Vil ikke i revers! 9-5+ MOTORHAVARI 12,02,10

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2009, 13:53

Den har jo ingenting med oljeforbruket å gjøre, men nå begynner det jo å bli mye problemer i samme tråd. Fuskinga derimot... Om det er "farlig" å kjøre bilen er vel litt vondt å si uten å ha undersøkt litt mer, men med den infoen du har lagt fram så ville jeg latt den stå. I ytterste konsekvens så ender du opp med et skikkelig godt motorras.

Løse deler og ledninger, tja du kan jo se etter hva som helst som kan gi deg luftlekkasjer, samt sjekke jordpunkter, særlig de to som sitter på motornettet (kanskje det ikke er giveren likevel). Det sitter to jordpunkter temmelig nært hverandre, ved termostathus og på innsugsmanifold.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av kingoftheroad » 30 des 2009, 13:56

Hvor pleier temp giveren og sitte?
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2009, 13:57

kingoftheroad skrev:Hvor pleier temp giveren og sitte?
Sitter i bøyen på røret som går fra intercoolerens utløp til spjeldhuset, i nærheten av avlastningsventilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av kingoftheroad » 30 des 2009, 14:01

vet det blir mye på en tråd kan godt kalle den 9-5 problemer hvis det hjelper. er stress med 14 forskjellige tråder. Beklager jeg kan ikke så mye om dette. men hvis jeg har forstått det riktig har den tempgiveren med fjuskinga å gjøre. pluss at jeg muligens trenger røde dyser. hvis han nooben ikke har innstalert det. står at den skal ha røde dyser.
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2009, 14:05

kingoftheroad skrev: røde dyser.
Den har det sikkert, men sjekk det... Er et par som har funnet ut at det ikke er riktige dyser på de gamle 9-5ene ved trim før det er for sent, og de sitter med et stempel i biter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av kingoftheroad » 30 des 2009, 14:07

ja det hadde nok vært en fin julegave. skal sjekkes med en gang:P
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av kingoftheroad » 06 jan 2010, 16:59

I morgen settes bilen inn på sven kvia i kristiansand. Bilen har ikke brukt kjøleveske på en god stund (1-2 uker) går litt olje men ikke så helt ekstremt lenger. Men den fjusker noe heilt syyykt! spesielt ved kald motor og spesielt hvis man skal ut på motorveien og gir litt gass i 3 mellom 2-3000 omdr, føles som om den får fuel cut.

ett lite spørsmål. bør jeg få dem til å sjekke hvordan kjede ser ut når jeg først har den der eller klarer jeg det selv?
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av doo-kie » 06 jan 2010, 18:35

Du klarer det fint selv, men er jo også fort gjort på verkstedet.
Så det blir jo bare snakk om du er villig til å koste det lille ekstra å få sjekket strammeren, eller gjøre det selv.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av kingoftheroad » 06 jan 2010, 23:02

Hvor lang tid bruker en mekaniker på å bytte olje på en girkasse?
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av doo-kie » 07 jan 2010, 16:44

Man eller aut? man tar det ikke mange minutter om ikke tappe pluggen sitter alt for hardt fast. Aut tar kanskje litt lengere tid, men ikke så mye mer.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av Aleks_ » 08 jan 2010, 08:36

doo-kie skrev:Du klarer det fint selv, men er jo også fort gjort på verkstedet.
Så det blir jo bare snakk om du er villig til å koste det lille ekstra å få sjekket strammeren, eller gjøre det selv.
Når jeg snakka med de på Svein Kvia for en stund siden angående kjede på bilen min, sa de at det tok en time å sjekke det.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jan 2010, 09:20

Aleks_ skrev:
doo-kie skrev:Du klarer det fint selv, men er jo også fort gjort på verkstedet.
Så det blir jo bare snakk om du er villig til å koste det lille ekstra å få sjekket strammeren, eller gjøre det selv.
Når jeg snakka med de på Svein Kvia for en stund siden angående kjede på bilen min, sa de at det tok en time å sjekke det.
Jeg bruker 20 min i garasjen... ingen stor operasjon akkurat. Men de fakturerer sikkert en time :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av kingoftheroad » 08 jan 2010, 10:49

Kjede vil jeg prøve å sjekke selv:D Får jeg tilgang på bukk skifter jeg olja på kassa selv også. Bilen har enda ikke blitt feilsøkt grunnet syk mekaniker på kvia. men de skulle gjøre det i dag...
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
kingoftheroad
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 94
Registrert: 15 des 2009, 01:33
Bil: saab 9-5
Sted: kristiansand

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av kingoftheroad » 08 jan 2010, 18:41

Ja da har den vært inne hos kvia, takker dem for god service. De kom faktisk inn ¨på jobben min å leverte nøkklene siden jeg ikke kunne hente den før kl 6:D Da skriver jeg opp det som stod ¨på lappen:
-Motorlampe:p0113 temp innsugsluft.
- Slettet feilkoder.
- Skiftet tempgiver.(er dette den samme som feilkoden over beskriver?)
- Varmkjørt motor. Toppakning var OK.
- Demontert innsugsrør til turbo. kontrollert turboaksling, en liten slark OK.
- Noe hard gange i motor.
- Usikkert hva oljeforbruk kommer fra. mulig innvendig slitasje. Unormal fusk. er bilen trimmet?

Ja hva tror dere`? Er motoren utslitt?
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Vil ikke i revers! 9-5+ Oljeforbruk!

Legg inn av doo-kie » 08 jan 2010, 21:01

Hard gange, han nevnte ikke noe om lagerbank, eller skjørtbank?
Vet ikke om motoren din er gåen uten å ha hørt den selv, men jeg ville sjekket strammeren som du sier du skal gjøre.
Og hørt om det er lagerbank eller andre ulyder i den. Om det er rasling fra registret de mener med hard gange trenger ikke motoren å være utslitt. Da kan den holde i mange år med ny sats, men om du ikke skrur selv koster dette en del å få byttet.
Du kan også ta end bunnpanna og sjekke silen. Event sende inn en oljeprøve, da vil du få svar på mye.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Svar