Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10
Moderator: Moderatorer
- kingoftheroad
- Grunnladetrykk
- Bil: saab 9-5
- Sted: kristiansand
Re: Vil ikke i revers! 9-5 Nå også med andre problemer!!!!
Det er det så er så merkelig har ikke merket noe. men skal sjekke i morgen når det er lyst og dra innom ett verksted og spør om de kan ta den opp på bukk.
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D
- kingoftheroad
- Grunnladetrykk
Nå begynner jeg å lurer på om jeg har gåen toppakning å tett sil. for sist jeg fylte var det for lite olje men når jeg skulle fylle i dag. så var den over max med olje. Men den bruker jo kjøleveske. så det lurer jeg på hva er. hvis jeg må rense silen og bytte toppakning ville det heller lønne seg å bytte motor?
King of the road!
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Om det er slik du selv skriver, bytte topp pakning å rense sil, er det jo laaaangt under kost å bytte motor. Jeg vet jo selvsagt ikke tilstanden på motoren din, men ville absolutt sjekket turbo, uansett tilstand renset sil, tatt av toppdeksel og rengjort der og sjekket strammeren på registeret. Om motoren din går fint og er ellers frisk og fin er det jo ingen vits og bytte den ut. Dette er ting selv en hobbymekaniker selv klarer å fikse hjemme i garasjen;) god jul
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Dodge Ram d-150 pickup
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Husk at det tar litt tid fra du stopper motoren til olja renner ned, det har betydning for hva du måler. Bilen må også stå plant.
Kjølevæska forsvinner ikke noe annet sted, gjennom lekkasje i motorrom eller varmeregister? Han du vann i olja så blir den grå og smører dårlig.
Kjølevæska forsvinner ikke noe annet sted, gjennom lekkasje i motorrom eller varmeregister? Han du vann i olja så blir den grå og smører dårlig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- kingoftheroad
- Grunnladetrykk
Hadde jeg hatt en grei garasje å stå hadde ikke dette vært noe problem men jeg har verken det eller godt med utstyr. lysten på å fikse det selv da det ellers kan bli rimelig dyrt.
King of the road!
- kingoftheroad
- Grunnladetrykk
Olja er svart som fy. syntes den tikket litt. men det er vel fordi at sila er tett og den får ikke sirkulert olja? Nå er ikke jeg ekspert på motor så rett på meg hvis jeg har feil:D Noen i kristiansands område som har garasje og lyst til å hjelpe for ett par kr? Tenker liksom litt sånn jeg: jeg fikser det som er galt nå så går det sikkert ett halvt år så har motoren rast. Liker å være på den sikre siden. men nå har jeg ikke turt å kjøre med den da den er full og tom for olje hele tiden.
King of the road!
- kingoftheroad
- Grunnladetrykk
Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!
Oppdatering.
Vært oppe hos saab en tur og de mener at hvis sila er tett så skal oljelampa lyse. så da legger jeg den saken ifra meg.
Kjørte en del i går og bilen slet med å bli diftsvarm holder seg godt under midten av temperaturskalaen. skal vel ligge på midten? Skal opp nå snart og sjekke feilkoder å så ser vi hva jeg gjør. regner med det er gåen toppakning men skal sjekke den ventilen som kunne være årsaken først. er det gåen toppakning betaler jeg ett par lapper hvis noen vil utføre jobben for meg:D
Vært oppe hos saab en tur og de mener at hvis sila er tett så skal oljelampa lyse. så da legger jeg den saken ifra meg.
Kjørte en del i går og bilen slet med å bli diftsvarm holder seg godt under midten av temperaturskalaen. skal vel ligge på midten? Skal opp nå snart og sjekke feilkoder å så ser vi hva jeg gjør. regner med det er gåen toppakning men skal sjekke den ventilen som kunne være årsaken først. er det gåen toppakning betaler jeg ett par lapper hvis noen vil utføre jobben for meg:D
King of the road!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Når oljelampa lyser så er det aaaalt for sent, lyser den en dag pga tett oljesil så kan du mest sannsynlig kaste motoren. Sjekk sila di du, det er billig forsikring.
Toppakning høres nå litt snodig ut for meg, men det kan jo hende... men om kjølevæska di forsvinner så vil enten olja bli grå, eller det vil lekke kjølevæske ned i en av forbrenningsrommene, og det vil du se om du skrur ut tennpluggene dine. Kan jo være greit å sjekke det, det er dumt å koste på toppakningsbytte om den er i orden, finner du noen som bytter den for et par lapper så er du meget heldig. Om nå toppakninga skal byttes på en slik motor så hadde jeg villet ta et større røsk enn som så og gått over mest mulig, men det er nå meg det da...
Toppakning høres nå litt snodig ut for meg, men det kan jo hende... men om kjølevæska di forsvinner så vil enten olja bli grå, eller det vil lekke kjølevæske ned i en av forbrenningsrommene, og det vil du se om du skrur ut tennpluggene dine. Kan jo være greit å sjekke det, det er dumt å koste på toppakningsbytte om den er i orden, finner du noen som bytter den for et par lapper så er du meget heldig. Om nå toppakninga skal byttes på en slik motor så hadde jeg villet ta et større røsk enn som så og gått over mest mulig, men det er nå meg det da...
- kingoftheroad
- Grunnladetrykk
har ikke sunket noe med kjøleveske de to siste dagene. Var innom saab nå og fikk lest ut to feilmeldinger.
1. Motor får for mager blanding.(chippen som gjør dette?)
2. Temperaturmåler ved innsug var defekt(noe i den duren)
Olja er svart. eksosen er hvit/grå. ryker egentlig ikke så mye når den er varm heller.
Tenkte jeg skulle ta ett oljebytte, og ta ned og renset sila samtidig(må pakninginen til bunnpanna byttes)
Olja er svart. eksosen er hvit/grå. ryker egentlig ikke så mye når den er varm heller.
Tenkte jeg skulle ta ett oljebytte, og ta ned og renset sila samtidig(må pakninginen til bunnpanna byttes)
King of the road!
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Om eksosen er hvit så vet jeg i alle fall hvor det blir av kjølevæsken din.kingoftheroad skrev:har ikke sunket noe med kjøleveske de to siste dagene. Var innom saab nå og fikk lest ut to feilmeldinger.

Det er ikke pakning på bunnpannen, du må bruke pakningsstoff.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
men om det er hvit eksos nå på vinteren er det helt normalt. Det letteste å konstatere om det er kjøleveske som kommer ut av eksosen, er å lukte på den, å ta en vanndråpe som kommer ut av eksosrøret å rett og slett smake på den, den smaker som sukker vann å lukta er ikke å ta feil at, søtlig stygg lukt.
Samtidig om du tar ut pluggene vil du mest sansynelig se de på de at en er skikkelig rein, eller du lyser ned på stemplene, de blir vasket rene så de ser nye ut.
Og silen skal du bare ta ut å rengjøre, samme med toppdekslet. Har vakset siler som er potte tette, uten at bilen har hatt noe oljelampe som lyste, som Ingvar sier, om silen er så tett er nok motrern rasèrt.
Samtidig om du tar ut pluggene vil du mest sansynelig se de på de at en er skikkelig rein, eller du lyser ned på stemplene, de blir vasket rene så de ser nye ut.
Og silen skal du bare ta ut å rengjøre, samme med toppdekslet. Har vakset siler som er potte tette, uten at bilen har hatt noe oljelampe som lyste, som Ingvar sier, om silen er så tett er nok motrern rasèrt.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
Dodge Ram d-150 pickup
Dodge Ram d-150 pickup
- kingoftheroad
- Grunnladetrykk
Takker for svar. skal se hva jeg får gjort selv, ute i denne kulda. merker den kutter hvis jeg prøver å dra den litt på gira når jeg skal ut på e18(mellom 2-3000 omdr). Er det farlig å kjøre bilen nå?
King of the road!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
De leste ut feilkoder, og så gjorde de ikke mer når de først hadde tech 2en framme? Typisk...
Om tempgiveren er defekt så er det bare å bytte med en gang, den har jo noe med saken å gjøre.... Sjekk kontakta på den først. Sjekket de verdien denne ga også, eller leste de bare feilkoden?
Om bilen er trimmet så lurer jeg på hva slags trim det er, og om det er rett dyser til programmet. Sannsynligvis skal det sitte RØDE dyser på en trimmet 98-modell, er de grønne så er det mest sannsynlig feil.
All eksos er hvit om vinteren, vannet i eksosen kondenseres i kulda så det er vanndampen du ser. Det er ikke ensbetydende med defekt toppakning. Du kan som nevnt over her skru ut pluggene en og en og se på dem, da ser du om det lekker vann inn i en sylinder og dersom de er kritthvite (gråhvit er OK) så går motoren magert.
Om tempgiveren er defekt så er det bare å bytte med en gang, den har jo noe med saken å gjøre.... Sjekk kontakta på den først. Sjekket de verdien denne ga også, eller leste de bare feilkoden?
Om bilen er trimmet så lurer jeg på hva slags trim det er, og om det er rett dyser til programmet. Sannsynligvis skal det sitte RØDE dyser på en trimmet 98-modell, er de grønne så er det mest sannsynlig feil.
All eksos er hvit om vinteren, vannet i eksosen kondenseres i kulda så det er vanndampen du ser. Det er ikke ensbetydende med defekt toppakning. Du kan som nevnt over her skru ut pluggene en og en og se på dem, da ser du om det lekker vann inn i en sylinder og dersom de er kritthvite (gråhvit er OK) så går motoren magert.
- kingoftheroad
- Grunnladetrykk
Grunnen til at det ikke ble gjort mer er at det er en kamerat av meg som er lærling på kvia, men han skruropel så han hadde aldri brukt det programmet før. skal være speedparts dteg 2 chip på den iølge forrige eier...Ingvar N629 skrev:De leste ut feilkoder, og så gjorde de ikke mer når de først hadde tech 2en framme? Typisk...
King of the road!
- kingoftheroad
- Grunnladetrykk
Kanskje litt dumt spørsmål men kan jeg kjøre bilen sånn som den er? Eller kan det bare ødelegge mer? Skal ut å sjekke om det er noe løse ledninger eller deler. Skulle ha bytta olje men er mellom 10-14 minus grader her nå. og jeg har ikke noen garasje å stå i:/tusen takk for svar ingvar. Skjønner ikke helt hva den giveren har å gjøre med at den bruker olje? skal finne ut om det er røde dyser også...
King of the road!