slik du snakker om, ikke kjørelysene, og langlysene ville også fungert som normalt. Og mener du at kjørelysene skulle fungert i park? Den bilen har jeg ikke sett enda som har den funksjonen...
For det andre kan dette du snakker om programmeres med Tech 2 om jeg husker rett, så ingen grunn til å lage hobbymekk i ledningsnettet.



Til en opplysning var det i 70 og 80 årene kunn lovlig å bruke grøftelys/kjørelys/tåkelys (eller hva du måtte kaller dem) sammen med parklys. I dag får du lov til å bruke grøftelys/tåkelys sammen med hovedlys også, men kunn i tykk tåke...
Sist redigert av Jim S. N1578 den 25 nov 2009, 03:56, redigert 3 ganger totalt.
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Jeg ble stoppet i fjor vinter, Da var det skikkelig tett snødriv, da hadde jeg tåkelysene sammen med hovedlysene, Da sa politibetjenten at det ikke var lovlig å kjøre med disse sammen med hovedlys.Jim T. N1578 skrev:Til en opplysning var det i 70 og 80 årene kunn lovlig å bruke grøftelys/kjørelys/tåkelys (eller hva du måtte kaller dem) sammen med parklys. I dag får du lov til å bruke grøftelys/tåkelys sammen med hovedlys også, men kunn i tykk tåke...
Da spurte jeg, enn om det var tett tåke, og da svarte han at man KUN hadde lov å bruke de sammen med parklys.
Han sa videre at det lyse man får av kun tåkelys og parklys i tett tåke vil si at man kan kun kjøre i gangfart. Det var slik reglene var og han mente selv at de var kanskje ikke helt gjennomtenkt...
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Delvis riktig det. Med parklys og tåkelys foran kan du kjøre så mye du vil på dagtid. Til og med holde fartsgrensendoo-kie skrev:Jeg ble stoppet i fjor vinter, Da var det skikkelig tett snødriv, da hadde jeg tåkelysene sammen med hovedlysene, Da sa politibetjenten at det ikke var lovlig å kjøre med disse sammen med hovedlys.Jim T. N1578 skrev:Til en opplysning var det i 70 og 80 årene kunn lovlig å bruke grøftelys/kjørelys/tåkelys (eller hva du måtte kaller dem) sammen med parklys. I dag får du lov til å bruke grøftelys/tåkelys sammen med hovedlys også, men kunn i tykk tåke...
Da spurte jeg, enn om det var tett tåke, og da svarte han at man KUN hadde lov å bruke de sammen med parklys.
Han sa videre at det lyse man får av kun tåkelys og parklys i tett tåke vil si at man kan kun kjøre i gangfart. Det var slik reglene var og han mente selv at de var kanskje ikke helt gjennomtenkt...

På kveld/natt har man kun lov å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys til kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t)... Skjønn det den som kan. I tykk tåke eller tett snøvær er det best å kjøre på nærlys uansett. Ved å kjøre på fjernlys da, blir en jo bare blendet av egne lys...
Når det gjelder lovverket, og bruk av gode lys - som ekstra lys (>55W), pencilbeam, ettermontert Xenonpærer, sterkere hovedlyspærer enn 60/55 osv.


