PCP tunning 9-3 Aero cab
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 25 mai 2009, 23:13
PCP tunning 9-3 Aero cab
Hei,
Jeg har steg 2 PCP tuning til min 9-3 Aero cab 2001 mod, men opplever ikke stor forskjell fra orginalt. Hva kan dette skyldes?
Bilen oppleves noen ganger å "lugge" i responsen ved gasspådrag. Kan tennplygger være slitte? Har hørt at man bør være nøye på at tennpluggene er nye ved PCP tunning. Noen med erfaring med dette? (bruker 98 oktan)
Håper på tilbakemelding
Jeg har steg 2 PCP tuning til min 9-3 Aero cab 2001 mod, men opplever ikke stor forskjell fra orginalt. Hva kan dette skyldes?
Bilen oppleves noen ganger å "lugge" i responsen ved gasspådrag. Kan tennplygger være slitte? Har hørt at man bør være nøye på at tennpluggene er nye ved PCP tunning. Noen med erfaring med dette? (bruker 98 oktan)
Håper på tilbakemelding
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Kan jo være noe så enkelt som tette katalysatorer .
Skal ikke si noe sikkert , men det er jo slett ikke uvanlig og da oppfører den seg akkurat som du sier
Skal ikke si noe sikkert , men det er jo slett ikke uvanlig og da oppfører den seg akkurat som du sier

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Eller defekt magnetventil?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Enig, går sikkert på grunnladetrykk. Om du har gradert måler, sjekk hva trykket ligger påParadigm N558 skrev:Eller defekt magnetventil?

2009 9-3 Aero XWD
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 25 mai 2009, 23:13
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Ja, stemmer. mellomregisteret spesielt.Daniel N683 skrev:Defekt magnetventil betyr nødvendigvis ikke glt - kan også gjøre at turboen ladder det den er god for - ergo, fuelcut - for mye trykk - fuelcut. ... så har man det gående. Kan kjennes ut som rykning i motoren. Merkes godt i mellomregisteret.stianj skrev:Enig, går sikkert på grunnladetrykk. Om du har gradert måler, sjekk hva trykket ligger påParadigm N558 skrev:Eller defekt magnetventil?
For meg med overfladisk kunnskap om dette
er det vanskelig å vite opp eller ned.
Men det jeg vet er at 40Hk bør merkes (ref steg 1 PPC)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Sjekk dette først ja, de er defekte på veldig mange biler, og det er jo særdeles enkelt å sjekke.Tor N12 skrev:Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
Defekt magnetventil på T7 er ikke spesielt vanlig!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- stianj
- 2.0 bar
- Innlegg: 711
- Registrert: 03 aug 2008, 15:13
- Medlemsnummer: N1460
- Navn: Stiaaan
- Bil: 9-3 XWD
- Sted: Brumunddal
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Ja, men det kan også gi glt. Verdt å se etter.Daniel N683 skrev:Defekt magnetventil betyr nødvendigvis ikke glt - kan også gjøre at turboen ladder det den er god for - ergo, fuelcut - for mye trykk - fuelcut. ... så har man det gående. Kan kjennes ut som rykning i motoren. Merkes godt i mellomregisteret.stianj skrev:Enig, går sikkert på grunnladetrykk. Om du har gradert måler, sjekk hva trykket ligger påParadigm N558 skrev:Eller defekt magnetventil?
2009 9-3 Aero XWD
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 25 mai 2009, 23:13
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Ingvar N629 skrev:Sjekk dette først ja, de er defekte på veldig mange biler, og det er jo særdeles enkelt å sjekke.Tor N12 skrev:Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
Defekt magnetventil på T7 er ikke spesielt vanlig!
Hvor lokaliserer jeg enveisventil til tankutluftinga?
Noe jeg kan gjøre selv
Når det er sagt så går ikke bilen dårlig. Det er bare det at den på en måte "jobber litt" ved gasspådrag. Kan oppleves som: "vil dra, men får det ikke helt til" Vi snakker om en touch av dette, ikke ett stort problem. Men for meg med kjærlighet for bil og perfeksjonsist så merker jeg det. Jeg har en opplevelse at den trenger å puste...
Kombinert at bilen bruker litt olje er jeg redd jeg ikke ønsker å gå til steg 3 før jeg finner mer ut av det. Leak test skal jeg teste ut som tips fra annen tråd.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Siden du har oljeforbruk i tillegg er det stor sansynlighet for at denne kan være grunnen til at bilen din ikke går som den skal. Olje i forbrenningen kan i alle fall forklare dårlig gange/lavere effekt, så var jeg deg ville jeg begynt med å finne ut hvor det blir av oljen som forsvinner og fikse det, dumt å begynne i feil ende når du uansett er nødt til å gjøre noe med oljeforbruket.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
ta av røret mellom turbo og luftfilter for å sjekke om det er slakk i turbo'n er noe av det første jeg ville gjort om den bruker olje. (1 times jobb med ti tommeltotter) 

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: PCP tunning 9-3 Aero cab
Bilde fra en annen tråd:Aerocabturbo skrev:Ingvar N629 skrev:Sjekk dette først ja, de er defekte på veldig mange biler, og det er jo særdeles enkelt å sjekke.Tor N12 skrev:Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
Defekt magnetventil på T7 er ikke spesielt vanlig!
Hvor lokaliserer jeg enveisventil til tankutluftinga?
Noe jeg kan gjøre selv
Når det er sagt så går ikke bilen dårlig. Det er bare det at den på en måte "jobber litt" ved gasspådrag. Kan oppleves som: "vil dra, men får det ikke helt til" Vi snakker om en touch av dette, ikke ett stort problem. Men for meg med kjærlighet for bil og perfeksjonsist så merker jeg det. Jeg har en opplevelse at den trenger å puste...
Kombinert at bilen bruker litt olje er jeg redd jeg ikke ønsker å gå til steg 3 før jeg finner mer ut av det. Leak test skal jeg teste ut som tips fra annen tråd.

Løsne i hver ende av røret med ventilene på, sug og blås i begge ender av det. Det skal ikke være mulig å blåse hverken fra spjeldhusets side eller fra turboens side, da skal ventilen lukke. Gjør den ikke det må ventilen byttes. Dessverre selges disse kun som en sats (originalt vel og merke) og det koster noen kr.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan