Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
bZerk
- 1.2 bar

- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Legg inn
av bZerk » 27 nov 2009, 23:35
Har kjøpt en 95 mod. 9000 2.0 med litt startproblemer. Når den er kald starter den momentant og går helt fint. Hvis jeg stopper den etter at den har blitt varm og forsøker å starte den igjen er det ikke tegn til at den tenner. Men etter en times tid starter den fint igjen. Bensinpumpa har kunn gått 22000 km. Kan DI kassetten være en mulig feilkilde?
Tips tas i mot med takk!

Sist redigert av
bZerk den 01 des 2009, 18:11, redigert 1 gang totalt.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 28 nov 2009, 00:34
Normalt så er det veivakselgiveren som gir slike symptomer, men det skal sies at i min erfaring er at dette er et større problem på biler med T7
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
henrik
- 1,5 bar

- Innlegg: 370
- Registrert: 08 okt 2005, 16:43
- Sted: Bodø
Legg inn
av henrik » 28 nov 2009, 14:01
begynn med VAG'en du.. du kan prøve å kjøre bilen varm, konstatere at den ikke starter for så å enten bruke liten mengde frysespray eller kaldt vann på toppen av vagen for å kjøle den ned for så å prøve starte..
da er det garantert den..
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
bZerk
- 1.2 bar

- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Legg inn
av bZerk » 28 nov 2009, 16:01
Hva er VAG pg hvor sitter den? Kan også opplyse at den stopper mens jeg kjører også, når den oppnår ca. normal temp så stopper den og vil ikke starte igjen.
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 28 nov 2009, 16:03
bZerk skrev:Hva er VAG pg hvor sitter den?
VAG er en forkortelse for veivakselgiver.
-
bZerk
- 1.2 bar

- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Legg inn
av bZerk » 28 nov 2009, 16:07
OK.Takk. Da skal jeg sjekke det. Men det er utelukket at det kan være DI kassetten?
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 28 nov 2009, 19:06
bZerk skrev:OK.Takk. Da skal jeg sjekke det. Men det er utelukket at det kan være DI kassetten?
Nei, men det er i såfall et meget uvanlig symptom om det skal være den som er synderen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
bZerk
- 1.2 bar

- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Legg inn
av bZerk » 28 nov 2009, 19:40
Nå har den stått i hele dag og nekter plent å starte i det hele tatt. Motoren er iskald men vil ikke starte.
-
Saabfan
- 2.0 bar

- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Legg inn
av Saabfan » 28 nov 2009, 20:37
Har selv en 9000CS 95'. Har du tatt ut pluggene og sett om de kan gi deg noen hint? Regner med den går på starteren? VAGen sitter ganske enkelt tilgjengelig på fremsiden av blokka, litt på høyre siden når du står og ser nedi, om jeg ikke husker feil. Sitter festet med en liten skrue.
Mvh Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
henrik
- 1,5 bar

- Innlegg: 370
- Registrert: 08 okt 2005, 16:43
- Sted: Bodø
Legg inn
av henrik » 29 nov 2009, 10:05
Det er en høvsli korrekt angivning av plassering.. kan hende det sitter ett lite varmeskjold over den slik at den blir litt vanskelig å se.. sitter en torx skru og holder den på plass.. pass på å få med gummipakningen ut sammen med gammelsensoren slik at den nye pakningen ikke legger seg oppå den gamle.. da får du ikke sensoren langt nok inn..
VAG'en koster ca 700 hos mekonomen og det dobbelte hos saab, så om du kjenner noen du kan prøvelåne hos så er vel det greit. når du først har funnet den så er det bare 5 min å bytte den med mindre du har Gilde Kjøttpølser til fingre da det er ganske trangt.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
bZerk
- 1.2 bar

- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Legg inn
av bZerk » 29 nov 2009, 11:16
ok. Da skal jeg prøve det. Men kan den forårsake at den ikke vil starte i det hele tatt? For nå er den totalt død. Ikke antydning til at den tenner.
-
Skavold
- 2.0 bar

- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
-
Kontakt:
Legg inn
av Skavold » 29 nov 2009, 15:46
Jeg hadde akkurat samme problem som du beskriver her, men for min del hjalp ikke bytte av veivakselgiveren. Jeg måtte bytte plugger, og når pluggene røk, så røk tennkassetten også i følge Saab-verkstedet i Molde. Dermed ble det bytte av den også.
Moral: Bytt plugger når du bytter kassett!
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
-
bZerk
- 1.2 bar

- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Legg inn
av bZerk » 29 nov 2009, 16:07
Fikk liv i den en gang i dag, lot den stå 10 min på tomgang så stoppet den, og ville ikke starte etterpå. Får nok kjøre den til Saab i morgen tidlig.
-
henrik
- 1,5 bar

- Innlegg: 370
- Registrert: 08 okt 2005, 16:43
- Sted: Bodø
Legg inn
av henrik » 29 nov 2009, 18:20
legger fremdeles en 10'er på VAG'en... det blir slik.. den blir dårligere og dårligere og så til slutt er det dødt..
en fin måte å skjekkke om det er vagen er å kværne på startern for å se om turtallsnåla beveger seg i det hele tadt.. gjør den ikke det er vagen død... er i allefall slik på 9-5
er jo i prinsipp det som skjer.. om ikke vagen "senser" at motoren kværner så blir det ingen gnist og ingen start..
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
bZerk
- 1.2 bar

- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Legg inn
av bZerk » 29 nov 2009, 18:57
Vi satte på en dings på den ene plugghetta i dag for å se om det er gnist, og det er det, men den vil ikke starte for det.