Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jan 2010, 12:47

Aerocabturbo skrev:
Ingvar N629 skrev:Hvis siste veivhusventilasjon er montert, så er nok stempelringene problemet. Motoren må da overhales for å bli kvitt problemet.
Jeg er redd dette er svaret for mitt vedkommende. Jeg har satt meg litt til ro med det og akseptert noe etterfylling, men noe må jeg vell gjøre. Hvilken pris ligger en overhaling på?
Hvis du ikke gjør dette selv eller har venner med god peiling, så er det like greit å få fatt i en overhalt motor og bytte. Ca 20 lapper + selve byttet kan du vel regne med.

Skal motoren du har overhales, så må motoren uansett ut av bilen og plukkes helt fra hverandre, da sylinderløpene må hones. Nye ringer uten honing er liten vits da de ikke vil slites inn, og da blir det ikke tett.

Det du derimot kan prøve, er å helle WD40 eller lignende "verktøykasse på boks" ned i sylindrene gjennom tennplugghullene, la det stå over natta, kjøre den litt på starteren uten plugger, skifte olje, og så sette inn pluggene og starte opp. Den vil sikkert ryke litt med en gang. Prøv så noen gode drag slik at det blir godt med trykk på innsiden av ringene. Jeg har ikke prøvd metoden selv, men har hørt tipset bli gitt noen ganger i forbindelse med koksede ringer, noen som har prøvd har også påstått det har funket. Ikke vet jeg, men det er jo en billig løsning om det funker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
RonnyKay
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 15 sep 2009, 12:01
Medlemsnummer: N1855
Sted: Sogn og Fjordane

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av RonnyKay » 02 jan 2010, 17:51

Da jeg etterfylte olje la jeg merke til brune/gule flekker på kula på oljepinnen. Er dette noe tegn på ett eller anna? Er nesten 100 % sikker på at veivhusventilasjon er ikkje skiftet på bilen.

Edit: Hvordan kan jeg sjekke om veivhusventilasjon er skiftet?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av EdHunter N815 » 02 jan 2010, 18:01

RonnyKay skrev:Da jeg etterfylte olje la jeg merke til brune/gule flekker på kula på oljepinnen. Er dette noe tegn på ett eller anna? Er nesten 100 % sikker på at veivhusventilasjon er ikkje skiftet på bilen.

Edit: Hvordan kan jeg sjekke om veivhusventilasjon er skiftet?
Det er et nesten 100% sikkert tegn på at den ikke er skiftet, det gule du ser er tegn på at oljen skiller seg, aka oilsludge.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av Ronny_N169 » 02 jan 2010, 20:50

EdHunter N815 skrev:
RonnyKay skrev:Da jeg etterfylte olje la jeg merke til brune/gule flekker på kula på oljepinnen. Er dette noe tegn på ett eller anna? Er nesten 100 % sikker på at veivhusventilasjon er ikkje skiftet på bilen.

Edit: Hvordan kan jeg sjekke om veivhusventilasjon er skiftet?
Det er et nesten 100% sikkert tegn på at den ikke er skiftet, det gule du ser er tegn på at oljen skiller seg, aka oilsludge.
Gul guffe/ majones = kondens i olja ikke oilsludge, som er svarte klumper.
Det er en enkel måte å sjekke om ver. 6 av veivhusventilasjon er montert. Har ett bilde av min. Legg merke til slangen som er bøyd mer enn 90 grader (typ 135). Sitter denne på din har du riktig versjon. Men sjekk uansett enveisventil ved ventilkåpas ventilasjonsutløp. Denne her en stygg tendens til å gå istykker. bilde av bøyd slange og bilde av hvit enveisventil, midt på bilde.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
RonnyKay
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 15 sep 2009, 12:01
Medlemsnummer: N1855
Sted: Sogn og Fjordane

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av RonnyKay » 02 jan 2010, 21:43

Takk for svar og bilde Ronny_N169. Jeg har ikkje den slangen som går mer enn 90 grader. Da veit jeg garantert at veivhusventilasjonen ikke er skiftet. Men betyr dette at oilsludge er på bilen? tenker spesielt da på dette mistenkelige oljeforbruket.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av EdHunter N815 » 02 jan 2010, 21:47

Ronny_N169 skrev:
EdHunter N815 skrev:Gul guffe/ majones = kondens i olja ikke oilsludge, som er svarte klumper.
Det vet jeg da, men gul guffe er som jeg skriver et ganske sikkert tegn på at motoren sliter med oilsludge (mulig jeg formulerte meg litt knapt). Kondens og oilsludge har mye samme årsak på de aktuelle motorene, nemlig dårlig veivhusventilasjon, og dermed er kondens et ganske sikkert tegn på at ventilasjonen er dårlig. 2+2 blir 4, og da er sansynligheten stor for oilsludge også. ;)
RonnyKay skrev: Men betyr dette at oilsludge er på bilen? tenker spesielt da på dette mistenkelige oljeforbruket.
Ikke 100% sikkert, men det er god grunn til å tro det. Det du bør gjøre i tillegg til å bytte vhv er å ta ned bunnpannen og rengjøre oljesilen. Om denne er tett hjelper det lite å bytte vhv, siden skaden allerede er i ferd med å skje. Du bør også få renset motoren ordentlig innvendig, selv vil jeg anbefale en dieselrens. Søk på det her på forumet, så finner du ut hvordan dette gjøres.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
RonnyKay
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 15 sep 2009, 12:01
Medlemsnummer: N1855
Sted: Sogn og Fjordane

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av RonnyKay » 04 jan 2010, 13:51

Snakket med autorisert saabverkstad i Bergen. Dei sa at litt oljeforbruk på 9-3 turbo var vanlig, men at mitt oljeforbruk kunne tyde på sliten turbo. Bilen er nå gått 130 000 og trur ikkje turbo er byttet før.

Brukeravatar
VegardTonheim N1444
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 17 jan 2008, 21:43
Medlemsnummer: N1444
Navn: Vegard Tonheim
Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
Sted: Eikefjord

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av VegardTonheim N1444 » 04 jan 2010, 14:17

RonnyKay skrev:Snakket med autorisert saabverkstad i Bergen. Dei sa at litt oljeforbruk på 9-3 turbo var vanlig, men at mitt oljeforbruk kunne tyde på sliten turbo. Bilen er nå gått 130 000 og trur ikkje turbo er byttet før.

Syns det virka ganske tidlig å bytte turbo på 130 000 km... Min ng900 har gått 184 000 km og der er ikkje turboen bytta, har heller ingen oljeforbruk. Levetida til en turbo kommer jo an på bruken også selvfølgelig. :)
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower

x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av EdHunter N815 » 05 jan 2010, 17:27

VegardTonheim N1444 skrev:Levetida til en turbo kommer jo an på bruken også selvfølgelig. :)
...og veldig mye på om man har problemer med oilsludge. På min 9-5 ble grunnmotor og turbo byttet før 100 000 km grunnet oilsludge og manglende service.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Øyvind N1563
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 304
Registrert: 03 nov 2008, 17:49
Medlemsnummer: N1563
Navn: Øyvind Skaten
Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
Sted: Tysnes/Porsgrunn

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av Øyvind N1563 » 05 jan 2010, 19:55

Syns det virka ganske tidlig å bytte turbo på 130 000 km... Min ng900 har gått 184 000 km og der er ikkje turboen bytta, har heller ingen oljeforbruk. Levetida til en turbo kommer jo an på bruken også selvfølgelig. :)
Det er jo og veldig mange som kjører moderat og friskt som ikkje passer på å la motoren stå og gå før de går i frå bilen og. Det reduserer jo levetida til turboen ein del
'99 9-5 2.0t

Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 05 jan 2010, 23:17

Slitt turbo etter 130 000km er så absolutt ikke unormalt på en T7 motor.Er vel en sammenheng mellom litt dårlig oljekvalitet og at disse Garrett turboene ikke er verdens beste i utgangspunktet.
På min forrige 9-5 så skiftet jeg turbo på 140 000.Denne bilen hadde oljeskift hver 10 000 siden ny,og hadde ikke anntydninger til oilsludge da Saab-verkstedet tok ned bunnpanne for sjekk.Allikevel var også reg.kjede nesten utslitt(strammer) slik at den ble dekket på garanti.Så de orginalturboene er ikke så veldig gode.
Nåværende 9-5 har gått 134 000,og også her er turbo og kjede byttet.Men her er det byttet olje hver 15 000km sånn ca på merkeverksted..

Kjøp deg en Td04 og montere istedet hvis du skal skifte.Får jo flere her inne for en pris rundt 4000..,-Må ha nye vann/oljerør,men det ligger vel også tilsalgs her inne...Disse turboene skal visst være mye bedre...
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
RonnyKay
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 67
Registrert: 15 sep 2009, 12:01
Medlemsnummer: N1855
Sted: Sogn og Fjordane

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av RonnyKay » 06 jan 2010, 22:17

Viggen turbo det eller? Den turboen må vel programmerast inn?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av EdHunter N815 » 07 jan 2010, 00:15

RonnyKay skrev:Viggen turbo det eller? Den turboen må vel programmerast inn?
TD04 står i blant annet VIggen ja, samt flere Aeroer (9-3, 9-5 og 9000). En turbo må ikke programmeres inn nødvendigvis, den vil fungere uansett siden det er en 100% mekanisk enhet. Det heter seg vel at all endring i hardware skal programmeres inn, men jeg har aldri hørt om noen som har hatt problemer etter å ha byttet turbo uten å endre software.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av Aleks_ » 07 jan 2010, 09:29

Du kan kjøre med orginal software etter montering av TD04, men du kommer ikke til å ha den fulle effekten av den, og samtidig vil ikke ladetrykksstyringen fungerer som den skal. Dvs at du kan få eventuelle ladetrykksoverslenger ved pådrag.
Men det er ikke noe problem å kjøre med bilen, selv om det beste er å oppdatere software etter kort tid.

Men det er noen med forskjellige erfaringer rundt det der. Noen vellykka, noen ikke.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Mrkvp
Innlegg: 6
Registrert: 10 jan 2010, 07:57

Re: Uvanlig oljeforbruk på 9-3

Legg inn av Mrkvp » 10 jan 2010, 08:50

3. utgave veivhusventilasjon kunne føre til ekstremt oljeforbruk. Også hvis veivhusventilasjonen fryser. Sjekk at du har den nyeste typen veivhusventilasjon. Det burde og skulle ihvertfall en Saab forhandler ha gjort.

Svar