Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.

Legg inn av 9-5Terje » 16 des 2009, 21:48

Hei!

som topic sier, så har jeg et problem med go bilen min.
Det som skjer er at turbotrykket ikke er så høyt som det burde. Har speedparts steg 1 tuning på den, så trykket skal vel ligge rundt 1bar, eller?
Uansett så oppnår jeg maks 0.5bar ved flat fjør på tredjegir, fra ca 1500omdr til 5500omdr.
Har sjekket litt smått etter lekkasjer, men finner ingenting.
Noen her som har noen kloke tips eller råd jeg burde sjekke ut??

Har snakket noe med Speedparts angående dette også, de kan sjekke grunntrykket mitt o.l. men problemet er at jeg bor så fryktelig langt unna Speedparts...huff!

Kan også si at bensinpumpa er nesten ny, tennplugger nesten nye, turboen er rimelig ny og tennkasetten er ikke særlig gammel.

EDIT: forresten så hender det seg at bilen nykker litt noen ganger, akkurat som om den mister litt av kraften i et halvt sekund, for så plutselig bli sterk igjen.

Mvh
Terje

Brukeravatar
Allstar
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 27 feb 2009, 14:38
Medlemsnummer: N1630
Navn: KRISTIAN ALSTAD
Bil: 9-5 Vector sport 2005
Sted: TRONDHEIM

Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.

Legg inn av Allstar » 16 des 2009, 22:16

Hei.

Har du gått over vakumslanger?

Noen av ekspertene vet nok mere, MEN jeg opplevde noe av det samme på min gamle 9-5..

Da hadde slangen til resirkventilen røket (morknet opp)

Har du prøvd å bytte?

mvh

Kristian.


ps: ingen heng meg hvis dere mener det er noen annet :bounce:

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.

Legg inn av K_Duck N1093 » 16 des 2009, 22:18

Hørtes småkjent ut. Kake enveisventiler/"blåventiler"?

Forsøk å napp av den øverste slangen som går inn på magnetventilen, og plugg denne med et eller annet lurt (liten bolt f eks). Prøv deretter en testtur og se om trykket tar seg opp. Hvis så er tilfelle er det nok snakk om ventilfeil. :)

[e]Nå klarer jeg såklart ikke å finne tråden som omtaler dette så meget bedre på Svænskforumet, men mener å huske den omtales som "backventil" der. Skal lete litt mer... ^^; [/e]
Sist redigert av K_Duck N1093 den 16 des 2009, 22:24, redigert 1 gang totalt.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.

Legg inn av 9-5Terje » 16 des 2009, 22:20

Takk for tipset:) Det skal jeg sjekke i morgen, er for kaldt og mørkt ute nå til å tenke klart:D :strong:

9-5Terje
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 27 sep 2009, 13:19
Navn: Terje Plassen
Bil: 9-5 98mod. 2.0t Steg 1+++
Sted: Gjøvik

Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.

Legg inn av 9-5Terje » 16 des 2009, 22:21

Har sjekket den allerede, trykket forble det samme. Så den enveisventilen fungerer, men monterer den ikke på igjen, før eller siden slutter den å fungere, så da slipper jeg å tenke på det:D

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.

Legg inn av Tor N12 » 16 des 2009, 23:22

9-5Terje skrev:Har sjekket den allerede, trykket forble det samme. Så den enveisventilen fungerer, men monterer den ikke på igjen, før eller siden slutter den å fungere, så da slipper jeg å tenke på det:D
Ikke uten grunn at de er der da #-o
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Har et litt kjedelig problem med min 2.0t 9-5 98mod.

Legg inn av Ingvar N629 » 16 des 2009, 23:22

Det er to enveisventiler...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar