[LØST, nytt ? 18/1]Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
[LØST, nytt ? 18/1]Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Trenger hjelp her, bilen ville ikke starte i dag.
Starteren går, men det er en veldig anderledes lyd enn vanlig. I tillegg synes jeg det er mye lyd (during?) når jeg setter på tenninga. Check engine lyser, sammen med batterisymbolet. (batteriet er i orden, jeg kobla på en lader for å sjekke)
Noen tips? Typiske sikringer jeg bør sjekke? Har ikke hatt noe trøbbel med bilen siden jeg kjøpte den i mai i fjor.
Takk.
Starteren går, men det er en veldig anderledes lyd enn vanlig. I tillegg synes jeg det er mye lyd (during?) når jeg setter på tenninga. Check engine lyser, sammen med batterisymbolet. (batteriet er i orden, jeg kobla på en lader for å sjekke)
Noen tips? Typiske sikringer jeg bør sjekke? Har ikke hatt noe trøbbel med bilen siden jeg kjøpte den i mai i fjor.
Takk.
Sist redigert av Tumbleweed den 18 jan 2010, 22:27, redigert 2 ganger totalt.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Du har ikke hatt lite bensin på bilen de siste dageneTumbleweed skrev:Trenger hjelp her, bilen ville ikke starte i dag.
Starteren går, men det er en veldig anderledes lyd enn vanlig. I tillegg synes jeg det er mye lyd (during?) når jeg setter på tenninga. Check engine lyser, sammen med batterisymbolet. (batteriet er i orden, jeg kobla på en lader for å sjekke)
Noen tips? Typiske sikringer jeg bør sjekke? Har ikke hatt noe trøbbel med bilen siden jeg kjøpte den i mai i fjor.
Takk.

-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
3/4 full tank. Dessuten prøvde jeg å beskrive at det er en annen lyd i starteren. Kan det være selve starteren tro? På andre biler jeg har hatt med starter-problem har det gått an å "rugge" bilen i gir, for å få innslag. Men dette er jo en automat.....
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Da er det lite trolig det er kondens og ising i allefall.Tumbleweed skrev:3/4 full tank. Dessuten prøvde jeg å beskrive at det er en annen lyd i starteren. Kan det være selve starteren tro? På andre biler jeg har hatt med starter-problem har det gått an å "rugge" bilen i gir, for å få innslag. Men dette er jo en automat.....
Høres lyden fra starteren bare ut som om den spinner fritt, uten at innslaget slår inn eller

Så et dumt spørsmål. Du har nok glycol på bilen

-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Vanskelig å beskrive lyden, men det virker ikke helt som den spinner fritt. Heller litt tungt.
Har ikke sjekka kjølevæska, men den har starta lett i -16 (uten motorvarmer), og har oppført seg helt normalt under hele kuldeperioden.
Nå er det for kaldt og mørkt, men jeg skal gå over alle sikringer i morgen for sikkerhets skyld.
Har ikke sjekka kjølevæska, men den har starta lett i -16 (uten motorvarmer), og har oppført seg helt normalt under hele kuldeperioden.
Nå er det for kaldt og mørkt, men jeg skal gå over alle sikringer i morgen for sikkerhets skyld.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Jeg synes symptomene dine taler mot et batteri som har tatt kvelden. Hvis en celle i batteriet er død vil det ikke hjelpe med lader, da vil ikke batteriet ta imot ladingen. I slik kulde som det har vært nå er det ikke uvanlig at batterier som sliter litt fra før får nådestøtet når du prøver å dra rundt en motor full av tykk, kald olje.
Prøv å låne et batteri og se om det hjelper, det koster i alle fall ikke noe å gjøre et forsøk.
Prøv å låne et batteri og se om det hjelper, det koster i alle fall ikke noe å gjøre et forsøk.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Du skriver at det er mye lyd når du setter på tenninga. Altså til det hakket før du drar om starteren? Hører du noe klikkelyder(type relè) fremme i motorrommet da?
Kan ha gått i limp-home modus hvis du hører dette.
Men om du ikke har merka noe på ytelse i senere tid eller på siste turen er det vel lite sannsynlig.
Jeg ville gjort som Edhunter sier, og prøvd et friskt batteri først. Lån av en venn
Kan ha gått i limp-home modus hvis du hører dette.
Men om du ikke har merka noe på ytelse i senere tid eller på siste turen er det vel lite sannsynlig.
Jeg ville gjort som Edhunter sier, og prøvd et friskt batteri først. Lån av en venn

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Eller, om du har en annen bil, prøv med startkabler og motoren på den andre bilen igang. Da får du om ikke annet utelukka at starteren får for lite strøm.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Takk for tipsene, folkens. Jeg skal forsøke med et friskt batteri i morra.
Aleks: Det er ikke noe påtrengende rele-lyd nei, og jeg tror jeg bare legger ekstra merke til lyd når bilen ikke vil.
Aleks: Det er ikke noe påtrengende rele-lyd nei, og jeg tror jeg bare legger ekstra merke til lyd når bilen ikke vil.
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: [LØST foreløpig]Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Fikk omsider start ved hjelp av startkabler og en grei nabo. Det tok ei god stund før den begynte å fyre, så jeg tror muligens det har vært kondens allikevel. Så krysser jeg fingra og håper det ikke er noe annet og dyrt!
(Saab-mekanikeren jeg snakka med på telefonen var brennsikker på at det var bensinpumpa, selv om jeg påpekte at jeg hørte den)
(Saab-mekanikeren jeg snakka med på telefonen var brennsikker på at det var bensinpumpa, selv om jeg påpekte at jeg hørte den)
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: [LØST foreløpig]Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Det kan være at bensinpumpen begynner å slite litt, min var litt av og på før den røk. Stod og prøvde å starte i sikkert 15 minutter før den plutselig kom. Da fungerte bilen i flere dager uten problemer, før pumpen plutselig sa takk for seg for godt.Tumbleweed skrev:Fikk omsider start ved hjelp av startkabler og en grei nabo. Det tok ei god stund før den begynte å fyre, så jeg tror muligens det har vært kondens allikevel. Så krysser jeg fingra og håper det ikke er noe annet og dyrt!
(Saab-mekanikeren jeg snakka med på telefonen var brennsikker på at det var bensinpumpa, selv om jeg påpekte at jeg hørte den)
Om du vet at pumpen har gått langt (over 200 000) kan det lønne seg å kjøpe ny og ha på lur, for den kommer til å ryke en dag uansett. Mekonomen, Meca og Speedparts (og sikker mange andre) har pumper til levelige priser. Vil du ha plug and play kjøper du komplett armatur, vil du spare penger og liker å plundre med småtteri kjøper du kun pumpe og bytter i det armaturet du har.
Det kan også nevnes at du bør være obs på at om veivakselgiveren er dårlig kan denne gi startproblemer. I så fall skal dette enkelt kunne bekreftes ved at turtelleren ikke beveger seg når du drar rundt på starteren.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: [LØST foreløpig]Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Det der er det faktisk ikke så godt å se alltid, så det er en dårlig måte å feilsøke på har jeg funnet ut. Flytter nåla på seg så kan du utelukke giveren, men om den ikke gjør det så skal man være forsiktig med å konkludere med at giveren er defekt.EdHunter N815 skrev: Det kan også nevnes at du bør være obs på at om veivakselgiveren er dårlig kan denne gi startproblemer. I så fall skal dette enkelt kunne bekreftes ved at turtelleren ikke beveger seg når du drar rundt på starteren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: [LØST foreløpig]Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Er selvsagt redd for at det er pumpa, men symptomene stemmer ikke helt i min (merkelige) logikk. Har forsøkt å starte bilen med jevne mellomrom før jeg fikk starthjelp, og etterhvert var det antydning til fyring. Fylte på kondensfjerner og satte på motorvarmer siden første post. Og pumpa har i det minste gitt lyd fra seg hver gang.EdHunter N815 skrev:
Det kan være at bensinpumpen begynner å slite litt, min var litt av og på før den røk. Stod og prøvde å starte i sikkert 15 minutter før den plutselig kom. Da fungerte bilen i flere dager uten problemer, før pumpen plutselig sa takk for seg for godt.
Når den endelig starta var det heller ikke plutselig, men gradvis på starteren (om det gir noen mening).
Det som hjalp (i mitt hode) var å få nok guts fra batteriet over lang nok tid.
Det kan selvsagt være at jeg med dette forsøker å lure meg selv unna noen tusenlapper i ny bensinpumpe....skal uansett spandere nytt batteri (og det er jo over tusingen også)
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: [LØST foreløpig]Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Jeg har faktisk vært ute for noe lignende, rett etter at jeg skiftet pumpen min. Jeg tror det da var rusk i systemet etter at jeg hadde rotet rundt (dette var i sommer, så kondens var uaktuelt), så det kan jo være noe så enkelt.
For the record, bensinpumpe koster ikke over tusenlappen med mindre du kjøper komplett armatur eller hos Saab.
For the record, bensinpumpe koster ikke over tusenlappen med mindre du kjøper komplett armatur eller hos Saab.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 mar 2009, 20:33
Re: [LØST foreløpig]Starter ikke! 1998 9-5 2.0 automat 160'km
Neida, ser at Mekonomen har til rundt tusingen, Meca har ligger under faktisk. Din Bil (Trondheim) skulle ha 4000,-. Og det er I.K.K.E aktuelt. Krysser fingre og tær for at det var kondens (så i dag at tanken var under halv, ikke 3/4 som jeg skrev tidligere, og været har jo vært små-schizo her i trondheim i jula) Bilen starta forresten som ett skudd nå nettopp.
En annen ting: dere som har skifta pumpa, blir det ikke vesentlig bensin-lukt i bilen etterpå? Siden den er tilgjengelig fra kupeen, mener jeg?
En annen ting: dere som har skifta pumpa, blir det ikke vesentlig bensin-lukt i bilen etterpå? Siden den er tilgjengelig fra kupeen, mener jeg?