Batteri og batterilader

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

heihei
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 okt 2009, 19:52

Batteri og batterilader

Legg inn av heihei » 30 nov 2009, 09:12

Har ingen kunnskaper om dette, så hvis noen vet noe om dette hadde jeg blitt kjempehappy om de kunne delt dette med meg :)

Batterilader:

- vil disse kunne skade elektronikken på min Saab 9-5 99-modell?
- er det noen merker eller typer som vil være tryggere enn andre?
- er det noen som har brukt en spesifikk batterilader til Saab 9-5 de er fornøyd med?

er f.eks denne ok? :

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=80174930

Supertakknemlig for svar :)

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av Rambraut N1491 » 30 nov 2009, 09:43

Ctek har jeg lagt merke til at flere bilverksteder har brukt, så vil tro det merket er ganske safe og bruke. :wink:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

heihei
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 okt 2009, 19:52

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av heihei » 30 nov 2009, 09:57

Ok!

Bør batteriladeren inneha noen spesielle egenskaper eller funksjoner?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av doo-kie » 30 nov 2009, 10:14

Jeg har en ctek lader, det sies det skal være verdens mest inteligente lader. Om det er det skal ikke jeg begi meg ut på :wink: Den skal værtfall ha flere gode funksjoner, som at den lader batteriet på en bra måte, har vedlikejoldsfunksjon osv.
Jeg har ikke så bra peiling på batteriladere heller skal sant sies.
Men ctek laderen har fungert utmerket for min del, kan lade både motorsykkel/snøscooter batteri og bil batteri.
Pluss den har vinterfunksjon. den lader hardere når det er kaldt ute.

http://www.ctek.com/NO/Default.aspx
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av Helge » 30 nov 2009, 10:38

heihei skrev:Har ingen kunnskaper om dette, så hvis noen vet noe om dette hadde jeg blitt kjempehappy om de kunne delt dette med meg :)
Batterilader:
- vil disse kunne skade elektronikken på min Saab 9-5 99-modell?
Når du lader batteriet skal det kobles fra bilen.
Så svaret på spørsmålet ditt er nei.

Startkabler deriomt, kan skade elektronikken.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

heihei
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 okt 2009, 19:52

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av heihei » 30 nov 2009, 10:55

Helge skrev:
heihei skrev:Har ingen kunnskaper om dette, så hvis noen vet noe om dette hadde jeg blitt kjempehappy om de kunne delt dette med meg :)
Batterilader:
- vil disse kunne skade elektronikken på min Saab 9-5 99-modell?
Når du lader batteriet skal det kobles fra bilen.
Så svaret på spørsmålet ditt er nei.

Startkabler deriomt, kan skade elektronikken.
Akkurat, takk for oppklaringen!

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av doo-kie » 30 nov 2009, 11:22

Med ctek kan du lade batteriet med det tilkoblet uten noe problem.
De fleste nye ladere er konstruert til å kan lade batteriet tilkoblet.
Man får jo batterilader i defapakken som gjør at man lader batteriet når du har tilkoblet motorvarmerkabelen. :wink:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

heihei
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 okt 2009, 19:52

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av heihei » 30 nov 2009, 11:44

doo-kie skrev:Med ctek kan du lade batteriet med det tilkoblet uten noe problem.
De fleste nye ladere er konstruert til å kan lade batteriet tilkoblet.
Man får jo batterilader i defapakken som gjør at man lader batteriet når du har tilkoblet motorvarmerkabelen. :wink:
Hvilken modell av ctek har du?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av doo-kie » 30 nov 2009, 11:53

Har er Multi xs 3600. Litt større en den du hadde lagt til link.
Den jeg har lader opp til 120ah batteri.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av Tor N12 » 30 nov 2009, 13:14

Helge skrev:
heihei skrev:Har ingen kunnskaper om dette, så hvis noen vet noe om dette hadde jeg blitt kjempehappy om de kunne delt dette med meg :)
Batterilader:
- vil disse kunne skade elektronikken på min Saab 9-5 99-modell?
Når du lader batteriet skal det kobles fra bilen.
Så svaret på spørsmålet ditt er nei.

Startkabler deriomt, kan skade elektronikken.
Nja.. Som flere her sier så finnes det jo ladere som er lagd for at de skal kunne brukes mens batteriet er tilkoblet..
Og ikke minst, om du har Defa-pakke med vedlikeholdslader da, skal du demontere batteriet hver kveld da eller?? ;) hehe

Men når det er sagt så har jo selvfølgelig også alle bilfabrikanter selvfølgelig en notis i innstruksjonsboka om at batteriet skal kobles fra og at de fraskriver seg alt annsvar ved en evt skade som oppstår pga lading. Noe annet kan de heller ikke gjøre for det finnes jo et hav av billige møkkaladere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av Edward N812 » 30 nov 2009, 13:29

om man har et flatt batteri så kan det ofte reddes om man har en kraftig nok batterilader. rundt 16V skal visst være ideelt for å gi innvollene et lite sjokk og bli i stand til å ta til seg lading igjen. dette er i så fall et ekstraprogram på laderen, for det er ikke ideelt å lade med 16V spenning hele tida.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av Helge » 30 nov 2009, 13:52

Tor N12 skrev:Men når det er sagt så har jo selvfølgelig også alle bilfabrikanter selvfølgelig en notis i innstruksjonsboka om at batteriet skal kobles fra og at de fraskriver seg alt annsvar ved en evt skade som oppstår pga lading. Noe annet kan de heller ikke gjøre for det finnes jo et hav av billige møkkaladere.
Akkurat. Er du villig til å ta sjansen med all den elektronikken som finnes på moderne biler? Det skal ikke mye variasjon til før noe ryker.
Det tar ca 20 sek å skru av begge polene på et bilbatteri.
De 20 sek er billig forsikring.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av Tor N12 » 30 nov 2009, 15:12

Helge skrev:
Akkurat. Er du villig til å ta sjansen med all den elektronikken som finnes på moderne biler? Det skal ikke mye variasjon til før noe ryker.
Det tar ca 20 sek å skru av begge polene på et bilbatteri.
De 20 sek er billig forsikring.
Selvfølgelig men nå snakker vi om ladere som er beregnet på formålet ;)
Selv Saabverkstedene må gjøre dette av og til, skal man f.eks programere en styreboks så tar dette av og til såpass med tid at man må forsikre seg om at man har nok strøm så lenge prosessen pågår.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av Frode N073 » 30 nov 2009, 15:23

jeg kobler aldri fra btteriet når jeg setter de på lading. har aldri hatt problemer med det.

jeg bruker denne laderen og anbefaler den på det sterkeste.

http://butikk.naf.no/Butik/docs/Mallar/ ... ept_id=NO-

jeg betalte derimot ikke den blodprisen der :mrgreen:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

heihei
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 39
Registrert: 07 okt 2009, 19:52

Re: Batteri og batterilader

Legg inn av heihei » 01 des 2009, 09:22

Det ble den batteriladeren jeg linket til. Nå fikk jeg start på bilen gitt :)

Svar