[LØST]Manglende spenning i ISO-kontakt
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
[LØST]Manglende spenning i ISO-kontakt
Hei, prøver å montere inn ny radio i mon OG900 m88.
Her manger jeg konstant-spening i ISO-kontakten. Sikkringer er i orden.
Etter det jeg kan se på den elektriske tegningen til bilen, så er det samme sikkring som til klokken, og den funker.
Noen som har noen idèer om hva som kan være galt?
Her manger jeg konstant-spening i ISO-kontakten. Sikkringer er i orden.
Etter det jeg kan se på den elektriske tegningen til bilen, så er det samme sikkring som til klokken, og den funker.
Noen som har noen idèer om hva som kan være galt?
Sist redigert av Atzz den 29 des 2009, 12:12, redigert 1 gang totalt.
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
Dårlig kontakt mellom sikringen og ISO kontakten en plass, ellers så kan det være en annen sikring? Usikker på hvordan det ser ut der, men kan fort bli dårlig kontakt ved f.eks. et koblingspunkt(splitter, kabelsko etc.).Atzz skrev:Hei, prøver å montere inn ny radio i mon OG900 m88.
Her manger jeg konstant-spening i ISO-kontakten. Sikkringer er i orden.
Etter det jeg kan se på den elektriske tegningen til bilen, så er det samme sikkring som til klokken, og den funker.
Noen som har noen idèer om hva som kan være galt?
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
Det er jo også godt sett om du sier at du ser iso-kontakten på skjemaet for og900 har ikke iso-kontakter 
Om du har en overgang til Iso montert på Saabkontaktene så må du sjekke om overgangen stemmer.

Om du har en overgang til Iso montert på Saabkontaktene så må du sjekke om overgangen stemmer.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
Du har helt rett, er en overgang der ja.
Alt annet funker, er spenning ut på den som er innom tenningslåsen.
Jeg kan prøve å få tatt et bildet av tegningen jeg kikker på, slik at dere også kan få se
Alt annet funker, er spenning ut på den som er innom tenningslåsen.
Jeg kan prøve å få tatt et bildet av tegningen jeg kikker på, slik at dere også kan få se

- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
Jeg ville gått over alle koblingspunktene, trenger ikke være godt synlig... Kan også være en ide å koble utenom tenningslåsen, bare for å se om det virker, isåfall kan problemet ligge i tenningslåsen eller koblingen ut/inn av den.Atzz skrev:Du har helt rett, er en overgang der ja.
Alt annet funker, er spenning ut på den som er innom tenningslåsen.
Jeg kan prøve å få tatt et bildet av tegningen jeg kikker på, slik at dere også kan få se
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
Husker jeg ikke helt feil, må du selv hente konstant +12V spenning om anlegget ditt trenger det (radiokanalminne,alarm osv). På den ferdige Saab audio-kontakten får du bare +12V når nøkkelen er vridd om...Atzz skrev:Du har helt rett, er en overgang der ja.
Alt annet funker, er spenning ut på den som er innom tenningslåsen.
Jeg kan prøve å få tatt et bildet av tegningen jeg kikker på, slik at dere også kan få se
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
Men hvis det er slik du sier, hvorfor er det da tegnet opp en som tilfører spenning direkte?
Dette er tegnet opp både i Haynes-manualen og en annen tenging jeg har.
Dette er tegnet opp både i Haynes-manualen og en annen tenging jeg har.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
Hvorfor det er sånn er ikke godt å si, annet enn at elektriske anleggene på bilene har en felles standard, men likevel skiller det noe mellom modellene alt etter utstyr osv. Jeg vet at på min gamle 86 900 måtte jeg hente +12V separat som nevnt tidligere. Annet eksempel på elskjemaavik: På min gamle 90mod 9000i trodde jeg at cruisekontrollen bare var "plug and play" med alle komponenter, men den gang ei. Der måtte jeg lage ny tilførselskobling til sikringen til cruisekontrollen i sikringsboksen. Den var ikke der enkelt og greit, selv om den var nedtegnet både i Haynes og på kopien jeg har av koblingsskjema fra reparasjonshandboken til Saab...Atzz skrev:Men hvis det er slik du sier, hvorfor er det da tegnet opp en som tilfører spenning direkte?
Dette er tegnet opp både i Haynes-manualen og en annen tenging jeg har.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
JFra ISO-kontakt til orginalkontakt går det en grå ledning, fra orginalkontat forsvinner den en hvit/brun ledning inn i dashbordet. Vet noen av dere hvor denne ender?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
Så vidt jeg kan se er det en brun/hvit som er +signal til venstre bakhøyttaler. Det ser også ut til at det er en brun/hvit som går til en kontakt og tilslutt videre over i en blå/hvit ledning.
Kan det være til noen hjelp?
Kan det være til noen hjelp?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
blå/hvit?
Nei, det brun/hvit jeg har, forsvinner inn i en slik pølse sammen med alle de andre kablene!
Nei, det brun/hvit jeg har, forsvinner inn i en slik pølse sammen med alle de andre kablene!
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
Det jeg mente er at det er to brun/hvit som står oppført i det originale koblingsskjemaet jeg har her, men kan ta en kikk på et par andre også. Originalt ser det ihvertfall ut til å være slik jeg skrev, om jeg forstod skjemaet riktig i farten. Kan se om jeg får tatt en kikk på et annet iløpet av kvelden også.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
Ahh, kanskje det er to ja 
har ikke sjekka så nøye

har ikke sjekka så nøye

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Manglende spenning i ISO-kontakt
Nå kjære Saabvenner, nå fant jeg feilen 
Feilen lå i overgangen fer *snodig saab-kontakt* til ISO.
I selve pluggen til direktespenninga i ISO ende, så var ikke lederen avisolert før de hadde klemt den fast i pluggen


Feilen lå i overgangen fer *snodig saab-kontakt* til ISO.
I selve pluggen til direktespenninga i ISO ende, så var ikke lederen avisolert før de hadde klemt den fast i pluggen







