Kjøp og salg av varer

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Troll R
Overload!!!
Innlegg: 1275
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N02
Bil: saab 9-3 sc troll r
Kontakt:

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Troll R » 27 nov 2009, 13:24

Andreas N1194 skrev:
Troll R skrev:skjønner ikke at vi som medlemmer i stcn har noe som helst med dette og gjøre?
dette burde firmaene ta seg av selv og ikke skrive om på ett forum .
tråden burde vært slettet spør du meg .
hadde jeg som service sjef i ett stort firma drevet med slikt så kunne jeg laget en egen stilling som heter sjef for og avskaffe svart arbeid.
skjønner ikke at dere gidder og bruke tid og krefter på slikt jeg .
vi har jo nå hatt en hyggelig stemning i klubben i lengere tid uten slike useriøse tråder kan vi ikke fortsette med det? så kan moderatorene være litt kritiske og slette slikt som vi medlemmer ikke har noe med og gjøre.

mvh
Kasper
Det er jo aldri noe galt i å lufte sine tanker og følelser rundt emnet mener nå jeg, både på godt og vondt! Selvfølgelig har man forskjellige definisjoner på ting og tang da..
jeg lufter i allefall ikke mine tanker rundt firmaet jeg er leder i på ett åpent forum.
og det har jeg vel aldri hørt att firmaer gjør heller. tanker firmaer har må til en hver tid holdes innenfor firmaets dører.
hvordan de evt løser problemene er en annen sak.
og dessuten er ikke det forbruker eller forumtilhenger sin sak.
mvh
Kasper
medlemm av macarena performance team
Skulle jeg ha flyttet noen plass nå så hadde det blit til TOTEN.....


9-3 sc 2006 modell HIRSCH TROLL R
9-5 sedan 2002 modell Hirsch
2004 modell caddy (servicebil )
http://www.garaget.org/?car=16131" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av doo-kie » 27 nov 2009, 13:52

Dette er vel ett problem for mange firmaer, nå tenker jeg ikke bare på de som lever av å trimme biler,
det gjelder jo all form for kopiering av andres materiale.
Tipper de fleste her inne har sine svin på skogen, selv gutta på SP.
De som kan med handa på hjerte si de aldri har lastet ned en film eller MP3 har neppe tilgang på pc...
Samme gjelder jo chiping av spillkonsoller osv.
Å komme til buns i en slik sak er nok umulig.
SP kan jo annmelde forholdet om de har noe konkret, men at onkel politi ikke henlegger saken er nok liten.
Da må det nok bevises at dette skjer i stor skala.
Vet ikke hvor utbredt dette er, men vil no tro det foregår i liten skala uten at jeg har noen forutsetninger for å påstå det.
De fleste som kjøper trim på litt "nyere" biler er gjerne redd for bilen sin og vil ikke spare på noen tusenlapper kontra å kjøpe trim som er bevist funker på motoren sin.

Men synes det er greit SP lufter temaet.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Andreas N1194 » 27 nov 2009, 14:04

Andreas N1194 skrev:
Troll R skrev:
Det er jo aldri noe galt i å lufte sine tanker og følelser rundt emnet mener nå jeg, både på godt og vondt! Selvfølgelig har man forskjellige definisjoner på ting og tang da..
jeg lufter i allefall ikke mine tanker rundt firmaet jeg er leder i på ett åpent forum.
og det har jeg vel aldri hørt att firmaer gjør heller. tanker firmaer har må til en hver tid holdes innenfor firmaets dører.
hvordan de evt løser problemene er en annen sak.
og dessuten er ikke det forbruker eller forumtilhenger sin sak.
mvh
Kasper
Jeg ser ikke problemet ditt? Det er firmaet som mener at noen(TM)enten driver billigere enn de selv (om det er svart eller hvitt får man ta stilling til selv, siden dette er noe det hintes om, men dog ikke utdypes) eller utfører en konkurrerende tjeneste. Dette er jo pr norsk lov ikke galt i seg selv (heldigvis), og at de forteller majoriteten av sine kunder at det finnes andre som gjør jobben billigere er jo heller ikke noe galt slik jeg ser det.

