Montere motorvarmer og900
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Montere motorvarmer og900
Hei, har en OG900. Er det mye stress å montere motorvarmer?
Hvis det blir aktuelt, så blir varmeren tatt av en annene bil.
Hvordan er disse montert?
Hvis det blir aktuelt, så blir varmeren tatt av en annene bil.
Hvordan er disse montert?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: motorvarmer
Nei. Den står montert i et hus under eksosmanifoil. Å montere en slik på din bil burde ikke by på noen store problemerAtzz skrev:Hei, har en OG900. Er det mye stress å montere motorvarmer?
Hvis det blir aktuelt, så blir varmeren tatt av en annene bil.
Hvordan er disse montert?

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: motorvarmer
bare for å spørre, hvordan er disse festet?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Montere motorvarmer og900
Om du tenker på selve varmeelementet er det bare skrudd inn på et vis, litt vanskelig å forklare det, men det er ikke vanskelig å forstå når en ser det. Alt du trenger er en stor fastnøkkel.
(Splittet ut innleggene fra den opprinnelige tråden..)
(Splittet ut innleggene fra den opprinnelige tråden..)
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Montere motorvarmer og900
nå e eg usikker på koss esosmanifoilen på ein sugar ser ut men på min så e det forholdsvis trangt og komma te og hadde ikkje gjordt det hvis ikkje toppen sko av alligavel. eg gjorde det i forbindelse med toppakningsbytte.
Som Eirik seie så e det et alu-hus skrudd fast i blokkå som må skrus av for dermed å montera varme-elementet i detta huset. du vett ka det går i med ein gang du ser det.
edit:
legge inne någen bilder her
alu-huset


varme-element montert


Som Eirik seie så e det et alu-hus skrudd fast i blokkå som må skrus av for dermed å montera varme-elementet i detta huset. du vett ka det går i med ein gang du ser det.
edit:
legge inne någen bilder her
alu-huset
varme-element montert
Sist redigert av Frode N073 den 14 jan 2010, 14:34, redigert 1 gang totalt.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Montere motorvarmer og900
På suger så er det enda litt trangere da manifold og downpipe "går nedover og ikke til siden".. Skulle til å ta av en motorvarmer på en delebil, men gadd ikke den siste bolten da det var veldig trangt og lange bolter til den. Forresten så må du nok tømme motor for frostvæske også ved (de)montering hvis man ikke vil ha det vått irundt seg ukontrollert.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Montere motorvarmer og900
Er kjempeenkelt å skru av eksosmanifoilen på OG900i da bare du har pipesett og lange nok forlengere. Mener å huske at det er 4 stk 17 mm mutrer som må av på eksosrøret og 7 stk 13mm bolter på blokka. Så er det bare å løfte bort eksosmanifoilen...Frode N073 skrev:nå e eg usikker på koss esosmanifoilen på ein sugar ser ut men på min så e det forholdsvis trangt og komma te og hadde ikkje gjordt det hvis ikkje toppen sko av alligavel. eg gjorde det i forbindelse med toppakningsbytte.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Montere motorvarmer og900
får se på om jeg gidder dette hvis det er så trngt som dere sier!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Montere motorvarmer og900
Dette er helt rett! Jeg har skiftet motorvarmer her forleden uke (var vel før jul), og kan bekrefte at det er piece of cake. Nå skal det sies at jeg hadde motoren ute da jeg skiftet element, men det er også grei plass når motoren er nede der den hører hjemme ogsåJim S. N1578 skrev:Er kjempeenkelt å skru av eksosmanifoilen på OG900i da bare du har pipesett og lange nok forlengere. Mener å huske at det er 4 stk 17 mm mutrer som må av på eksosrøret og 7 stk 13mm bolter på blokka. Så er det bare å løfte bort eksosmanifoilen...Frode N073 skrev:nå e eg usikker på koss esosmanifoilen på ein sugar ser ut men på min så e det forholdsvis trangt og komma te og hadde ikkje gjordt det hvis ikkje toppen sko av alligavel. eg gjorde det i forbindelse med toppakningsbytte.

