slapp clutchpedal 9000 96mod
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
slapp clutchpedal 9000 96mod
skulle til å kjøre inn på parkeringsplassen på europris får å kjøpe såpe også fikk jeg fader meg ikke bilen i gir hadde akkurat stoppet og skulle rygge inn på en åpen plass også sto jeg der uten å få bilen i gir ææææsj girkassa tenkte jeg men etter litt nærmere tenking så virker clutchpedalen veldig slapp. får gått inn i alle girene når motoren ikke er i gang så jeg tenker kanskje clutchpumpe men er litt usikker her
takker for alle inlegg på forhånd=)
mvh. espen reggestad
takker for alle inlegg på forhånd=)
mvh. espen reggestad
Sist redigert av reggestad vettu den 09 jan 2010, 12:11, redigert 2 ganger totalt.
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: hjelp hva kan være galt!!
Den gode gamle clutch-vaieren kanskje? usikker på hvordan det er på 9000, men på min '96 900 hadde jeg samme problem og da måtte vaier byttes...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: hjelp hva kan være galt!!
Er nok hydraulisk clutch på alle 9000 gitt.Andrew N1328 skrev:Den gode gamle clutch-vaieren kanskje? usikker på hvordan det er på 9000, men på min '96 900 hadde jeg samme problem og da måtte vaier byttes...

Det er slett ikke umulig du har problemer med en av sylindrene på clutchen, men beskrivelsen din var veldig dårlig. Det hjelper også om du har en tittel som i alle fall beskriver problemet bittelitt...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Re: hjelp hva kan være galt!!
Er vel 3 hovedting det kan være.
1: Hovedsylinderen. Den sitter inne i bilen, er koblet til selve clutchpedalen.
2: Slangen mellom hovedsylinder og slave. Er av metall det meste av veien, men har en bit under batterikassa som er bøyelig. Kan lekke der.
3: Slavesylinderen.
Regner med du har sjekket nivået på bremsevæska. Skal ikke så mye under max før det ikke er væske til clutchen siden beholderen er delt opp i flere rom innvendig. Nå skal det jo ikke bli luft i systemet med mindre det er lekkasje noe sted.
1: Hovedsylinderen. Den sitter inne i bilen, er koblet til selve clutchpedalen.
2: Slangen mellom hovedsylinder og slave. Er av metall det meste av veien, men har en bit under batterikassa som er bøyelig. Kan lekke der.
3: Slavesylinderen.
Regner med du har sjekket nivået på bremsevæska. Skal ikke så mye under max før det ikke er væske til clutchen siden beholderen er delt opp i flere rom innvendig. Nå skal det jo ikke bli luft i systemet med mindre det er lekkasje noe sted.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: hjelp hva kan være galt!!
oki har kikket litt rundt etter lekkaskjer men kan ikke si jeg finner no. skal dobbeltsjekke nivået i beholderen,
tok av det lille plastdekselet der man kommer til luftenippelen som sitter i kassa men jeg ser jo at stempelet beveger på seg når jeg får en til å trykke pedalen inn, men somm sagt så virker pedalen litt slapp i forhold til det den har vært så noe må jo være galt. beklager for litt dårlig forklaring, var litt oppgitt igår serru hehe.
tok av det lille plastdekselet der man kommer til luftenippelen som sitter i kassa men jeg ser jo at stempelet beveger på seg når jeg får en til å trykke pedalen inn, men somm sagt så virker pedalen litt slapp i forhold til det den har vært så noe må jo være galt. beklager for litt dårlig forklaring, var litt oppgitt igår serru hehe.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: hjelp hva kan være galt!!
fant ingen lekkaskjer igår men fyllte opp litt veske i beholderen og da virket det som alt fungerte igjen hehe helt utrolig
er bare et lite men da. når jeg trykker clutchen helt i bånn så hører jeg litt gnissing fra cluthen, veit ikke om dette er mulig men kan stempelet som trykker clutchen gå for langt ut, mulig litt vanskelig å skjønne men er bare å stille spørsmål
var ute å kjørte litt smått igår og da fikk jeg den i alle girene tenkte jeg bare skulle høre hva den gnisselyden kunne være 

er bare et lite men da. når jeg trykker clutchen helt i bånn så hører jeg litt gnissing fra cluthen, veit ikke om dette er mulig men kan stempelet som trykker clutchen gå for langt ut, mulig litt vanskelig å skjønne men er bare å stille spørsmål


-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: mulig girkassehavari 9000 96 mod turbo???
noen som har noe innspill angående den rare lyde hehe?? 

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: mulig girkassehavari 9000 96 mod turbo???
Kan ikke være noe så enkelt som en lagerlyd fra utløserlageret til slavesylinderen som begynner å bli slitt?
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: mulig girkassehavari 9000 96 mod turbo???
Hvis du trykker clutchen helt i bånn, så er det vel bare utløserlageret det kan komme lyd fra? Da går vel ikke noe i girkassa rundt hvertfall.
Men kan kanskje være noe rusk som sitter fast i clutchen. Om det er utløserlageret som er på tur så vil nok det etterhvert ødelegge slavesylinderen, og det merker du fort hvis det skjer
Men kan kanskje være noe rusk som sitter fast i clutchen. Om det er utløserlageret som er på tur så vil nok det etterhvert ødelegge slavesylinderen, og det merker du fort hvis det skjer

"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: mulig girkassehavari 9000 96 mod turbo???
jeg har forretsen satt inn bilen for vinteren nå som den ikke fungerer ordentlig, men her om dagen luftet jeg den litt og da fant jeg ut at clutcpedalen ble hardere el like hard som den var når jeg holdt litt høyt turtall men ble slapp igjen når den går på tomgang hva kan dette komme av? mulig dårlige vakumslanger?
takker på forhånd
takker på forhånd

-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: slapp clutchpedal 9000 96mod
anyone???
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: slapp clutchpedal 9000 96mod
ingen smarte saabhoder som kan tenke seg hva dette kan komme av. er rimelig blank selv 

-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: slapp clutchpedal 9000 96mod
etter et veldig grundig søk rundt på forumet her så fant jeg en annen som led av semme problem som meg og der var det ei fjør i clutchen som hadde løsnet og lagde krøll
så er redd jeg også må ned med girkassa som så altfor mange her inne hehe
har bare ventet på det egentlig hehe
men nå lurer jeg på hva som er kjekt å få byttet mens kassa er nede???
vil nødig gjøre dette 2 ganger
mvh
espen reggestad



så er redd jeg også må ned med girkassa som så altfor mange her inne hehe



men nå lurer jeg på hva som er kjekt å få byttet mens kassa er nede???
vil nødig gjøre dette 2 ganger

mvh
espen reggestad
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: slapp clutchpedal 9000 96mod
Er vel tre ting inni der som godt kan finne på å ryke/bli utslitt, clutch, slavesylinder og utløserlager.
Når kassa først er ute så tar det 5 minutt ekstra å få bytta de tingene.
www.partsforsaabs.com er vel blant de rimeligste på de delene.
Når kassa først er ute så tar det 5 minutt ekstra å få bytta de tingene.
www.partsforsaabs.com er vel blant de rimeligste på de delene.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Re: slapp clutchpedal 9000 96mod
takk for kjapt svar timon
|da må nok det også byttes
kommer sikkert til å spørre om mere når jeg skal begynne å demontere hehe



kommer sikkert til å spørre om mere når jeg skal begynne å demontere hehe

