Clutchluftingstrøbbel
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Clutchluftingstrøbbel
For en elendig mekkedag!
1. Da jeg endelig skal montere den nye lufteskruen M7x1 med 9mm hode art nr 66481 fra BT, SÅ PASSER DEN F*** MEG IKKE! Den nye er tynnere og har finere gjenger. Hvordan kan det ha seg? Ifølge SP sine sine sider skal det være rett.
2. Termometert bikker -20 grader.
3. Jeg går videre til clutchen. Luftmann på og åpne nippelen med oppsamler på, så kommer det littegrann bobler og littegrann væske. Væsken er litt mørk og med noen ørsmå svarte partikler i. Så slutter det å komme noe som helst. Pumper litt med clutchen for å se om det skjer noe, da kommer det litt mer væske, men så etter noen pump har ikke det noen effekt lenger. Clutchpedalen har ikke motstand og er bare holdt oppe av fjæra. Prøver å fylle et dekk til tre bar for å være sikker på at jeg har nok trykk. Ingen eller svært lite forandring. Prøver samtidig å få litt sug i slangen med en ketchupflaske og da surkler det i slangen, men får ikke sugd ut noe.
4. Så da står jeg der som en idiot mens det begynner å bli mørkt og kulda kryper innenfor klærne. Nå får jeg jo heller ikke flytta bilen i og med at clutchen ikke funker.
Hva kan gjøres? Har lest litt på forumet om en slange som kan gå tett, men hvilken slange er dette? Og hvor sannsynlig er det at det er den når clutchen har fungert helt fint hele tiden?
1. Da jeg endelig skal montere den nye lufteskruen M7x1 med 9mm hode art nr 66481 fra BT, SÅ PASSER DEN F*** MEG IKKE! Den nye er tynnere og har finere gjenger. Hvordan kan det ha seg? Ifølge SP sine sine sider skal det være rett.
2. Termometert bikker -20 grader.
3. Jeg går videre til clutchen. Luftmann på og åpne nippelen med oppsamler på, så kommer det littegrann bobler og littegrann væske. Væsken er litt mørk og med noen ørsmå svarte partikler i. Så slutter det å komme noe som helst. Pumper litt med clutchen for å se om det skjer noe, da kommer det litt mer væske, men så etter noen pump har ikke det noen effekt lenger. Clutchpedalen har ikke motstand og er bare holdt oppe av fjæra. Prøver å fylle et dekk til tre bar for å være sikker på at jeg har nok trykk. Ingen eller svært lite forandring. Prøver samtidig å få litt sug i slangen med en ketchupflaske og da surkler det i slangen, men får ikke sugd ut noe.
4. Så da står jeg der som en idiot mens det begynner å bli mørkt og kulda kryper innenfor klærne. Nå får jeg jo heller ikke flytta bilen i og med at clutchen ikke funker.
Hva kan gjøres? Har lest litt på forumet om en slange som kan gå tett, men hvilken slange er dette? Og hvor sannsynlig er det at det er den når clutchen har fungert helt fint hele tiden?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9000CS M95 - solgt
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Clutchluftingstrøbbel
Det er et eget kammer i bremsevæskebeholderen for den væska som skal til clutchen.. da skal det ikke mye til før det kammeret er tomt så du må passe på å lufte litt i gangen for så å etterfylle.. tipper det var problemet 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Saabfan
- 2.0 bar
What? Enda et "rom" mener du? Så det tar tid før dette rommet fylles med væske fra bremsetanken? Hadde full tank før jeg begynte luftingen, kunne ikke se at nivået var blitt noe særlig lavere.
Så det er en forsinkelse i systemet på en måte? Ikke som med bremsen? Der kan man jo se at nivået synker! Forventet samme prosedyre..
Så det er en forsinkelse i systemet på en måte? Ikke som med bremsen? Der kan man jo se at nivået synker! Forventet samme prosedyre..
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Tor N12
- MAX BOOST
Jo, det er likt men helt inne i det ene hjørnet på tanken så er det en skillevegg som gjør at clutchen dermed får et eget lite kammer inne i den beholderen.. og der er det ikke plass til mye veske slik at beholderen må være så godt som full når du lufter..Saabfan skrev:What? Enda et "rom" mener du? Så det tar tid før dette rommet fylles med væske fra bremsetanken? Hadde full tank før jeg begynte luftingen, kunne ikke se at nivået var blitt noe særlig lavere.
- Tor N12
- MAX BOOST
Og legger til... jeg har best erfaring med å IKKE bruke pedalen.. Jeg lufter med luftmann (eller lignende) og så setter jeg meg i bilen og tramper noen ganger for så evt å gjenta luftingen en gang til.
Du skal se du får en annen clutch også nå da, de sorte bitene i væska gjør ikke akkurat underverker for slaven så de er det godt å få ut
Du skal se du får en annen clutch også nå da, de sorte bitene i væska gjør ikke akkurat underverker for slaven så de er det godt å få ut

