Hei,
skal se på en Saab 900 S 95-modell i løpet av de nærmeste dagene, og i og med at jeg ikke er noe bilgeni selv, så håper jeg at dere kan gi en vurdering av denne annonsen:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20390002
Jeg var på mail med selgeren og på spørsmål om det er mye rust på bilen, så fikk jeg oppgitt at det var rust nede på 2 av dørene. Bilen har ettersigende vært til service hvert hos en "tidligere volkswagen reparatør som har startet for seg selv". Bilen har stått i garasje. Aldri vært noen store reparasjoner utover bytte av slitedeler.
Primært lurer jeg på hva hvilke typiske feil jeg bør være obs på når jeg skal se på denne bilen, og håper det er noen her som med enkelhet kan svare på det. Er som sagt ikke veldig kompetent når det kommer til biler og kan ikke gå skikkelig i dybden, så det vil vel uansett bli litt gambling fra min side, dersom jeg slår til.
Noen som har noen gode tips eller vurderinger å komme med?
Takk!
Hilsen potensiell fremtidig Saab-eier.
Edit: Bilen har stått i garasje, og har blitt kjørt ca 10 000 km pr år.
Hvilke feil går igjen på 900 S, 95-mod?
Moderator: Moderatorer
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Hvilke feil går igjen på 900 S, 95-mod?
Les her, så får du nok litt tips.
Men det er som pleier å gå igjen er ulyder i forstilling, bakbremser som er dårlige/rusta, litt vrien girkasse(vrien å få i gir, spesielt revers eller 3. gir), rust på dører og fjærbein foran.
Kan også være greit å spørre om registerkjedet er blitt bytta.
Men det er som pleier å gå igjen er ulyder i forstilling, bakbremser som er dårlige/rusta, litt vrien girkasse(vrien å få i gir, spesielt revers eller 3. gir), rust på dører og fjærbein foran.
Kan også være greit å spørre om registerkjedet er blitt bytta.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvilke feil går igjen på 900 S, 95-mod?
Registerkjede, etter 150k km på en B204? Det er sjeldne unntak om dette trengs å byttes så tidlig.Aleks_ skrev:Les her, så får du nok litt tips.
Men det er som pleier å gå igjen er ulyder i forstilling, bakbremser som er dårlige/rusta, litt vrien girkasse(vrien å få i gir, spesielt revers eller 3. gir), rust på dører og fjærbein foran.
Kan også være greit å spørre om registerkjedet er blitt bytta.
Men sjekk opp oljeskift, spesielt siden den har gått så lite. I tillegg til km-intervall så bør olja byttes minst en gang i året (sjekk servicehefte).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Hvilke feil går igjen på 900 S, 95-mod?
Måtte bytte på min gamle på rundt 185 000. Men det er uansett greit å sjekke, så ser du litt tilstanden på motoren.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Hvilke feil går igjen på 900 S, 95-mod?
Ellers kan ein jo legge til rust i hjulbuer bak, og i nedre kant på framdørene.
Clutchen har ein lei tendens til å bli tung på desse bilane pga at wire blir treg med åra.
Lekkasje ved baklykter
Bremser bak, + håndbrems. Ruster ofte fast.
Ellers er det jo alt det andre på ein bil som er begynt å bli gammal
Clutchen har ein lei tendens til å bli tung på desse bilane pga at wire blir treg med åra.
Lekkasje ved baklykter
Bremser bak, + håndbrems. Ruster ofte fast.
Ellers er det jo alt det andre på ein bil som er begynt å bli gammal

'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Hvilke feil går igjen på 900 S, 95-mod?
Ser jo ut som en fin bil det der 

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Re: Hvilke feil går igjen på 900 S, 95-mod?
Takk for gode og konstruktive tilbakemeldinger!
Kommer til å gå inn på denne siden via mobilen når jeg tar en kikk på bilen, og bruker det som en sjekkliste.
Ellers er det bare å komme med mer info dersom noen kommer på andre ting som er greie å sjekke.
Hvor kritisk vil dere si rust i fjærbein og hjulbuer er?
Kommer til å gå inn på denne siden via mobilen når jeg tar en kikk på bilen, og bruker det som en sjekkliste.
Ellers er det bare å komme med mer info dersom noen kommer på andre ting som er greie å sjekke.
Hvor kritisk vil dere si rust i fjærbein og hjulbuer er?