[Løst] Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

[Løst] Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Jim S. N1578 » 28 des 2009, 18:05

Jaja, da blir det den aller første gangen jeg sender en bil til et bilverksted for reparasjon noen gang. Nå er godbilen blitt hentet av Viking, og vi er vel uten bil en stund fremover antakelig :sniff: Bilen er i skrivende stund på veg til Saab verkstedet på Billingsstad til utredning. Bilen har hele tiden gått som en klokke fra vi kjøpte den for en tid tilbake hos Pers-bil. Men så i dag da vi måtte en tur på butikken for å ha litt påfylle av forsyninger etter jul, var det slutt. Kjørte bilen til butikken uten problem og parkerte i parkeringshuset. Handlet ferdig og satte oss i bilen, men da ville bilen plutselig ikke starte. :wierdface:
Kontaktet først Viking, og de kom etter en stund og hentet bilen. Kontaktet så Pers-bil, og hadde en grei samtale med Per. Heldigvis går det på bruktbilsgarantien og Pers-bil ordner opp. :)
Håper bare det ikke tar alt for lang tid å finne feilen og få det reparert... Er vel enten Tennkasetten eller bensinpumpen antakelig. Det kan jo og være en av følerne selvsagt, som den på veiva e.l. Saab finner vel ut av det ganske raskt forhåpentligvis [-o<
Sist redigert av Jim S. N1578 den 03 jan 2010, 12:16, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Ingvar N629 » 28 des 2009, 18:47

Det er sannsynligvis en av de tre du nevner, tennkassett, veivakselgiver eller bensinpumpe.

Tennkassett er iallfall en del som kan være kjekk å ha i bagasjerommet, den byttes jo langs veien på to minutter med en torx T30 som eneste verktøy.
På 9-5 er også bensinpumpa så kjapp å bytte at en kan gjøre det langs veien, men det krever ørlite mer verktøy og litt fingerferdighet.

At du skal bli uten bil lenge tviler jeg sterkt på, dette bør være feilsøkt og utbedret på maks en halvtime-time.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Jim S. N1578 » 28 des 2009, 18:58

Ingvar N629 skrev:Det er sannsynligvis en av de tre du nevner, tennkassett, veivakselgiver eller bensinpumpe.

Tennkassett er iallfall en del som kan være kjekk å ha i bagasjerommet, den byttes jo langs veien på to minutter med en torx T30 som eneste verktøy.
På 9-5 er også bensinpumpa så kjapp å bytte at en kan gjøre det langs veien, men det krever ørlite mer verktøy og litt fingerferdighet.

At du skal bli uten bil lenge tviler jeg sterkt på, dette bør være feilsøkt og utbedret på maks en halvtime-time.
Spørs hvor stor aktivitet det er på Saab Billingstad i Asker nå i romjula da. Det at det er ferie gjør vel sitt til at det kan ta litt tid. Selvsagt også om de har reserverdeler som trengs inne på lager også da.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Helge » 28 des 2009, 20:25

En NAF-mann lærte meg et triks.
Min 9-5 stoppet pga bensinpumpe. Og jeg måtte taue bilen hjem.
NAF-mannen fortalte meg at når de kom til en 9-5 som hadde stoppet, så la de seg under bilen og slo på tanken med en gummihammer. 9 av 10 ganger startet bilen igjen. Men den gikk som regel bare i 2 dager før den stoppet igjen.
Men for å komme seg hjem så er det jo et greit triks.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av EdHunter N815 » 28 des 2009, 21:20

Helge skrev:En NAF-mann lærte meg et triks.
Min 9-5 stoppet pga bensinpumpe. Og jeg måtte taue bilen hjem.
NAF-mannen fortalte meg at når de kom til en 9-5 som hadde stoppet, så la de seg under bilen og slo på tanken med en gummihammer. 9 av 10 ganger startet bilen igjen. Men den gikk som regel bare i 2 dager før den stoppet igjen.
Men for å komme seg hjem så er det jo et greit triks.
At man kan få i gang bensinpumpen ved å dunke på den er vel ikke noe stort hemmelig triks akkurat, men jeg ville heller dunket oppå armaturet enn å ligge og kravle under bilen. Det skal også sies at dette må gjøres mens man forsøker å starte, ellers er det helt forgjeves arbeid.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Jim S. N1578 » 28 des 2009, 21:30

Nå må det sies at jeg ikke bare skulle ha bilen hjem da. :wink: Skal nå ha bilen 100% i orden, og når jeg har garanti på bilen benytter jeg selvsagt meg av den. Er dessuten ikke noe særlig behagelig å skru bil i den kulden som er nå (-17˚C)
Har desverre bare kaldgarasje...

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Helge » 28 des 2009, 23:07

EdHunter N815 skrev:At man kan få i gang bensinpumpen ved å dunke på den er vel ikke noe stort hemmelig triks akkurat.
Var nytt for meg. Og hadde jeg visst det hadde jeg sluppet å stå i 15 minus, 3 km hjemmefra, å fryse mens jeg ventet på at naboen skulle komme. :wink:
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Jim S. N1578 » 29 des 2009, 00:58

Et tips kan vel aldri bli feil å gi, selv om det for noen er "gammelt nytt" :!:
Er mange her som kan mye om saab, men det er og mange som ikke kan så mye... Er greit å tenke over det og respektere det, synes nå jeg. :wierdface:

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av EdHunter N815 » 29 des 2009, 17:02

Jim S. N1578 skrev:Et tips kan vel aldri bli feil å gi, selv om det for noen er "gammelt nytt" :!:
Er mange her som kan mye om saab, men det er og mange som ikke kan så mye... Er greit å tenke over det og respektere det, synes nå jeg. :wierdface:
Det var da voldsomt, å mene at det er mangel på respekt å påpeke at dette ikke er noe hemmelig "NAF-mann-triks" er da litt drøyt! Jeg sa aldri at det var feil å gi tipset, meningen var bare å utdype litt med egne erfaringer...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Jim S. N1578 » 29 des 2009, 21:26

EdHunter N815 skrev:
Jim S. N1578 skrev:Et tips kan vel aldri bli feil å gi, selv om det for noen er "gammelt nytt" :!:
Er mange her som kan mye om saab, men det er og mange som ikke kan så mye... Er greit å tenke over det og respektere det, synes nå jeg. :wierdface:
Det var da voldsomt, å mene at det er mangel på respekt å påpeke at dette ikke er noe hemmelig "NAF-mann-triks" er da litt drøyt! Jeg sa aldri at det var feil å gi tipset, meningen var bare å utdype litt med egne erfaringer...
Du missforsto meg der tror jeg :) Var ment at det ikke er alle som leser alle innlegg og alle emner i forumet, og går glipp av et tips eller fler. Derfor er det ikke skadelig om det gis to ganger. Akurat det "NAF trikset har vært vident kjent i mange år. Selv før pumpen var elektrisk, men den gangen var det å banke litt på selve mekaniske pumpen :wink:

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Helge » 29 des 2009, 22:13

EdHunter N815 skrev:Det var da voldsomt, å mene at det er mangel på respekt å påpeke at dette ikke er noe hemmelig "NAF-mann-triks" er da litt drøyt! Jeg sa aldri at det var feil å gi tipset, meningen var bare å utdype litt med egne erfaringer...
Jeg påstod ikke at det var hemmelig!
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Jim S. N1578 » 30 des 2009, 20:48

Det var som jeg misstenkte. Bensinpumpen som var røket. Etter verkstedsmesteren hos Thrane-Steen er det visst ganske vanlig at når først bensinpumpen ryker, gjør den det når man har full tank på bilen. Det hadde jeg for å unngå kondens i tanken pga kuldeperioden vi er inne i. Men pumpen har da holdt i 259 000 km og det er 59 000 lenger enn gjennomsnittet :wink: Takket være Pers-bil fikk jeg også 20% rabatt på 50%-en jeg måtte stå for (Bruktbilsgaranti 50/50)
Som STCN-medlem hadde jeg fått 15%, men sier takk for de ekstra 5... :)
Nå står doningen vell parkert i garasjen igjen, feilfri :D

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Stalfa » 31 des 2009, 13:25

Ingvar N629 skrev:Det er sannsynligvis en av de tre du nevner, tennkassett, veivakselgiver eller bensinpumpe.
Da veivakselgiveren røk hos meg var det slik at jeg ikke fikk start når motoren var meget varm, og da snakker vi i steiksolskinn og 28C. Så selv om veivakselgiveren hadde vært røket så ville man nok fått start ganske kjapt med -15C. ;)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av EdHunter N815 » 31 des 2009, 14:57

Stalfa skrev:
Ingvar N629 skrev:Det er sannsynligvis en av de tre du nevner, tennkassett, veivakselgiver eller bensinpumpe.
Da veivakselgiveren røk hos meg var det slik at jeg ikke fikk start når motoren var meget varm, og da snakker vi i steiksolskinn og 28C. Så selv om veivakselgiveren hadde vært røket så ville man nok fått start ganske kjapt med -15C. ;)
Da har den ikke røket hos deg, den har bare begynt å bli dårlig. Ryker den helt får du ikke start i det hele tatt. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 04 nov 2007, 00:08
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Saab 9-5 Aero Estate bare nektet å starte.

Legg inn av Jim S. N1578 » 01 jan 2010, 19:30

EdHunter N815 skrev:[Da har den ikke røket hos deg, den har bare begynt å bli dårlig. Ryker den helt får du ikke start i det hele tatt. ;)
Ja uten den får jo ikke elektronikken beskjed om hvor veiva er i rotasjonen i forhold til tenningstidspunkt for hver sylinder. Ei heller hvilken injektor som skal åpnes og når. :wink:

Svar