- Saabfan
- 2.0 bar
Hmmm, jaja, får prøve igjen da og håpe det gjør susen
Hvor mye bør jeg blø ut for å ha ny væske hele veien? Det er ikke de helt store fargeforskjellene og typisk litt mørkt når jeg holder på så ikke så greit å se fargeforskjellen.

TUSEN TAKK for all hjelp, uvurderlig for en hjemmemekaniker (evt tomsing) som trenger litt veiledning!

Hvor mye bør jeg blø ut for å ha ny væske hele veien? Det er ikke de helt store fargeforskjellene og typisk litt mørkt når jeg holder på så ikke så greit å se fargeforskjellen.
Etterfylle en to-tre ganger ca?da skal det ikke mye til før det kammeret er tomt så du må passe på å lufte litt i gangen for så å etterfylle..
Bruker luftmann jeg og, man må vel ha trykk på clutchen har jeg skjønt. Men du sier du tramper og da tipper jeg det er på pedalen (ble litt forvirra da du sa du IKKE brukte pedalen..) og at du ikke bare sitter og tramper en liten dans på gulvetjeg har best erfaring med å IKKE bruke pedalen.. Jeg lufter med luftmann (eller lignende) og så setter jeg meg i bilen og tramper noen ganger for så evt å gjenta luftingen en gang til.

TUSEN TAKK for all hjelp, uvurderlig for en hjemmemekaniker (evt tomsing) som trenger litt veiledning!
Sist redigert av Saabfan den 06 jan 2010, 18:02, redigert 1 gang totalt.
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
Kjenner meg igjen her:)
Min erfaring: Fyller ketchupflaska med bremsevæske kobler den på nippelen og presser væsken oppover til beholderen(ta av lokket). Bruker strips og slangebit mellom flaska og nippel.
Lykke til!
Min erfaring: Fyller ketchupflaska med bremsevæske kobler den på nippelen og presser væsken oppover til beholderen(ta av lokket). Bruker strips og slangebit mellom flaska og nippel.
Lykke til!
- Tor N12
- MAX BOOST
Ble kansje litt uklart det svaret mitt ja.. Det jeg mente var at jeg ikke tramper på pedalen samtidig som jeg bruker luftmann.. Mao luftmann først, teste pedal, luftmann... Det er ikke mye væske som skal igjennom der så om du lufter i 3-4 ganger a 5-6 sekunder så tipper jeg det skal holde..
Ketshupflaskemetoden er verd å prøve om det er noe som har gått tett. Pass bare på at du ikke løsner luftenippelen for mye da for da er det lett å få litt luft i systemet.
Ketshupflaskemetoden er verd å prøve om det er noe som har gått tett. Pass bare på at du ikke løsner luftenippelen for mye da for da er det lett å få litt luft i systemet.
- Saabfan
- 2.0 bar
Men OM jeg skulle få luft i systemet kan jeg vel bare lufte? Og er det mulig å få luft inn gjennom nippelen når jeg har på luftmannen el vil denne holde trykket slik at da er det "safe"?
Men man kan ikke skifte væska "andre veien"? Da vil jo den gamle væska komme opp ibeholderen og forurense den nnye væska. Dessuten kommer jo ikke væska UT, men bare ut i beholderen.
Aiaiai for et triksMin erfaring: Fyller ketchupflaska med bremsevæske kobler den på nippelen og presser væsken oppover til beholderen(ta av lokket). Bruker strips og slangebit mellom flaska og nippel.

9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
Beklager så meget. Dummet meg skikkelig ut der.... Hjelpen min var rettet mot overskriften. Så ikke at du skulle bytte væsken
- Saabfan
- 2.0 bar
Da er vi enige
Men skal ha det i bakhodet hvis det virker tett..

