Hei. prøver å spørre igjenn.
Skal å sjike på denne bilen, hva er det jeg burde sjekke? noen kjente svakheter?
Bilen har gått ca 250k og aldri trimmet, er automat. har det meste av utstyr untatt skinnseter og takluke.
Skulle ha 30000kr for bilen.
Hvordan fungerer automat kassene på disse bilene? er det f.eks S (sport) på disse kassene? hvordan fungerer automaten kombinert med trimming? tenker da på noe som SP steg 3.
må da være noen her som har prøvd denne modellen med automat og trim.
Har alltid sakt at jeg ikke skulle ha turbo bil med automat, fordi jeg tror at det blir så dårlig effekt når man trimmer i forhold til manuell kasse. noen som har noen meninger om det?
mvh. Lars
kjøp av SAAB 9000tCSE 97modell, noen spm.
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N996
- Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
- Sted: Nordland (Br.sund)
kjøp av SAAB 9000tCSE 97modell, noen spm.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
Re: kjøp av SAAB 9000tCSE 97modell, noen spm.
Larisss skrev:Hei. prøver å spørre igjenn.
Skal å sjike på denne bilen, hva er det jeg burde sjekke? noen kjente svakheter?
Bilen har gått ca 250k og aldri trimmet, er automat. har det meste av utstyr untatt skinnseter og takluke.
Skulle ha 30000kr for bilen.
Hvordan fungerer automat kassene på disse bilene? er det f.eks S (sport) på disse kassene? hvordan fungerer automaten kombinert med trimming? tenker da på noe som SP steg 3.
må da være noen her som har prøvd denne modellen med automat og trim.
Har alltid sakt at jeg ikke skulle ha turbo bil med automat, fordi jeg tror at det blir så dårlig effekt når man trimmer i forhold til manuell kasse. noen som har noen meninger om det?
mvh. Lars
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
- ja det med begrenset moment høres lurt ut:P..men hvordan funker dette med å dra bilen opp litt på turtall? når man ikke har noe sport på kassen. f.eks på vinter bilen (mercedes) så kan jeg dra den helt ut på turtallet før den girer.Daniel N683 skrev:Jeg har en '96 2,3t med automat. Det har vel strengt tatt ikke vært noe problem med automaten på min. Det er ikke sport/vinterfunksjon på disse bilene.
Har kjørt med SP steg1 på min.. det gikk bra for automaten, derimot smeltet et stempel og råden kom ut gjennom blokka på motoren min![]()
Har i ettertid etter motorbytte kjørt steg2/3 på min fra en annen leverandør uten problemer. Eneste som er gjort er at trimmen er omprogrammert med litt mindre moment i mellomregisteret for å ikke være så hard mot kassa når man gir den flat pedal.
Jeg vet folk som kjører trim langt over steg3 i kombinasjon med automat - men samtlige har fått begrenset momentet i mellomregisteret for å ikke ta livet av automatkassa ved første lyskryss.
Kan momentet/aksen sammenlignes i det heletatt med en manuell, noen som vet? Gidder liksom ikke å kjøpe automat vist det ikke er så mye å hente av å trimme.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
-
- 2.0 bar
Okey, var det jeg ville høre, anngående automaten;). høres jo egentlig greit ut!. nei så mye trim blir det ikke. trimmingen stopper med steg 4 max, altså større turbo.Daniel N683 skrev:Gir du flat pedal så girer den ikke før den kommer opp til rød-merket på turtelleren. Du kan jo også overstyre det med girspaken om du ønsker å holde den enda lengre.. (ikke at det er noe stort poeng da turboen uansett ikke klarer å levere all verden med luft på så høye turtall)
Har ikke noe problem med å holde følge med en steg3-trimmet og9-3 som går her oppe..![]()
Går du derimot med seriøse trim-planer så vil nok en manuell-bil være å foretrekke
- Noen som har innspill på hva jeg burde sjekke når jeg skal prøve/sjike på bilen? rust er vell ikke noe stort problem på denne modellen? turbo skal jeg jo sjekke da.
Saab 9-5 Aero, 2001mod
- Skavold
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Sjekk frontrute-listene og dørene for rust i hvert fall. Hør også om tennkassetten og bensinpumpa har vært byttet i det siste. Sistnevnte har en levetid på omtrent 250.000 km.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Skal du trimme opp i størrelsesorden at du nærmer deg 300 hester så skal du selvfølgelig IKKE kjøpe sluromat!
Som Daniel så vet jeg om flere som berger med automat og trim (f.eks så hadde Morten N88 ca 270 hester i sin gamle) MEN, kjøper du en 9k nå så er jo sansynligheten for at den har gått et stykke rimelig stor og dermed så har jo kassa rimelig bra med slitasje fra før. Du kan jo selvfølgelig være en av de heldige slik at du berger men sansynligheten for at en automat ryker er jo mye større enn med manuell. En annen ting som mange glemmer er at det faktisk begynner å bli verre å finne gode brukte automater om uhellet først skulle være ute mens manuellkasser finnes det mange av. Desuten så er det flere som kan å overhale manuelle mens det er meget få som faktisk kan automatkasser.
På pappas bil (2.3t orginal 200hk) så røk jo automaten på 50000km og det er en M98 som faktisk skal ha en noe sterkere diff enn de tidligere modellene.
Kjente feil på 9000 er det skrevet mye om her på forumet så prøver du søkefunksjonen oppe til venstre så bør du da finne endel. I tillegg til det Skavold sier så ville jeg sett etter rust på under/innersiden av bakskjermene.
Som Daniel så vet jeg om flere som berger med automat og trim (f.eks så hadde Morten N88 ca 270 hester i sin gamle) MEN, kjøper du en 9k nå så er jo sansynligheten for at den har gått et stykke rimelig stor og dermed så har jo kassa rimelig bra med slitasje fra før. Du kan jo selvfølgelig være en av de heldige slik at du berger men sansynligheten for at en automat ryker er jo mye større enn med manuell. En annen ting som mange glemmer er at det faktisk begynner å bli verre å finne gode brukte automater om uhellet først skulle være ute mens manuellkasser finnes det mange av. Desuten så er det flere som kan å overhale manuelle mens det er meget få som faktisk kan automatkasser.
På pappas bil (2.3t orginal 200hk) så røk jo automaten på 50000km og det er en M98 som faktisk skal ha en noe sterkere diff enn de tidligere modellene.
Kjente feil på 9000 er det skrevet mye om her på forumet så prøver du søkefunksjonen oppe til venstre så bør du da finne endel. I tillegg til det Skavold sier så ville jeg sett etter rust på under/innersiden av bakskjermene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
Takker for svar...Skal sjekke disse plassene for rust som dere nevner.
som jeg har sakt tidligere så hadde jeg aldri hatt tenkt å kjøpe meg automat, men så fant jeg jo seffølgelig en nabo som skulle selge, slipper å kjøre langt for å hente bil ol..30000kr er vell ingen upris for denne bilen. Men begynner jo å tenke på dette som Tor skriver om. men har ikke tenkt ha mere enn steg 4, men skulle jo uhellet være ute å jeg må ha ny kasse så blir det mye mer tull med å få tak i automat og ikke sikkert man får tak i "bra" kasse.
men skal prøvekjøre og sjike litt på bilen, så får jeg se hva jeg finner ut.
peiser sikkert ut noen bilder også etterhvert.
som jeg har sakt tidligere så hadde jeg aldri hatt tenkt å kjøpe meg automat, men så fant jeg jo seffølgelig en nabo som skulle selge, slipper å kjøre langt for å hente bil ol..30000kr er vell ingen upris for denne bilen. Men begynner jo å tenke på dette som Tor skriver om. men har ikke tenkt ha mere enn steg 4, men skulle jo uhellet være ute å jeg må ha ny kasse så blir det mye mer tull med å få tak i automat og ikke sikkert man får tak i "bra" kasse.
men skal prøvekjøre og sjike litt på bilen, så får jeg se hva jeg finner ut.
peiser sikkert ut noen bilder også etterhvert.
Saab 9-5 Aero, 2001mod