Bilen starter ikke - styresentralen ødelagt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
MatsNilsen

Bilen starter ikke - styresentralen ødelagt

Legg inn av MatsNilsen » 28 des 2009, 16:58

For rundt 6mnd siden nektet plutselig min Saab 9000 CSE (96mod) å starte. Bilen hadde fungert som vanlig kvelden før, men når jeg skulle starte den neste morgen var det ikke liv i den. Forsøkte å lade batteriene og startkabler, uten hell. Etter en stund fikk jeg den inn på verksted. På det første verkstedet klarte de ikke komme inn på bilen med den automatiske feilsøkeren, og anbefalte at jeg dro på merkeverkstedet. Jeg gjorde dette (selv om de tar blodpris), og her byttet de tennkassett og mente bilen skulle fungere fint. Det gjorde den..i en uke. Bilen måtte inn igjen, og nå fant de ut at styresentralen var gåen. Denne kostet 9-10.000, men de hadde bare dunket litt i den så hadde bilen startet og funket fint.

Jeg bestemte meg for å ta sjangsen på å ikke bytte styresentralen (pengeboka tok sjangsen på det). Bilen har fungert ypperlig fram til 1. juledag. Da ville den ikke starte. Samme symptomer som tidligere. Nå har jo dette gitt meg muligheten til å fraskrive meg alt ansvar som sjåfør i jula og jeg kan dermed nyte alkohol når det måtte passe, men i lengden blir dette plagsomt.Spørsmålene blir derfor som følger:

- Hvor ligger denne styresentralen (tenkte å prøve å dunke litt i den, for å se om den starter igjen)?
- Er det mulig å finne denne delen brukt, og er det mulig for en ukyndig å få skiftet denne (med litt hjelp fra venner og vanlig verktøy)?
- Ser for meg at sakkyndige sikkert kunne ordnet dette lett, og at det må være mulig å selge bilen om det skulle komme til det (selvfølgelig med rabatt for at styresentralen må byttes). Noen interesserte:)?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Bilen starter ikke - styresentralen ødelagt

Legg inn av Tor N12 » 28 des 2009, 17:12

Trionicboksen (styresentralen) ligger oppe ved vindusviskermotoren, bare ta av det sorte dekselet opp mot ruta når du har opp panseret så vil du se boksen på førersia.
Boksen kan lett skiftes ja men om du har startsperre på bilen din så må du få giftet inn den nye eller lagd en som har den rette startsperrekoden. Om du skal gifte den inn (gjøres med Saabs orginale diagnoseverktøy) så MÅ du også passe på at du får slått av alarmen først ellers vil det gå galt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar