Hvis du ikke gjør dette selv eller har venner med god peiling, så er det like greit å få fatt i en overhalt motor og bytte. Ca 20 lapper + selve byttet kan du vel regne med.Aerocabturbo skrev:Jeg er redd dette er svaret for mitt vedkommende. Jeg har satt meg litt til ro med det og akseptert noe etterfylling, men noe må jeg vell gjøre. Hvilken pris ligger en overhaling på?Ingvar N629 skrev:Hvis siste veivhusventilasjon er montert, så er nok stempelringene problemet. Motoren må da overhales for å bli kvitt problemet.
Skal motoren du har overhales, så må motoren uansett ut av bilen og plukkes helt fra hverandre, da sylinderløpene må hones. Nye ringer uten honing er liten vits da de ikke vil slites inn, og da blir det ikke tett.
Det du derimot kan prøve, er å helle WD40 eller lignende "verktøykasse på boks" ned i sylindrene gjennom tennplugghullene, la det stå over natta, kjøre den litt på starteren uten plugger, skifte olje, og så sette inn pluggene og starte opp. Den vil sikkert ryke litt med en gang. Prøv så noen gode drag slik at det blir godt med trykk på innsiden av ringene. Jeg har ikke prøvd metoden selv, men har hørt tipset bli gitt noen ganger i forbindelse med koksede ringer, noen som har prøvd har også påstått det har funket. Ikke vet jeg, men det er jo en billig løsning om det funker.