Bytte toppakning og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Bytte toppakning og900

Legg inn av HansWF N416 » 07 des 2009, 21:28

Ved toppakningsbytte på en b212 lurer jeg på hva som skjer når jeg tar av registerkjede/kamdrevene? Vil kjede falle av det lille drevet nede, eller er det noe som forhindrer dette?
Motoren sitter i bilen, så jeg vil helst slippe å demontere mer enn nødvendig på motoren mot torpedoveggen.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Anders N1660
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 179
Registrert: 23 sep 2008, 19:01
Medlemsnummer: 1660
Navn: Anders Meisingset
Bil: 12 BMW x3
Sted: romsdal

Re: Bytte toppakning og900

Legg inn av Anders N1660 » 07 des 2009, 21:42

jeg bruker å sette på strips på kamdrevene slik at de holder seg der de skal. og knyter fast kjedet til panser el lignende slik at det holder seg stramt etter at du har tatt av toppen. få noen til å hjelpe deg når du tar den av slik det holder seg stramt mens du løfter av toppen :idea:

anders
2012 BMW X3

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Bytte toppakning og900

Legg inn av HansWF N416 » 07 des 2009, 21:48

ja, tenkte litt på å stripse det. Ellers er det vel ganske like greit å sette svinghjulet på 0 og kammene i 0 posisjon.

Må jeg demontere noe fra toppen hvis jeg skal plane den, ventiler/kammer e,l?

Noen som vet hva ca det kan koste på ett Saab verksted å få gjort jobben?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bytte toppakning og900

Legg inn av Eirik N396 » 07 des 2009, 21:55

Jeg tror ikke kjedet faller så lett av det nedre drevet, men jeg tror ikke det er noe som hindrer det i å falle av heller. Om jeg var deg ville jeg ikke gjort så mye annet enn å feste drevene til kjedet med et par strips. Når du skal montere drevene igjen ville jeg forsikret meg om at svinghjulet står på 0, og forsikret meg om at timinga av kammene blir riktig i forhold til merkinga. Om du gjør det slik skal det ikke kunne gå galt :)

Toppen må nok demonteres totalt for å planslipes, det sa de ihvertfall der jeg leverte min.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Bytte toppakning og900

Legg inn av Frode N073 » 07 des 2009, 22:49

ventilane kan stå i med plansliping.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Bytte toppakning og900

Legg inn av HansWF N416 » 07 des 2009, 23:05

Frode N073 skrev:ventilane kan stå i med plansliping.
ok, men kammer og resten må ut?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Re: Bytte toppakning og900

Legg inn av kristianur N1169 » 07 des 2009, 23:26

Kammer må ut så alle ventilene faller helt tilbake.

Det er akkurat nok plass nede ved veiva til at kjedet kan hoppe den ene eller den andre veien, så om du stripser kjedet til kamdrevene bør/må du uansett kontrollere at timinga blir riktig.
Kristian

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Bytte toppakning og900

Legg inn av Johan N828 » 08 des 2009, 10:23

Timing må til uansett. Jeg (som har gjort dette mer en en gang) pleier å stripse kjedet fast på to plasser. Da stripser du dem fast i skinnene på hver si side. Gjør dem helt stramme, da er det ingen mulighet for at det hopper. Men som jeg sa først. Time MÅ du gjøre uansett slik at du er sikker. Sett sylinder nr 1 på øvre dødpunkt så blir det gull. Kammene er jeg rimelig sikker på at de ordner for deg på verkstedet du leverer toppen til.
Hvis du tar dem ut selv marker hvilken rekkefølge overfallene sitter i og husk at den innerste bolten skal være den som fører olje.

//Johan

Svar