stuck nøkkel i 9-5!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

stuck nøkkel i 9-5!

Legg inn av oddi N108 » 06 des 2009, 15:33

urk, får ikke vridd om nøkkelen på bilen min lengre:( hva har skjedd? bilen har gått 260 000 km, så den er nok litt slitt. Den lille saken som skal blokkere for hullet når nøkkelen er ute, dytter seg ikke tilbake igjen. Har hatt en liten dæsj låsolje oppi, og det var vel etter det at den faktisk satt fast. (den har vært litt treg tidligere, tenkte låsolje var lurt) Noen lure løsninger på hvordan jeg skal få startet bilen? og hvor mye koster det å bytte låsekassa på verksted? :)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: stuck nøkkel i 9-5!

Legg inn av oddi N108 » 06 des 2009, 16:03

Da fikk jeg vridd den rundt omsider.. funka med rustløser:) Menneh, regner med at det kan være lurt å bytte låsegreiene der, evt. smøre opp.. hva tar et verksted for noe slikt tro? gidder ikke styre med det selv, gjør sikkert noe feil:)


mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: stuck nøkkel i 9-5!

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 des 2009, 23:39

Tenningslås eller dørlås?

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: stuck nøkkel i 9-5!

Legg inn av Morten-N146 » 07 des 2009, 13:01

oddi N108 skrev:Da fikk jeg vridd den rundt omsider.. funka med rustløser:) Menneh, regner med at det kan være lurt å bytte låsegreiene der, evt. smøre opp.. hva tar et verksted for noe slikt tro? gidder ikke styre med det selv, gjør sikkert noe feil:)


mvh oddi
Har akkurat skifta sylinderen på bilen min. Greit å gjøre mens det ennå går rundt. De leser ut nøkkelnummeret ut fra chassinummeret og bestiller lås fra importøren. Mener det kostet meg rundt 1500 kr med litt rabatt.

Men du må vel huske på at du har nytt chassinummer.....
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: stuck nøkkel i 9-5!

Legg inn av oddi N108 » 07 des 2009, 16:57

Morten-N146 skrev:
oddi N108 skrev:Da fikk jeg vridd den rundt omsider.. funka med rustløser:) Menneh, regner med at det kan være lurt å bytte låsegreiene der, evt. smøre opp.. hva tar et verksted for noe slikt tro? gidder ikke styre med det selv, gjør sikkert noe feil:)


mvh oddi
Har akkurat skifta sylinderen på bilen min. Greit å gjøre mens det ennå går rundt. De leser ut nøkkelnummeret ut fra chassinummeret og bestiller lås fra importøren. Mener det kostet meg rundt 1500 kr med litt rabatt.

Men du må vel huske på at du har nytt chassinummer.....
jess, tror nok det kan være lurt. men er selve jobben vanskelig? er forresten mulig å lese av gammelt chassinr på bilen, så det skal ikke være noe problem.
(og hjelle, ja det er tenningslås)
Var ute en liten tur nå for å sjekke tingenes tilstand. måtte jokke endel med nøkkelen, samt ha litt rustløser i hullet for å få den rundt. Da jeg tok ut nøkkelen igjen, spratt ikke sylinderen (?) tilbake, som fører til at jeg ikke får satt på alarmen på bilen. Er ingen problem å vri låsen rundt nå, så lenge sylinderen er trykket litt inn. Er det noen sjans for å smøre opp noe, eller er det like greit å kjøpe ny med en gang? og kan jeg være sikker på at det er selve sylindern som er gåen, og ikke et eller annet i tilknytning til f.eks. girlåsen?

mvh oddi

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: stuck nøkkel i 9-5!

Legg inn av Morten-N146 » 07 des 2009, 17:52

Det er enkelt å skifte den så lenge den fortsatt virker. Da taes den ut enkelt med et spesialverktøy. Hvis den kiler seg helt fast må hele mekanismen skrus ut og da blir det fort litt dyrere.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: stuck nøkkel i 9-5!

Legg inn av oddi N108 » 07 des 2009, 17:55

Morten-N146 skrev:Det er enkelt å skifte den så lenge den fortsatt virker. Da taes den ut enkelt med et spesialverktøy. Hvis den kiler seg helt fast må hele mekanismen skrus ut og da blir det fort litt dyrere.
ok, like greit å sett ting på verksted da? siden jeg likevel må ha spesialverktøy?
Tar tydeligvis ikke mange minuttene å skifte, ihvertfall ikke for en autorisert saab-mekaniker skulle en tro:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: stuck nøkkel i 9-5!

Legg inn av Morten-N146 » 07 des 2009, 20:56

oddi N108 skrev:
Morten-N146 skrev:Det er enkelt å skifte den så lenge den fortsatt virker. Da taes den ut enkelt med et spesialverktøy. Hvis den kiler seg helt fast må hele mekanismen skrus ut og da blir det fort litt dyrere.
ok, like greit å sett ting på verksted da? siden jeg likevel må ha spesialverktøy?
Tar tydeligvis ikke mange minuttene å skifte, ihvertfall ikke for en autorisert saab-mekaniker skulle en tro:)
mvh oddi
Jeg bare bestilte den og fikk de til å bli med ut i bilen og montere den for meg. Tok ca et minutt.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Svar