Man må jo selvsagt ta mest hensyn til de som absolutt MÅ kikke inn i lysene til møtende trafikk.
Se Din Side.no Alt om bil lys] hva de sier om reglene:
Tåkelys (kurvelys)
Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.
Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid i kombinasjon med parklys.
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Takk for mange gode svar!
Ser at min initielle problembeskrivelse kan misforstås. La meg oppklare.
1. Når lys står i klokkeposisjon ca kl 11 dvs Daytime running ligts (ref manual), er alt ok. Lyshornet funker, nærlyset er på.
2. Når lys står i klokkeposisjon ca kl 12 dvs Parking ligts, er alt ok. Lyshornet funker, parklys er på, nærlys er av
3. Når lys står i klokkeposisjon ca kl 13 dvs Head ligts, er alt svart. Nærlyset er av, fjernlys lar seg ikke slå på permanent, men virker altså som lyshorn.
Det er altså i klokkeposisjon 13 at jeg har problemer.
Har skiftet orangeboks 3 ganger bl a med en tilsvarende som funker på min 9000. Blinklysarm er skiftet, alle sikringer er sett over. Hva pokker skyldes dette? Er det mulig å se selv teste den orange boksen?
Mvh Gunnar
Ser at min initielle problembeskrivelse kan misforstås. La meg oppklare.
1. Når lys står i klokkeposisjon ca kl 11 dvs Daytime running ligts (ref manual), er alt ok. Lyshornet funker, nærlyset er på.
2. Når lys står i klokkeposisjon ca kl 12 dvs Parking ligts, er alt ok. Lyshornet funker, parklys er på, nærlys er av
3. Når lys står i klokkeposisjon ca kl 13 dvs Head ligts, er alt svart. Nærlyset er av, fjernlys lar seg ikke slå på permanent, men virker altså som lyshorn.
Det er altså i klokkeposisjon 13 at jeg har problemer.
Har skiftet orangeboks 3 ganger bl a med en tilsvarende som funker på min 9000. Blinklysarm er skiftet, alle sikringer er sett over. Hva pokker skyldes dette? Er det mulig å se selv teste den orange boksen?
Mvh Gunnar
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Flyttet til elektrisk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Er et merkelig problem du har siden du har prøvd med et fungerende rødt hovedlysrelé fra en annen bil osv, og det fortsatt ikke fungerer som det skal...goestga skrev:Takk for mange gode svar!
Har skiftet orangeboks 3 ganger bl a med en tilsvarende som funker på min 9000. Blinklysarm er skiftet, alle sikringer er sett over. Hva pokker skyldes dette? Er det mulig å se selv teste den orange boksen?
Mvh Gunnar
Her er i allefall en link på hvordan du evt selv kan reparere det reléet:
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... _relay.php
For test er det jo og en mulighet å ta bort relèet og legge en prøvekobling mellom pin 30 og 56b for så og se om nærlyset fungerer som det skal da i begge posisjoner (Men da fungerer selvsagt ikke lyshorn og/eller fjernlys). (Mener å huske at det er 56b som er til nærlyset.) Fungerer nærlyset, er det hovedlysreléet ditt som det er noe galt med. Fungerer det ikke, ligger problemet ditt et annet sted. Hvor må gudene vite

- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Jeg tror ganske sikkert problemet ditt ligger i hovedlysbryteren slik du beskriver det, alt annet er jo skiftet etter hvert. Lyshornet går utenom denne bryteren mener jeg, så dermed vil det si at bilen går helt i svart i høyre posisjon. Prøv å bytte bryteren, så ordner det seg nok. 


Kjørelys er ikke det samme som tåkelys, selv om de kan benyttes som kjørelys på dagtid. Direkte sitat fra kjøretøforskriften:Jim T. N1578 skrev:Sa ganske tydelig fra om "Forstår jeg deg rett så....."At han skriver kjørelys - trodde jeg han mente kjørelys, ikke hovedlys (fjærn/nærlys)... Vrir du lysbryteren fra 0 mot høyre, får du enten parklys (kjørelys med tenningen på) eller vanlig hovedlys.
Jeg har aldri sett noe annen lysbryterfunksjon på Saab noen gang ved å vri lysbryteren til høyre. (99 og 90 hadde totrinns trykkbryter - ikke vridbar
)
Til en opplysning var det i 70 og 80 årene kunn lovlig å bruke grøftelys/kjørelys/tåkelys (eller hva du måtte kaller dem) sammen med parklys. I dag får du lov til å bruke grøftelys/tåkelys sammen med hovedlys også, men kunn i tykk tåke...
Du sier det jo faktisk selv at tåkelysene KAN brukes som kjørelys, så ikke vet jeg hvordan du kan definere dem som primære kjørelys:KJØRELYS 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.
Som trådstarter nevner også så er venstre posisjon merket med Daytime Running Lights, så det slår vel spikeren i kista for din definisjon av hva som er kjørelys.Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid i kombinasjon med parklys.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Jeg fikk en fullgod forklaring av goesta på hva han mente, og jeg anser min missforståelse av hans "kjørelys" i trådnavn til å være ganske utdebattert nå skulle jeg tro.
Når det gjelder din egen komentar:
Det står klart og tydelig her hva som er lov å bruke av lys på bil:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#28-3
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... Bilens+lys
Trafikkreglene §15 sier også noe om bruk av lysene:
Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
"Daytime Running Light" er bare det Engelskspråklige ordet for kjørelys det da mann
(Ordet stammer forresten fra Price Daniels "drive-safely"-kampanjen i Texas USA i 1961)
Kjørelyshistorie i Norge:
Nye biler ble påbudet om bruk av kjørelys innført fra 1. januar 1985 i form av et krav om automatisk tenning av kjørelyset. Dette kravet ble opphevet ved inngåelse av EØS-avtalen, men de fleste bilforhandlere leverer fremdeles biler med automatisk kjørelys. Påbud om bruk av kjørelys for alle biler ble innført fra 1. april 1988.
Ny lov for nye biler i EU- og EFTA-landene trer i kraft 7. februar 2011:
http://europalov.no/?q=node/1709

Når det gjelder din egen komentar:
Er en vanlig måte å koble ”kjørelys” på det da menEdHunter N815 skrev:mener du at kjørelysene skulle fungert i park? Den bilen har jeg ikke sett enda som har den funksjonen...
Hva annet er det jeg har prøvd å si hele tiden da, enn nettopp dette…EdHunter N815 skrev:KJØRELYS 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

Det står klart og tydelig her hva som er lov å bruke av lys på bil:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#28-3
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... Bilens+lys
Trafikkreglene §15 sier også noe om bruk av lysene:
Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
Jeg har da ikke en egen definisjon på hva som er kjørelysEdHunter N815 skrev:Som trådstarter nevner også så er venstre posisjon merket med Daytime Running Lights, så det slår vel spikeren i kista for din definisjon av hva som er kjørelys.

"Daytime Running Light" er bare det Engelskspråklige ordet for kjørelys det da mann

(Ordet stammer forresten fra Price Daniels "drive-safely"-kampanjen i Texas USA i 1961)
Kjørelyshistorie i Norge:
Nye biler ble påbudet om bruk av kjørelys innført fra 1. januar 1985 i form av et krav om automatisk tenning av kjørelyset. Dette kravet ble opphevet ved inngåelse av EØS-avtalen, men de fleste bilforhandlere leverer fremdeles biler med automatisk kjørelys. Påbud om bruk av kjørelys for alle biler ble innført fra 1. april 1988.
Ny lov for nye biler i EU- og EFTA-landene trer i kraft 7. februar 2011:
http://europalov.no/?q=node/1709
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Aus der reihe som Derrick sier...
Var nettopp innom Saab/Opel TS Skøyen, de tok på rappen bilen inn på test i 15 minutter. Super service - mye bedre enn de sløvsekkene som tidligere jobbet her før. De fant ut følgende: oransje boks er ok, Bryter er ok. Blinkerarm er ok. Deres teori er at det enten er (1) ledningsbrudd eller (2) hovedkontrollen som er defekt. Det første høres arbeidssomt ut, det andre dyrt da en slik CPU vel koster nærmere 10k. Om det ikke dukker opp en Petter Smart løsning, er vel det beste å sette på ekstralys?
Haben sie angst ?
Gunnar
Var nettopp innom Saab/Opel TS Skøyen, de tok på rappen bilen inn på test i 15 minutter. Super service - mye bedre enn de sløvsekkene som tidligere jobbet her før. De fant ut følgende: oransje boks er ok, Bryter er ok. Blinkerarm er ok. Deres teori er at det enten er (1) ledningsbrudd eller (2) hovedkontrollen som er defekt. Det første høres arbeidssomt ut, det andre dyrt da en slik CPU vel koster nærmere 10k. Om det ikke dukker opp en Petter Smart løsning, er vel det beste å sette på ekstralys?
Haben sie angst ?
Gunnar

-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Det var jo synd at det ikke var bare en enkel bagatell som forårsaker lysproblemene dine da.goestga skrev:Aus der reihe som Derrick sier...
Var nettopp innom Saab/Opel TS Skøyen, de tok på rappen bilen inn på test i 15 minutter. Super service - mye bedre enn de sløvsekkene som tidligere jobbet her før. De fant ut følgende: oransje boks er ok, Bryter er ok. Blinkerarm er ok. Deres teori er at det enten er (1) ledningsbrudd eller (2) hovedkontrollen som er defekt. Det første høres arbeidssomt ut, det andre dyrt da en slik CPU vel koster nærmere 10k. Om det ikke dukker opp en Petter Smart løsning, er vel det beste å sette på ekstralys?
Haben sie angst ?
Gunnar
Problemløsning:
(Problem 1) Mitt råd til deg her er en systematisk gjennomgang av ledningsnett for lysene fra batteri til lamper både på hovedstrøm og styrestrøm. Et ledningsbrudd kan være arbeidssomt å finne hvor sitter, men går forholdsvis greit om du har følgende:
- Et detaljert el-skjema (Spør Saab om å få en kopi av det fra verkstedshandboka deres). Det som er i Haynes bøkene (spørs på bil) kan være for lite detaljert og tungvint i forhold.
- Et multimeter med lange testpinneledninger (Er jo begrenset hvor langt man kan strekke armene

- Krokodilleklemmer til testpinnene for å sikre god kontakt og et godt festepunkt til testområdet.
(Problem 2) Du får prøve å få lånt en "hovedkontrollboks" av noen for å se om det er den som er defekt (Kanskje enklest og minst arbeid å starte med også). Blir unødvendig dyrt om du kjøper en og det ikke er den...
Viel Glück mit der Jagd für den Fehler

Re: Defekt kjørelys 9.3 1999
Viele danke mein herr!
Hvor sitter cpu boksen? Vanskelig å skifte?
Vorsrpung durch teknik - GØ
Hvor sitter cpu boksen? Vanskelig å skifte?
Vorsrpung durch teknik - GØ