tips mottas med stor takknemlighet

Moderator: Moderatorer
Skal ikke være problem å få tak i stålpakningen, har sett flere selger denne. Men husk at det uansett skal brukes pakningssilikon et par steder på kontaktflaten mellom girkasse og motor, så kun stålpakning er ikke nok iallfall.dj piasava N879 skrev:ok den type silikon har jeg såmen den pakninga er sikkert mulig å få kjøpt hos saab. koster neppe all verden så kan jo være greit å ha den der.. ellers ved bytte av kobling er det noen tettninger der som kan være grei å skifte når man først har begynt?
Ettersom du bestiller ny pakning, skal det holde med å legge silikon som vist på bildene. Men om du er litt uheldig å riper litt i metallpakningen når du setter motor og girkasse sammen, har du et potensiellt lekasjeproblem som bare venter på å inntreffe igjen. Erfaringsmessig har jeg i allefall lært av mine feil, og strøket et tynt sjikt med silikon på begge kontaktflatene på motor og på girkassen. Er kjipt å måtte gjøre jobben to ganger når du bare behøver å gjøre den en gang. Bruk plastpose over indre drivknuter og "Tripodene" for å slippe tilgrising av disse. De første gangene jeg hadde ut motoren i 99'en, tok jeg ut bare den nedre bærekula på passasjersiden for å få ene drivakselen ut av veien. Men etter å ha sprengt et par "Tripoder", begynte jeg å ta av nedre bærekulene på begge sider for å få begge drivakslene ut av veien, og for så å kunne løfte motoren rett opp og rett ned. Mye lettere enn å drive å lirke motoren sideveis for å få drivakselen på plass når du slipper ned motoren igjen. Eneste aberet er at du ikke får flyttet bilen så lett om du bruker talje festet i tak e.l. for å få ut motoren. Bruk en "Elefant-jekk". Om du ikke har, får du sikkert låne en. Selv har jeg en billigversjon fra Biltema som funker udmerket. Selv om vekten av motor og girkasse er tung og ligger på grensen hva den orker om du drar ut løftebommen. Ordentlig redskap er halve jobben er det noe som heter, og det stemmer herdj piasava N879 skrev:de pakingene til veivhusventilasjonen å til oljefiltere (holder) har jeg liggende. skal bestille opp resten av pakningene nå etter nyåret. da du smører ut silikonen skal den legges rundt hele eller bare slik som vist på bilde?