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- JoBruheim N1726
- 1,5 bar
- Innlegg: 311
- Registrert: 07 jul 2009, 22:19
- Medlemsnummer: N1726
- Navn: Jo Bruheim
- Bil: Saab 9-3SE t7
- Sted: Melhus/Oslo
Re: Montere motorvarmer og900
@Eirik: Hvis du har litt peiling på det: Hvor varmt tror du varmeren klare å få oljen eller "blokka" da? 5-15c eln?
Ser jo at kjølevæsketemperaturen er akkurat på "blå"-området på bilen min når jeg starter opp etter bruk av motorvarmer, men kjølevæsketemperaturen indikerer jo ikke tempen i selve blokka - motoren. Når jeg starter uten motorvarmer henger nåla nesten rett ned, så en liten effekt på kjølevæsken også. Det jeg ser er jo at nåla stiger fortere, så det er jo hjelp i den.
Ser jo at kjølevæsketemperaturen er akkurat på "blå"-området på bilen min når jeg starter opp etter bruk av motorvarmer, men kjølevæsketemperaturen indikerer jo ikke tempen i selve blokka - motoren. Når jeg starter uten motorvarmer henger nåla nesten rett ned, så en liten effekt på kjølevæsken også. Det jeg ser er jo at nåla stiger fortere, så det er jo hjelp i den.
Sist redigert av JoBruheim N1726 den 14 jan 2010, 23:01, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-3SE t7 '02
[X] Saab 900S '96
[X] Saab 900S '96
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 300
- Registrert: 04 nov 2007, 00:08
- Medlemsnummer: N1578
- Navn: Jim Slaaen
- Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
- Sted: Bærum, Akershus
- Kontakt:
Re: Montere motorvarmer og900
Du vet at motorvarmeren varmer bare opp kjølevæsken i blokka. Er jo ikke mye sirkulasjon så lenge verken noe pumpe går eller temperaturen på kjølevannet overstiger 88 eller 92 grader slik at termostaten er åpen (Husker ikke hva OG900i har som termostattemp). Varm væske er jo lettere enn kald så noe intern sirkulasjon får du, men det vil likevel ikke gi så store utslag på temperaturgiveren i bilen. Men bilen blir raskere varm, for kjølevæsken er ikke like kald som omgivelsestemperaturen... Hvor mye motorvarmeren greier å varme opp kjølevannet kommer jo an på nettopp omgivelsestemperaturen. Hvor mye mer vet ikke jeg...JoBruheim N1726 skrev:@Eirik: Hvis du har litt peiling på det: Hvor varmt tror du varmeren klare å få oljen eller "blokka" da? 5-15c eln?
Ser jo at kjølevæsketemperaturen er akkurat på "blå"-området på bilen min når jeg starter opp etter bruk av motorvarmer, men kjølevæsketemperaturen indikerer jo ikke tempen i selve blokka - motoren. Når jeg starter uten motorvarmer henger nåla nesten rett ned, så en liten effekt på kjølevæsken også. Det jeg ser er jo at nåla stiger fortere, så det er jo hjelp i den.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Montere motorvarmer og900
Jeg synes dette plutselig hørtes unødvendig innviklet ut. Nå har jeg riktignok turbo på min motor, og jeg monterte motorvarmer med motoren ute av bilen, men jeg kan ikke helt skjønne det skal være så vanskelig å få til med motoren i, på tross av at du har eksosmanifoil noe mer ubeleilig plassert. Om det er vanskelig å komme til ovenfra burde det da gå fra undersiden
Uansett er nok det enkleste om du tar en kikk selv. Da ser du sikkert fort om du tror det går eller ikke.
Jeg ser også det skrives om at motorvarmeren sitter med flere bolter. Som du kan se på bildene til Frode er det et alu-hus med varmeelementet skrudd i. Du trenger ikke skru ut huset (som sitter med 3 bolter), du kan bare ta tak i enden av varmeelementet med en stor fastnøkkel(om du har en stor nok) og skru varmelementet løs. På din bil er varmeren erstattet av en stor bolt/plugg, skru ut denne og monter varmeren.

Jeg ser også det skrives om at motorvarmeren sitter med flere bolter. Som du kan se på bildene til Frode er det et alu-hus med varmeelementet skrudd i. Du trenger ikke skru ut huset (som sitter med 3 bolter), du kan bare ta tak i enden av varmeelementet med en stor fastnøkkel(om du har en stor nok) og skru varmelementet løs. På din bil er varmeren erstattet av en stor bolt/plugg, skru ut denne og monter varmeren.
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Re: Montere motorvarmer og900
På cabben jeg hadde så var den store bolten man tar ut av alublokka korrodert fast. Måtte skru ut hele blokken og sette den i skrustikke. Et sant H****** å få av. Når den først slapp var gjengene fra alublokka med bolten ut.... Jeg hadde ikke løftebukk og det var ganske trangt å komme til husker jeg. En skikkelig møkkajobb hvis noe sitter fast og den blokka må ut.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Montere motorvarmer og900
enig med Kristian. min bolt satt og fast men løsna heldigvis når eg fekk'an i skrustikkå uten problemer.
husk på at på bildene mine så mangle både topp og innsug. med detta på plass så må du fomla litt i blinde.
men for all del prøv og se ka du får te. e ikkje meiningå å skremma deg
husk på at på bildene mine så mangle både topp og innsug. med detta på plass så må du fomla litt i blinde.
men for all del prøv og se ka du får te. e ikkje meiningå å skremma deg

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Montere motorvarmer og900
Er det ikke bare å bytte aluhusene? Hvis det går da 
Men skal kikke litt på dette i helga!
Forresten, når jeg ser på bildene her, så ser motorfestet mitt litt annerledes ut, er dette bilder av en 16v?

Men skal kikke litt på dette i helga!
Forresten, når jeg ser på bildene her, så ser motorfestet mitt litt annerledes ut, er dette bilder av en 16v?