9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Saabfan
- 2.0 bar
Fylte helt opp med bremsevæske idag, men var ikke så mye ¨å fylle på. Har fortsatt ikke noe motstand i clutchen, er det pga luft i systemet?
Skal prøve å lufte mer i morra. Håper det kommer ut noe da!
Skal prøve å lufte mer i morra. Håper det kommer ut noe da!

9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg opplevde med 99:an noe lignende som du sier, jeg lufta så mye at clutchen skulle være i orden. Allikevel ingen motstand i pedal. Så jeg luftet enda litt til, bare for å være helt sikker. Det hjalp heller ikke, så jeg tråkket hardt på cltuchpedalen noen ganger, og plutselig kjente jeg pedalen bli litt hardere for hver gang jeg trampet (de neste 10 tramp sånn ca). Nå er jeg ikke så kjent med 9000, og dette var jo på min 99, men jeg regner med du tar alle tips og oppmuntringer du kan få akkurat nå
Nå vet jeg ikke helt om du har prøvd det, men min erfaring er ihvertfall at det er viktig som Tor sier å trampe noen ganger på pedalen.

- Saabfan
- 2.0 bar
Ohyes!jeg regner med du tar alle tips og oppmuntringer du kan få akkurat nå
Som nevt helte jeg på litt og pumpet med hånda, ingen motstand annet enn fjæra. Skal prøve å lufte mer i morra.
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt
- Saabfan
- 2.0 bar
Jaja, så ble det en ny iskald mekkestund i tjue blå.
Fylte opp beholderen til max, litt over max faktisk, satte på luftmann og luftet. Tok av luftmann og trampet på clutchen. Gjentok dette noen ganger (4 tror jeg) og cluthen fikkgradvis mer motstand. Da clutchpedalen hadde en dødgang på ca 5 cm før den møtte motstand (annet enn fjæra) vurderte jeg å si meg fornøyd. Men jeg måtte jo gjøre det en gang til for å være sikker og for å se om jeg kunne fjærne mer av dødgangen slik at det skulle være jevn motstand hele veien.
MEN så, etter den siste luftingen så var plutselig pedalen helt slapp igjen uten motstand. Og jeg som håpet og ventet enda mindre dødgang ble rimelig skuffet og rådvill. Det skjønner jeg ikke bæret av! I mangel av bedre ideer fortsatte jeg samme prosedyre og fikk motstand i pedalen igjen. Nå er det 5-8 cm dødgang før motstand. Kan ikke skjønne hvordan dette kan ha gått til. FOrslag? Og hvor "tight" kan jeg regne med å få clutchen? Kan jeg få den til å "ta" det første stykket av vandringen også?
Systemet er hvertfall ikke tett så det er jo bra, og det er garantert ny væske hele veien for nå har jeg gjort den påfyllingsprosedyren ganske ange ganger og det kommer ut pen væske.
Fylte opp beholderen til max, litt over max faktisk, satte på luftmann og luftet. Tok av luftmann og trampet på clutchen. Gjentok dette noen ganger (4 tror jeg) og cluthen fikkgradvis mer motstand. Da clutchpedalen hadde en dødgang på ca 5 cm før den møtte motstand (annet enn fjæra) vurderte jeg å si meg fornøyd. Men jeg måtte jo gjøre det en gang til for å være sikker og for å se om jeg kunne fjærne mer av dødgangen slik at det skulle være jevn motstand hele veien.
MEN så, etter den siste luftingen så var plutselig pedalen helt slapp igjen uten motstand. Og jeg som håpet og ventet enda mindre dødgang ble rimelig skuffet og rådvill. Det skjønner jeg ikke bæret av! I mangel av bedre ideer fortsatte jeg samme prosedyre og fikk motstand i pedalen igjen. Nå er det 5-8 cm dødgang før motstand. Kan ikke skjønne hvordan dette kan ha gått til. FOrslag? Og hvor "tight" kan jeg regne med å få clutchen? Kan jeg få den til å "ta" det første stykket av vandringen også?
Systemet er hvertfall ikke tett så det er jo bra, og det er garantert ny væske hele veien for nå har jeg gjort den påfyllingsprosedyren ganske ange ganger og det kommer ut pen væske.
9000CS M95 - solgt
9000CS M95 - solgt