Lader voldsomt mye, for og så synke drastisk.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Lader voldsomt mye, for og så synke drastisk.

Legg inn av Doc'en N1586 » 14 des 2009, 11:26

Bilen det gjelder er en saab 900 turbo 8V 1986 modell.
Når jeg er ute og kjører, og dra til, så knuser den opp på 1,5 bar ladetrykk, for og så synke drastisk ned til 0,5 og noen ganger under det og ned mot null, voldsom irreterende.

Kan det være turbo som ikke greier og holde på trykket? eller apc'en som har tatt kvelden?
Har prøvd og justere ned wastegate staget, uten hell, da de samme skjer, bortsett fra at den øker ikke til 1,5 men til 1, 0,7 osv etter hvilket sted jeg har justert staget.

Hva kan være problemet? når det når trykk opp mot 1,5 og prøver og gå over, får jeg fulstendig tenningskutt.

Tusen takk for svar.
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lader voldsomt mye, for og så synke drastisk.

Legg inn av Ingvar N629 » 14 des 2009, 12:49

Den bilen leverer aldri i verden nok bensin til 1,5 bar, så jeg tipper APC justerer ned trykket pga tenningsbank, slik at det ikke skal sprute stempel i alle retninger.

Du skal ikke justere ladetrykket ved å skru på wastegatestaget. Ta ut sikringa til APC, og juster staget til du har 0,45 bars trykk ved full gass på 3000 rpm. Deretter lar du staget være i fred.

Trykket justerer du ned i APC-boksen. Vil tro absolutt maks på den der er i underkant av 1 bar. Start på 0,8 og se hvordan det funker da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Lader voldsomt mye, for og så synke drastisk.

Legg inn av Doc'en N1586 » 15 des 2009, 08:36

Jeg vet at den aldri greier og levere til det trykket, men er ikke meningen heller. jeg er ute etter hvorfor den hopper slik, og ikke er stabil, uansett hvilket trykk som blir kjørt. Har kjøpt bilen slik, og nekter og drive på slik og pine bilen lenger.

Det er jo ikke utskivft bar ECU på disse modellene, viss jeg ikke tar helt feil?
Saab 93 Aero - 02

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lader voldsomt mye, for og så synke drastisk.

Legg inn av Ingvar N629 » 15 des 2009, 09:01

Da prøver du å nappe ut sikringa til APC og justere GLT.

Deretter feilsøker du APCn.

Lader den mye med sikringa ute så er magnetventilen defekt. Midlertidig rep er å fjerne den og koble en slange rett fra turbo til wg. Plugg da returslangen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Lader voldsomt mye, for og så synke drastisk.

Legg inn av Børre N17 » 15 des 2009, 09:05

APC boksen som regulerer trykket sitter under baksetet merket "APC" på de tidlige modellene, og i innerskjermen foran på på de senere. Er utskiftbar, men gjør som Ingvar sier, koble bort og juster grunnladetrykket (GLT) til korrekt verdi. Uten rette verdier der skjønner ikke elektronikken noe, og det blir bare tull.
Kan jo være at noen har "justert" på APC-boksen også uten å vite hva de driver med, da blir det også fort tull.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Doc'en N1586
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 07 okt 2008, 08:25
Medlemsnummer: N1586
Bil: Saab 93 Aero 02

Re: Lader voldsomt mye, for og så synke drastisk.

Legg inn av Doc'en N1586 » 15 des 2009, 09:32

Børre N17 skrev:Børre N17
Jeg tror det er der problemet ligger børre, for forige eier sa til meg at Bergen bilelektronikk hadde vært der og styrt på.
Men er den utskiftbar slik som NG 900. "chip" ?

Jeg skal ta også gjøre det med apc og WGS og se hva jeg får til =)
Saab 93 Aero - 02

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Lader voldsomt mye, for og så synke drastisk.

Legg inn av Børre N17 » 15 des 2009, 11:45

Oida, hørtes vel ikke så bra ut, uten at jeg kjenner til dem. Det er ikke "chip", men to potmeter som kan justeres på + div andre modifikasjoner. (Det er tre potmetre der, men det ene skal IKKE røres).
Hva som skal gjøres og hvordan, ja det kan tas under "Trim-forumet", jeg vil forsåvidt tro det kanskje ligger noe info der alt også. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar