Legering i originale stempel
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legering i originale stempel
Noen som vet hvilken aluminiumslegering som brukes i originalstemplene i B2X4 og B2X5?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Legering i originale stempel
Ingvar N629 skrev:Noen som vet hvilken aluminiumslegering som brukes i originalstemplene i B2X4 og B2X5?
Dette spørsmålet er det vel bare du som burde kunne..........

07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Legering i originale stempel
Det er da lov til å prøve seg!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Legering i originale stempel
Det står ingen tallkoder eller noe på de?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Legering i originale stempel
Tror det er Aluminium/Zinc legeringen SA JIS H 5301 som brukesIngvar N629 skrev:Noen som vet hvilken aluminiumslegering som brukes i originalstemplene i B2X4 og B2X5?


- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Legering i originale stempel
Sikker på at det ikke er Magnesiumslegering?
5xxx-serien er Magnesiumslegeringer, mens det er 7xxx-serien er sinklegeringer.
5xxx = Al+Mg
7xxx = Al+Zn
Det er ikke umulig jeg tar feil her nå, for jeg kan mest det her innenfor fly verdenen.
Cast alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium
2xxx Copper
3xxx Silicon, copper og/eller magnesium
4xxx Silicon
5xxx Magnesium
7xxx Sink
8xxx Lithium
Wroght Alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium.
2xxx Copper
3xxx Mangan
4xxx Silicon.
5xxx Magnesium
6xxx Magnesium + silicon
7xxx Sink
8xxx Hovedsaklig Lithium.
Er ihvertfall slik jeg har lært det.
5xxx-serien er Magnesiumslegeringer, mens det er 7xxx-serien er sinklegeringer.
5xxx = Al+Mg
7xxx = Al+Zn
Det er ikke umulig jeg tar feil her nå, for jeg kan mest det her innenfor fly verdenen.
Cast alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium
2xxx Copper
3xxx Silicon, copper og/eller magnesium
4xxx Silicon
5xxx Magnesium
7xxx Sink
8xxx Lithium
Wroght Alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium.
2xxx Copper
3xxx Mangan
4xxx Silicon.
5xxx Magnesium
6xxx Magnesium + silicon
7xxx Sink
8xxx Hovedsaklig Lithium.
Er ihvertfall slik jeg har lært det.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Legering i originale stempel
[quote="Aleks_"]Sikker på at det ikke er Magnesiumslegering?
5xxx-serien er Magnesiumslegeringer, mens det er 7xxx-serien er sinklegeringer.
5xxx = Al+Mg
7xxx = Al+Zn
Det er ikke umulig jeg tar feil her nå, for jeg kan mest det her innenfor fly verdenen.
Cast alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium
2xxx Copper
3xxx Silicon, copper og/eller magnesium
4xxx Silicon
5xxx Magnesium
7xxx Sink
8xxx Lithium
Wroght Alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium.
2xxx Copper
3xxx Mangan
4xxx Silicon.
5xxx Magnesium
6xxx Magnesium + silicon
7xxx Sink
8xxx Hovedsaklig Lithium.
Etter Wikipedia har du nok kanskje rett.
Tok bare en snarvei med et googlesøk i det forige innlegget uten å verifisere det. Det gav svaret (Japanese Industrial Standard anno 1990) JIS H 5301:1990 / (Philippines National Standard anno 1991) PNS 629:1991: Presstøpt Aluminium/Zink-legering
Jeg fant ikke legeringen 5301 nevnt i Wikipedia, men innholdet skulle (om det er en Magnox-legering) ligge et sted mellom disse to legeringene:
5154 Alloy: 0.25 Si / 0.40 Fe / 0.10 Cu / 0.10 Mn / 3.10-3.90 Mg / 0.15-0.35 Cr / 0.20 Zn / 0.20 Ti
5356 Alloy: 0.25 Si / 0.40 Fe / 0.10 Cu / 0.10 Mn / 4.50-5.50 Mg / 0.05-0.20 Cr / 0.10 Zn / 0.06-0.20 Ti
Jeg har bare materialteknikk fra 4. semesteret innen Elektro/maskiningeniør (kybernetikk/mekatronikk), så fly har jeg ikke så mye peiling på
5xxx-serien er Magnesiumslegeringer, mens det er 7xxx-serien er sinklegeringer.
5xxx = Al+Mg
7xxx = Al+Zn
Det er ikke umulig jeg tar feil her nå, for jeg kan mest det her innenfor fly verdenen.
Cast alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium
2xxx Copper
3xxx Silicon, copper og/eller magnesium
4xxx Silicon
5xxx Magnesium
7xxx Sink
8xxx Lithium
Wroght Alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium.
2xxx Copper
3xxx Mangan
4xxx Silicon.
5xxx Magnesium
6xxx Magnesium + silicon
7xxx Sink
8xxx Hovedsaklig Lithium.
Etter Wikipedia har du nok kanskje rett.


Jeg fant ikke legeringen 5301 nevnt i Wikipedia, men innholdet skulle (om det er en Magnox-legering) ligge et sted mellom disse to legeringene:
5154 Alloy: 0.25 Si / 0.40 Fe / 0.10 Cu / 0.10 Mn / 3.10-3.90 Mg / 0.15-0.35 Cr / 0.20 Zn / 0.20 Ti
5356 Alloy: 0.25 Si / 0.40 Fe / 0.10 Cu / 0.10 Mn / 4.50-5.50 Mg / 0.05-0.20 Cr / 0.10 Zn / 0.06-0.20 Ti
Jeg har bare materialteknikk fra 4. semesteret innen Elektro/maskiningeniør (kybernetikk/mekatronikk), så fly har jeg ikke så mye peiling på