Hva jeg som rådgiver tenker lufter jeg gjerne, og løsninger på hvorfor vi er bedre enn konkurrentene forteller jeg ofte (les: hver dag), men hvorfor man velger å gå "andre veien" må man jo få lov til også, selv om jeg ikke tror det øker salget..
Til slutt vil jeg jo si at det gagner forbrukerene å vite at vi har alternativ ;)
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 27 nov 2009, 23:52

Dette er typisk SVADA fra SLOWPARTS, slowparts har litt for mye å si i denna klubben .De er for lite seriøse til å egentlig kunne uttale seg her.Det kan jeg stå for flere ganger.Og andre jeg har prata med.Hvis noen ønsker å selge noe svart og noen kjøpe må det bli opp til hver enkelt å avgjøre.Vi har jo også masse salg av bruktdeler her på forumet det er også unndratt LOV om moms/skatt.Slowparts selger jo også trim noe de burde oppfordre sine kunder til å betale avgift for.
Kjære medlemer gjør som dere vil,sier meg egentlig enig med TROLL .Moderatorer dere får ta jobben !! :mrgreen:
SAAB ER BEST

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Johan N828 » 28 nov 2009, 02:04

Ola Pituetten N703 skrev:Dette er typisk SVADA fra SLOWPARTS, slowparts har litt for mye å si i denna klubben .De er for lite seriøse til å egentlig kunne uttale seg her.Det kan jeg stå for flere ganger.Og andre jeg har prata med.Hvis noen ønsker å selge noe svart og noen kjøpe må det bli opp til hver enkelt å avgjøre.Vi har jo også masse salg av bruktdeler her på forumet det er også unndratt LOV om moms/skatt.Slowparts selger jo også trim noe de burde oppfordre sine kunder til å betale avgift for.
Kjære medlemer gjør som dere vil,sier meg egentlig enig med TROLL .Moderatorer dere får ta jobben !! :mrgreen:
Du er nå raportert. Å gi våre sponsorer kallenavn som du offentligjør på forumet er etter min mening langt over streken. Det er IKKE hva denne tråden handler om! SKJERPINGS!!!!

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Helge » 28 nov 2009, 04:00

Det må være lov å si sin mening om et firma. Selv om det er sponsor her. Han har tydeligvis dårlige erfaringer med SP.
Og det må han få lov til å si. Selv om kritikken ikke var særlig konstruktiv.
Selv har jeg bare positive ting å si om SP.
SP, eller andre som sponser klubben, er ikke fredet for kritikk. Hvis de er det så undergraves jo hele klubben og forumet.

Forøvrig synes jeg at åpningsinnlegget fra SP var unødvendig. Hvor eller hos hvem den enkelte kjøper varer har SP ikke noe med. Det velger folk selv.
Svart arbeid, og salg under bordet vil alltid forekomme dessverre. Jeg jobber selv i et yrke der svart arbeid forekommer i stor stil. Hvis SP kan dokumentere slikt salg bør de gå til politiet og anmelde vedkommende. Ikke legge det ut på forum åpent for spekulering. Det skaper bare masse unødvendig tull.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Paradigm N558 » 28 nov 2009, 04:47

Johan N828 skrev: Du er nå raportert. Å gi våre sponsorer kallenavn som du offentligjør på forumet er etter min mening langt over streken. Det er IKKE hva denne tråden handler om! SKJERPINGS!!!!
Såså, SP har jo sine gode og dårlige dager som alle andre, kanskje han har bestilt èn gang på en dårlig dag, så ødelegger det hele inntrykket... jeg har blandete erfaringer med SP, men for det meste positivt!
Helge skrev:Jeg jobber selv i et yrke der svart arbeid forekommer i stor stil. Hvis SP kan dokumentere slikt salg bør de gå til politiet og anmelde vedkommende. Ikke legge det ut på forum åpent for spekulering. Det skaper bare masse unødvendig tull.
Samme her, om ikke mer... uten at noen skal spekulere :)
Og ja, SP bør anmelde om de har konkrete personer og kan bevise dette. Poltilænsmann tjener jo to ting på det.
1) Ta folk med ulovlig (snakker ikke om manglende bankedeteksjon her, men ikke ført i vognkort.. :lol:) trim garantert ;)
2) Tar folk for skatteunndragelse (er vel ganske strenge straffer for dette)

Men det SP burde gjøre er å gå fram som et godt eksempel og sette ned prisene med 80%, jeg ser jo personlig helst at de gjør det, framfor å kjøpe seg en Skyline... :lol:
Tror de har nok show-off/demobil med den grønne om de ikke skal bruke en million på en Skyline og :shock:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Edward N812 » 28 nov 2009, 08:28

Daniel N683 skrev:
Speedparts Norway skrev:da er det utrolig forsmedelig at noen tar seg friheten til å omgå alle disse pålagte kostnader
...
Med vennlig hilsen
Speedparts Norway
Bent ;)
det er jo opp til en hver kunde å bestemme om de skal rapportere inn økt effekt i bilen sin. En leverandør av trim kan jo ikke nekte folk å kjøpe varene sine om kundene ikke har planer om å kjøre det lovlige løpet selv.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 28 nov 2009, 09:11

Jeg er rapportert ,har motatt pm fra moderator,tar dette til etterretning.Kommer med et svar senere.
mvh
Ove
SAAB ER BEST

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Morti » 28 nov 2009, 09:34

Ola Pituetten N703 skrev:Jeg er rapportert ,har motatt pm fra moderator,tar dette til etterretning.Kommer med et svar senere.
mvh
Ove
Du må jo ALDRI finne på å kritisere den hellige kua her inne ;)

At denne tråden ville skli ut litt så jeg med en gang den ble posta :lol:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Ronny_N169 » 28 nov 2009, 11:12

Speedparts Norway skrev:Hei alle sammen.

Speedparts Norway får stadig dokumenterte hendvendelser ifra kunder som har fått tilbud på varer/tjenester ifra personer som tilbyr dette uten kvittering.

Ved kjøp/salg av varer må vi som firma betale moms-frakt-toll-lønn osv, da er det utrolig forsmedelig at noen tar seg friheten til å omgå alle disse pålagte kostnader.

Vi syntes det er merkelig at slik handel skal skal få florere fritt i vårt lille miljø i så stor skala det tydeligvis gjør.

Ellers har jo klubben mange flotte leverandører/firmaer som tilbyr sine tjenester/varer på riktig måte.

Med vennlig hilsen
Speedparts Norway
Om det bla er mine annonser det refereres til med dette inlegget, så kan jeg opplyse om at responsen på den annonsen jeg nå har ute på forumet nå vedr salg av trimboks, har vært helt fraværende. Men jeg har solgt noen tidligere, ja.På min annonse vedr. salg av girkasse, har det vært en henvendelse vedr. kjøp av en 4 trinns kokillekasse, og 1 som var interessert i 5 trinns kassa.

Mange av de som har henvendt seg til meg har etterspurt programmer som ikke klubbens trimleverandører i utgangspunktet har kunnet tilby har jeg intrykk av, bla løsninger med TD04 turboen, "open SID" , biopower, steg1/2 eller steg 3/4, om man kan kalle det det, 180hk-205hk i en 2,0t motor. Ikke alle ønsker å stresse turboen med 70hk ekstra i en 150hk motor, noe som desverre altfor ofte fører til en tidlig død for turboen. Jeg har ofte advart folk, i forsiktige ordelag, som har henvendt seg mot et sk "steg1" nettopp av denne grunn, men noen vil jo ha det.
Vedr. moms, så er det jo ikke moms på brukte varer, og jeg vil presisere at jeg ved en ev. "omprogrammering" faktisk setter inn en annen, brukt T7 boks i en ev kundes bil, men jeg beholder også orginalboksen som en del av handelen. Så det er utvilsomt salg av en brukt ECU det er snakk om.
Jeg har forståelse for reaksjonen som blir fremført av Bengt/ Speedparts Norway, men faktum er at jeg har nok ikke solgt så mange "trimkit" totalt. Det er svært få som er aktive her på forumet jeg har solgt til, 1 eller 2. Etter sommerferien har jeg hatt 2 henvendelser, fra kunder som har spesielle ønsker, som ikke finnes hos de ordinære leverandørene. Så om salget av disse produktene har vært nedadgående hos Speeedparts er det nok andre faktorer som spiller inn, f.eks nedgangstider generellt.
Rent generellt, så er jo salg av trimprogram el økonomisk gullgruve, om kundene er mange nok. Det tar jo kun 2-3minutter å programmere en ECU, så timesbetalingen er jo god, om man ser bort ifra utviklingskostnadene. Disse er jo også svært lave hos noen leverandører, der piratkopiering desverre er like utbredt som hos menigmann som laster ned film,mp3 osv fra nettet.
Jeg personlig har nok hatt en større fortjeneste på å selge renoverte/forsterkede girkasser til og900/99 opp igjennom årene, men dette er vel kanskje ikke interessant i dette tilfelle. Jeg mener og tror at denne "hjemmebrenningen"av T7 ECU som jeg mf. driver med ikke er en reell konkurrent til de store trimleverandørene, av den grunn at disse burde kunne tilby et mer helhetlig konsept for trim, og at det jeg personlig driver med er fortrinnsvis rettet mot et annet marked, de som vil ha en noe mer moderat effektøkning, uten å stresse div motorkomponenter til sine yttergrenser.

Jeg tror Speedparts Norway legger for stor vekt på betydningen av denne handelen av hjemmebrent via kjøp/salg annonser på forumet, da man som seriøst firma har / bør ha mye mer å tilby enn kun en omprogrammering av en ECU enhet. Og det faktum at responsen har ikke vært overveldende, spesiellt ikke fra klubbens medlemmer. Hovedtyngden er ett annet marked enn de som vil ha "steg1" trim, og jeg håper og tror at dette ikke vil ha noen innvirkning på miljøet i klubben på noen måte.
Om klubbens styre / moderatorer skulle ønske det, så kan jeg gjerne fjerne disse annonsene (både gir og ECU annonsen) fra kjøp/salg sidene i forumet, og ikke gjøre disse tjenestene tiljengelige for klubbens medlemmer.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Skaten N671 » 28 nov 2009, 15:26

Daniel N683 skrev:
Speedparts Norway skrev:da er det utrolig forsmedelig at noen tar seg friheten til å omgå alle disse pålagte kostnader
...
Med vennlig hilsen
Speedparts Norway
Bent, når ble du utnevnt til ærligheten selv?

Har ikke hørt EN ENESTE EN som har fått rapportert inn økt effekt på sin bil etter at dere står bak trimming av denne. Hvor mange kroner staten har tapt på grunn av dette tørr jeg ikke tenke på engang! Det er jo strengt tatt pålagte kostnader - som du så fint her forteller at man skal betale inn.. Kast nå ikke stein i glasshus ;)
Har faktisk montert trimkit på bilar gjennom jobben. Og på papirene som kunden får med trimmen, står det at det er kunden sjølv som har ansvar for å rapportere dette. Så dette er ikkje leverandøren sitt ansvar :wink:
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Helge » 28 nov 2009, 17:45

Daniel N683 skrev:En leverandør har vel et (i alle fall moralsk) ansvar for at dette rapporteres inn? Enten av dem som leverer trim eller av dem som kjøper denne?
Hvorfor det?
Det er bilfører sitt ansvar å påse at bilen er i forskriftsmessig stand. Ikke et firma som selger deler/utstyr.
Men de fleste firma som selger trim opplyser kunden om loven. Og loven sier at det er kundens ansvar å rapportere til myndighetene.

Skal f.eks Sharif Dekksenter rapportere inn til myndighetene hver noen kjøper dekk som er større eller mindre enn det som er orginalt på bilen? Pluss/minus 5% er lov. Skal du forandere mere skal du etter loven vise bilen for å få det godkjent.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Bent N208 » 28 nov 2009, 18:24

Hei alle sammen :mrgreen:

Slik jeg leser og forstår innlegget kjøp og salg av varer er det ikke avgiftsendrings kr det snakkes om, men MVA kr .Dette er pålagte kostnader på alle produkter som kjøpes - selges ifra alle firmaer og strengt talt alle privat personer når beløpet blir stort nok. Skulle ikke MVA og alle andre faktiske kostnader bli tatt med i regnestykket ,vil vare/tjensteprisen bli forlokkende billig.

Slik jeg ser det ville vårt samfunn blitt utrolig flisete hvis alle skulle kunne kjøpe å selge ubegrenset med varer - produkter, og ikke minst tjenester til hverandre uten å betale MVA-arbeidsgiver avgift feriepenger osv.

Når det gjelder avgiftsendring på kjøretøy, dvs HK-NM forandring på bilen er det slik at Eier av kjøretøyet plikter å innraportere endring med tanke på godkjenninger av biltilsynet og ikke minst tollvesenet. Dvs trim er lov å selge - kjøpe , atter en gang bileiers ansvar å innraportere evt endring.

Ellers er min mening om kjøp/salg på forumet.Dette er helt supert, har selv også benyttet meg privat av dette.

Jeg er 100% for meningsytringer om firmaer i sin helhet og ikke minst at de aktive her på forumet må tåle all publisitet negativ eller positiv.Men jeg vil vel oppfordre til litt folkeskikk.

Ellers er jeg personlig eier av SAAB 95 og Skyline som nevnt, penger disse er kjøpt for er tjent og skattet av i alle ledd.

Når det gjelder personangrep på meg Bent i denne tråden, er og vil de rapporteres til moderatorer.Personangrep på vårt hyggelige forum bør ikke forekomme.


Ellers får dere alle sammen ha e fortsatt god helg :mrgreen:




MVH
Bent N208
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Kjøp og salg av varer

Legg inn av Bent N208 » 28 nov 2009, 19:18

Hei igjen :lol:

Jeg igjentar ! Når det gjelder personangrep på meg Bent i denne tråden, er og vil de rapporteres til moderatorer.Personangrep på vårt hyggelige forum bør ikke forekomme.

Jeg kan ikke se at innlegget kjøp-salg av varer er ment ifra strådstarter som noe annet en kanskje " Vi er et firma som betaler alt av offentlige avgifter/gebyrer og er rett å slett lei av av noen tar seg friheten til å overse disse avgifter/gebyrer for å selge varer for deretter å putte alle pengene rett i lomma " siden de har priser uten mva osv. Noe som også vil ta en markedsandel ifra Firmaer som gjør rett og rede for seg med tanke på avgifter/gebyrer. Jeg tror også at volumet på slik omsettning er høyere en de fleste tror. Ingen røyk uten ild er det vist noe som heter.

Helt personlig er min mening som følger " gitt situasjon " Jeg klipper min nabo sin gressplen og mottar noen slanter for dette, for de fleste et fett. Men skulle jeg starte full anleggsgartnerdrift i nabolaget og gi priser uten mva osv, ville jeg ikke blitt det spor overrasket om etablerte anleggsgartnere reagerte på dette.

Med mine 2 personlige innlegg i denne tråden, ber jeg om unskyldning hvis noen skulle føle seg truffet med tanke på svart omsettning av varer - tjenester.

Fortsatt en hyggelig kveld til dere alle.

Mvh
Bent N208
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Svar