Legering i originale stempel

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legering i originale stempel

Legg inn av Ingvar N629 » 18 des 2009, 10:39

Noen som vet hvilken aluminiumslegering som brukes i originalstemplene i B2X4 og B2X5?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Legering i originale stempel

Legg inn av Singsaker » 19 des 2009, 14:47

Ingvar N629 skrev:Noen som vet hvilken aluminiumslegering som brukes i originalstemplene i B2X4 og B2X5?


Dette spørsmålet er det vel bare du som burde kunne.......... :woot:
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Legering i originale stempel

Legg inn av Ingvar N629 » 19 des 2009, 16:25

Det er da lov til å prøve seg!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Legering i originale stempel

Legg inn av Aleks_ » 19 des 2009, 17:55

Det står ingen tallkoder eller noe på de?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Legering i originale stempel

Legg inn av Jim S. N1578 » 24 des 2009, 10:11

Ingvar N629 skrev:Noen som vet hvilken aluminiumslegering som brukes i originalstemplene i B2X4 og B2X5?
Tror det er Aluminium/Zinc legeringen SA JIS H 5301 som brukes :P
Bilde

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Legering i originale stempel

Legg inn av Aleks_ » 24 des 2009, 15:11

Sikker på at det ikke er Magnesiumslegering?
5xxx-serien er Magnesiumslegeringer, mens det er 7xxx-serien er sinklegeringer.

5xxx = Al+Mg
7xxx = Al+Zn

Det er ikke umulig jeg tar feil her nå, for jeg kan mest det her innenfor fly verdenen.

Cast alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium
2xxx Copper
3xxx Silicon, copper og/eller magnesium
4xxx Silicon
5xxx Magnesium
7xxx Sink
8xxx Lithium

Wroght Alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium.
2xxx Copper
3xxx Mangan
4xxx Silicon.
5xxx Magnesium
6xxx Magnesium + silicon
7xxx Sink
8xxx Hovedsaklig Lithium.

Er ihvertfall slik jeg har lært det.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Legering i originale stempel

Legg inn av Jim S. N1578 » 25 des 2009, 22:18

[quote="Aleks_"]Sikker på at det ikke er Magnesiumslegering?
5xxx-serien er Magnesiumslegeringer, mens det er 7xxx-serien er sinklegeringer.

5xxx = Al+Mg
7xxx = Al+Zn

Det er ikke umulig jeg tar feil her nå, for jeg kan mest det her innenfor fly verdenen.

Cast alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium
2xxx Copper
3xxx Silicon, copper og/eller magnesium
4xxx Silicon
5xxx Magnesium
7xxx Sink
8xxx Lithium

Wroght Alloys:
1xxx Minimum 99% aluminium.
2xxx Copper
3xxx Mangan
4xxx Silicon.
5xxx Magnesium
6xxx Magnesium + silicon
7xxx Sink
8xxx Hovedsaklig Lithium.

Etter Wikipedia har du nok kanskje rett. :wink: Tok bare en snarvei med et googlesøk i det forige innlegget uten å verifisere det. Det gav svaret (Japanese Industrial Standard anno 1990) JIS H 5301:1990 / (Philippines National Standard anno 1991) PNS 629:1991: Presstøpt Aluminium/Zink-legering :shock:
Jeg fant ikke legeringen 5301 nevnt i Wikipedia, men innholdet skulle (om det er en Magnox-legering) ligge et sted mellom disse to legeringene:
5154 Alloy: 0.25 Si / 0.40 Fe / 0.10 Cu / 0.10 Mn / 3.10-3.90 Mg / 0.15-0.35 Cr / 0.20 Zn / 0.20 Ti
5356 Alloy: 0.25 Si / 0.40 Fe / 0.10 Cu / 0.10 Mn / 4.50-5.50 Mg / 0.05-0.20 Cr / 0.10 Zn / 0.06-0.20 Ti
Jeg har bare materialteknikk fra 4. semesteret innen Elektro/maskiningeniør (kybernetikk/mekatronikk), så fly har jeg ikke så mye peiling på :wink:

Svar